وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    مدیرکل معماری و شهرسازی شرکت عمران شهرهای جدید درخصوص انتقادات وارد بر کوتاهی بخش خصوصی در ورود به حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی گفت: مشکل عمده در این بخش آن است که سیاست‌گذاری‌های دولتی در زمینه اعطای تسهیلات و مشوق‌های انرژی به اندازه کافی وجود ندارد تا در بخش خصوصی برای ورود به این امر ایجاد انگیزه کند.

    ضعف نظارت، سازندگان را به عملکرد دلخواه سوق داده‌است/ شکست طرح‌های بهینه‌سازی در پی نبود توجیه اقتصادیهمتعلی عبدی‌نژاد در گفت‌وگو با «صما» با تاکید بر اینکه بخش خصوصی معمولا تابع یک‌سری محاسبات اقتصادی است، افزود: صرفنظر از بخش‌های خیریه که اهداف دیگری دارند، بخش خصوصی وقتی تصمیم به فعالیت در حوزه خاصی می گیرد، انتظار دارد که سود و منفعت حاصل از آن پروژه با هزینه فعالیت وی تناسب داشته باشد و در غیر این صورت امکان ورود به حوزه را ندارد و طرح معمولا منجر به شکست می‌شود.

    وی با تاکید بر نقش مهم بخش خصوصی در بهینه‌سازی مصرف انرژی و اجرای قوانین انرژی اظهار کرد: باید سیاست‌هایی برای ایجاد انگیزه در بخش خصوصی ایجاد شود و با این اوصاف در این قضیه بخش خصوصی را چندان مقصر نمی‌بینم.

    نقش کلیدی بخش خصوصی در تدوین قوانین انرژی

    عبدی‌نژاد با بیان اینکه بخش خصوصی همچنین می‌تواند در تدوین مقررات و قوانین انرژی ایفای نقش کند، افزود: بخش خصوصی ‌می‌توانند از طریق نهادهای حرفه‌ای و نمایندگی‌های خود در تدوین این مقررات مشارکت داشته باشند تا ضوابط و قوانین این حوزه منطبق با خواسته‌های دقیق و فنی آنها باشد؛ مخصوصا در جزئیات امور که کاملا وابسته به فعالیت بخش خصوصی است.

    وی با اشاره به اینکه دولت فقط می‌تواند در سیاست‌گذاری و تمهید مقدمات کلی و بعضا سیاست‌های تشویقی ورود پیدا کند، افزود: بقیه امور برعهده بخش خصوصی است و اگر این امر برای آنها توجیه اقتصادی پیدا کند، بخش خصوصی می‌تواند در قالب ساختارهایی که دارد آن را دنبال کند و حتی می‌تواند به یک بیزینس و فعالیت اقتصادی منجر شود که جنبه‌های اشتغال‌زایی و درآمدزایی هم به دنبال داشته باشد.

    این مسئول همچنین با انتقاد از اینکه مردم هنوز با اهمیت انرژی آشنا نشده اند، گفت: با وجود اینکه قیمت حامل‌های انرژی اینکه آزاد شده‌، اما مردم هنوز چندان حس مراقبت و صرفه‌جویی لازم در مصرف انرژی را ندارند و این ذهنیت هنوز پیدا نشده که انرژی بسیار باارزش است و نباید به‌راحتی آن را از دست بدهیم.

    وی تاکید کرد: این در حالی است که اگر این فرهنگ‌سازی در بخش انرژی اتفاق بیفتد و همچنین این مهم در دستور کار بخش خصوصی قرار گیرد، می‌تواند از ابعاد مختلف مثل توسعه فناوری‌ها، کارآفرینی و اشتغال‌زایی و حتی تحقق اقتصاد مقاومتی کمک‌ کننده باشد.

    نظام نظارت بر ساخت و ساز باید کنترل شده باشد

    وی در ادامه درخصوص نقش سازمان نظام مهندسی در حوزه انرژی و اقدامات این سازمان در این بخش بیان کرد: در مقررات ملی ساختمان، مبحث ویژه‌ای برای عایق‌کاری و توجه به ذخیره انرژی وجود دارد. علاوه بر این، بخشی از این موضوع به حوزه شهرسازی و معماری برمی‌گردد. یعنی اینکه ساختمان با چه ویژگی‌هایی طراحی شود و چه الگو و طرحی را انتخاب کنید که متناسب با اقلیم منطقه باشد.

    عبدی‌نژاد همچنین با اشاره به نقش استفاده از انرژی‌های طبیعی در کاهش مصرف انرژی های فسیلی گفت: توسعه استفاده از انرژی طبیعی و جلوگیری از پرت انرژی در ساختمان، مسائلی است که از نظر انتخاب الگوی طرح همیشه تا حدود زیادی هدف صرفه‌جویی انرژی را تحقق کرده است.

    وی افزود: سازمان‌های نظام مهندسی معمولا هم در طراحی و هم در طراحی تاسیسات مداخله دارند و هم در بخش اجرا به عنوان ناظر فعال هستند تا نقشه ها و طرح ها ضمن اینکه به درستی طراحی می شوند، در بخش اجرا هم به درستی تحت نظارت مهندسان ناظر اجرا شوند.

    عبدی‌نژاد تاکید کرد: در بخش اجرا اگر به خوبی مراقبت شود که مصالح و شیوه‌های اجرایی به خوبی کنترل و با دقت و طبق استانداردها انجام شود، کمک بسیاری می‌کند که ساختمان موردنظر طبق مقررات ساخته شود. البته ممکن است در ظاهر مقررات رعایت شود، اما همچنان پرت انرژی داشته باشیم و تفاوتی بین این ساختمان با ساختمان‌های دیگر نباشد.

    وی در پایان با اشاره به نقش مهم نظام مهندسی در بخش نظارت و طراحی ساختمان ها تاکید کرد: بر این اساس نظام نظارت ما باید کنترل شده باشد و صوری نباشد. چرا که امروزه متاسفانه امضافروشی در بین مهندسان ناظر مرسوم شده و برگه‌ای را امضا می‌کنند و پول خود را می‌گیرند و در سوی دیگر سازنده کار دلخواه خود را انجام می‌دهد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی