وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
     
    مسکن اجتماعی
     

    عباس آخوندی اردیبهشت سال 73 (23 سال پیش) زمانی که وزیر مسکن و شهرسازی دولت دوم هاشمی رفسنجانی بود، در گفت‌وگو با همشهری از طرح مسکن اجتماعی رونمایی و آن را طرحی برای اقشار کم درآمد جامعه توصیف کرد که مشکل مسکن را به طور ریشه‌ای و اساسی حل می‌کند.

     

    گروه اقتصادی آنا: انبوه سازی در حوزه مسکن اقدامی نیست که در کشورمان تازگی داشته باشد. چهارصد دستگاه نام محله‌‌ای قدیمی در تهران است که پیش از انقلاب در آن مسکن به صورت انبوه ساخته و تحویل مردم شد و نامش را از همین طرح گرفت. سازه‌هایی که قرار بود نصیب خارجی‌ها و مستشاران آلمانی شود اما بعد از سقوط رضاشاه این خانه‌ها به فرهنگیان رسید. پس از انقلاب نیز همین روند به صورت پروژه‌های مختلف انجام شد. بسیاری از کارگران و کارمندانی که در شرکت‌های مختلف مشغول به کار بودند توانستند با استفاده از تسهیلاتی که شرکت‌ها در اختیار این افراد قرار می‌دادند صاحب خانه شوند. این روند اما متوقف شد و سودای خانه دار شدن جوانان آرزویی دست نیافتنی شد.

    در دولت دهم نیاز به مسکن سبب شد تا دولت به فکر ساخت انبوه‌‌سازی بیافتد. در این راستا شرکت ترکیه‌ای «کوزو»‌ توانست بیشتر این پروژه‌ها را از آن خود کند. در همین زمینه حتی برخی از محله‌هایی که مسکن مهر در آن بنا شده به نام همین شرکت معروف است.

    اما با روی کار آمدن دولت یازدهم روند مخالفت با مسکن مهر شدت گرفت. عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی از جمله مخالفان جدی مسکن مهر بود و در برخی اظهار نظرها حتی آن را طرحی مزخرف خواند!

    وی در اظهار نظری تازه بیان داشته که « برخی واحدهای مسکن مهر که مشتری ندارند به کمیته امداد واگذار می شود.» دولت در این عرصه نشان داد که به هیچ وجه اعتقادی به مسکن مهر و طرح دولت قبل ندارد و همین امر سبب شد تا تعداد زیادی از کسانی که با این طرح امیدوار به خانه‌دار شدن بودند، با مشکلات عدیده‌ای روبرو شوند.

    دولت یازدهم اما سعی کرد جایگزینی برای مسکن مهر ارائه کند و از این باب طرح «‌مسکن اجتماعی»‌ توسط وزیر راه مطرح شد. این طرح را آخوندی در اوایل دولت یازدهم مطرح کرد اما هنوز خبری از اجرای آن نیست.

    روزنامه نزدیک به دولت اعتماد درباره این طرح می‌نویسد:‌ «درست زمانی که می‌گفت طرح مسکن مهر «مزخرف» است، مدعی بود مسکن اجتماعی که حالا به نوعی آن را پروژه «اختصاصی» خود می‌خواند، کاستی‌های طرح مسکن مهر را ندارد. می‌گفت طرح کاملی است که اگر اجرایی شود، مشکل مسکن در کشور ریشه‌کن می‌شود. اما جز یک طرح پژوهشی و چند سخنرانی که خود او انجام داد، مسکن اجتماعی همواره در هاله‌ای از ابهام ماند. البته این پروژه «اختصاصی» عباس آخوندی به بیش از دو دهه قبل برمی‌گردد. زمانی که او دوره‌ای وزیر مسکن و شهرسازی در دولت ششم بود. روایت است که او آن روزها می‌خواست این طرح را اجرایی کند، اما عمر ریاستش کفاف نداد.»

    محمد دامادی عضو کمیسیون عمران مجلس در این زمینه بیان داشته است: مردم منتظرند تا ببینند مسئولان پشت دیوارهای تصمیم‌گیری چه می‌کنند در حالی که تهیه پیش نویس مسکن اجتماعی پنج سال به طول انجامید!

    عباس آخوندی اردیبهشت سال 73 (23 سال پیش) زمانی که وزیر مسکن و شهرسازی دولت دوم هاشمی رفسنجانی بود، در گفت‌وگو با همشهری از طرح مسکن اجتماعی رونمایی و آن را طرحی برای اقشار کم درآمد جامعه توصیف کرد که مشکل مسکن را به طور ریشه‌ای و اساسی حل می‌کند.

    با گذشت چهار سال از وعده مسکن اجتماعی هنوز تسهیلات بانکی این طرح از سوی بانک مرکزی به بانک‌های عامل ابلاغ نشده و آن طور که معاون مسکن شهری بنیاد مسکن می‌گوید از ۲۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی یک ریال هم تخصیص نیافته است!

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی