وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    تشکیل این کمیسیون می­تواند در تعامل وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز مؤثر باشد.
     
     
    دکتر طاهره نصر؛ عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور وعضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز در پیشنهادی بر ضرورت  تشکیل کمیسیون ترویج مقررات ملی ساختمان در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان تاکید کرد 
     
    به گزارش سازه نیوز و به نقل از سایت نظام مهندسی ساختمان فارس ،این کمیسیون می­‌تواند به عنوان مرجع مناسب در استان­ها و همچنین در شورای مرکزی در راستای ترویج قانون در جامعه گام بردارد.
     
    بر طبق بند 3، 4، 5، 7 و 9 از ماده 2 قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، تنسیق امور مربوط به مشاغل و حرفه­ های فنی و مهندسی، تأمین موجبات رشد و اعتلای مهندسی در کشور، ترویج مقررات ملی ساختمان و افزایش بهره­ وری، بالا بردن کیفیت خدمات مهندسی و نظارت بر حسن اجرای خدمات، وضع مقررات ملی ساختمان در جهت حمایت از مردم به عنوان بهره­ برداران از ساختمان­ها و فضاهای شهری و الزام به رعایت مقررات ملی ساختمان از سوی تمام دستگاه­‌ها تأکید شده است.
     
    بنابراین تشکیل کمسیون ترویج مقررات ملی ساختمان به صورت کمیسیونی مستقل در شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان و دارای جایگاه ویژه (و نه زیرمجموعه از سایر بخش­های ارائه شده) در چارت سازمانی نظام­های استان­های کشور پیشنهاد می­گردد. تشکیل این کمیسیون می­تواند در تعامل وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان نیز مؤثر باشد.
     
    همچنین بر طبق ماده 33 فانون نظام مهندسی، سازمان­های استان­ها می­توانند متناسب با شرایط ویژه هر استان پیشنهاد تغییرات خاصی را در مقررات ملی ساختمان و قابل اجرا در هر استان بدهند که پیشنهادات پس از تأیید شورای فنّی استان با تصویب وزارت راه و شهرسازی قابل اجراست.
    بنابراین ،در ماده 15 قانون نظام مهندسی نیز همکاری با مراجع مسئول در امر کنترل ساختمان و اجرای دقیق و صحیح کنترل ساختمان و همچنین کمک به ترویج اصول مهندسی و معماری و همکاری با وزارت راه و شهرسازی در زمینه تدوین و اجرا و کنترل مقررات ملی و استانداردها و معیارها تأکید شده است. 
    در ماده 21 نیز از اهم وظایف شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان، برنامه­ ریزی و فراهم آوردن زمینه اجرای اهداف و خط­ مشی­ های قانون با جلب مشارکت سازمان استان­ها و هماهنگی وزارت راه و شهرسازی عنوان شده است.
     
    بنابراین ضرورت تعامل وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان کاملا آشکار است و این کمسیون می­تواند در این زمینه مؤثر واقع شود.
     
    از طرفی در ماده 36 قانون نیز تدریس مقررات ملی ساختمان در دروس دانشگاهی و تأکید بر فراهم ساختن تمهیدات توسط وزرات علوم و تحقیقات و فناوری مورد تأکید قرار گرفته است.
     
    از‌این‌رو جایگاه این کمیسیون در بحث آموزش نیز دارای جایگاه ارزشی خواهد بود و به نوعی به ایجاد زمینه­های فرهنگی در قانون کمک می­نماید. از طرفی این کمسیون می­تواند در تعامل وزارت راه و شهرسازی و وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و همچنین سازمان نظام مهندسی ساختمان نقشی ویژه ایفا نماید.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی