وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    توسعه پایدار

    به گفته معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان، زمانی که درآمد شهرداری مبتنی بر درآمدهای پایدار شود، یعنی تأمین هزینه های حمل زباله، نگهداری فضای سبز، آتش نشانی و سایر خدماتی که شهرداری به شهروندان ارائه می کند، مبتنی و متکی بر عوارض های صدور پروانه نباشد، به توسعه پایدارشهری دست یافته ایم.

    به گزارش خبرنگار ایمنا، اصولاً شهر پایدار جایی است که به دلیل استفاده اقتصادی از منابع، اجتناب از تولید بیش از حد ضایعات و بازیافت آن تا حد امکان و پذیرش سیاست‌های مفید و همگام با طبیعت در درازمدت، قادر به ادامه حیات خود باشد.

    شهر پایدار شامل ابعاد اقتصادی، اجتماعی، کالبدی، مدیریتی و زیست محیطی می‌باشد، به همین خاطر شهروندان می‌توانند درآمدی عادلانه بدست آورند، سرپناهی مناسب اختیار کنند، احساس آرامش و امنیت داشته باشند و تلاش و وقت خود را وقف حفاظت از پایداری شهر کنند.

    ساخت یک اقتصاد قوی برای شهر در هماهنگی با محیط زیست و طبیعت، باید با هدف حفظ روش‌های اجتماعی و سنن تاریخی و تلفیق آن با اشکال نوین مدیریت شهری و فناوری نوین، همگام شود تا همبستگی و انسجام ابعاد پایداری محفوظ بماند.

    از نظر کالبدی، توسعه پایدار شهری به معنای تغییراتی است که در کاربری زمین و سطوح و تراکم جهت رفع نیازهای ساکنان شهر در زمینه مسکن، تفریح و حمل و نقل به عمل می‌آید تا در طول زمان شهر را از نظر زیست محیطی قابل سکونت کند(هوای پاک، آب آشامیدنی سالم، اراضی و آب‌های سطحی و زیرزمینی بدون آلودگی و غیره)، از نظر اقتصادی بادوام سازد (اقتصاد شهری هماهنگ با تغییرات فنی و صنعتی جهت حفظ مشاغل پایه و تأمین مسکن مناسب در حد استطاعت ساکنان، با بار مالیاتی سرانه عادلانه) و از نظر اجتماعی همبسته کند (الگوهای کاربری اراضی همبستگی اجتماعی و احساس تعلق شهروندان به میراث‌های شهر را ارتقاء خواهد داد.

    در شهر پایدار توجه عمدتاً به استفاده از زمین‌هایی است که تحت پوشش برنامه‌های توسعه شهری در آمده اند. بخش اعظم رشد آینده جمعیت و نیاز به مسکن در منطقه یا شهر را می‌توان از طریق پرکردن بافت موجود در شهر و افزایش متعادل تراکم برآورده ساخت.

    از منظر حمل و نقل، پایداری نتیجه برقراری اصول توسعه رشد هوشمند شهری است که در نتیجه آن سطح کمتری از زمین اشغال می‌شود و با اعمال شیوه‌های متفاوت حمل و نقل، کاهش سفرهای درون شهری اتفاق می‌افتد.

    درآمدهای پایدار شهرداری راهی برای تحقق توسعه پایدار شهر

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان معتقد است توسعه پایدار شهری زمانی تحقق پیدا می کند که مسایل زیست محیطی حل شود و هیچگونه مشکل زیست محیطی در سطح شهرها وجود نداشته باشد.

    سید جمال الدین صمصام شریعت در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارمی کند: زمانی که خودروهای فرسوده به عنوان منبع اصلی آلایندگی هوا به موقع از رده خارج و خودروهای نوجایگزین آنها شوند و البته تسهیلات لازم برای انجام این فرایند در اختیار مردم قرارداده شود تا قادر به نوسازی خودروی خود باشند، توسعه پایدار محقق خواهد شد.

    وی ادامه می دهد: زمانی که نیروگاه ها به جای استفاده از سوخت مازوت، از سوخت گاز استفاده کنند، هنگامی که سرانه فضای سبز شهر تأمین و متعاقب آن آب مورد نیاز وجود داشته باشد و احترام به حقابه مربوطه گذاشته شود تا امکان تحقق سرانه فضای سبز در شهرها فراهم آید، مسیر توسعه پایدار شهرها هموار خواهد شد.

    معاون شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان با تاکید بر اینکه توسعه پایدار شهر دست یافتنی است، می گوید: در این راستا باید از نظر مسایل بهداشتی و ایجاد اکوسیستم لازم برای شهر باید سرانه فضای سبز را تحقق بخشید.

    وی خاطرنشان می کند: زمانی که درآمد شهرداری مبتنی بر درآمدهای پایدار شود، یعنی تامین هزینه های حمل زباله، نگهداری فضای سبز، آتش نشانی و سایر خدماتی که شهرداری به شهروندان ارایه می کند، مبتنی و متکی بر عوارض های صدور پروانه نباشد، به توسعه پایدارشهری دست یافته ایم.

    صمصام شریعت تاکید می کند: دولت باید سهم شهرداری ها از مالیات بر ارزش افزوده را به موقع تحویل دهد تا شهرداری ها بتوانند خدمات رسانی لازم را در سطح شهرها داشته باشند و متکی بر اخذ عوارض و صدور پروانه ساختمانی نباشند.

    وی با اشاره به دیگر راهکارهای تحقق توسعه پایدار شهری اظهار می کند: زمانی که صنایع به خصوص صنایع آلاینده به شعاع بالای ۵۰ کیلومتر شهر منتقل شوند و شهرک های صنعتی اصرار بر حضور در داخل حریم شهرها نداشته باشند و صنایع آلاینده به شعاع بالای ۵۰ کیلومتر از شهرها منتقل شوند، توسعه پایدار شهر اتفاق می افتد.

    به گفته کارشناسان از مزایای توجه به رویکرد توسعه پایدار شهری می‌توان به نزدیک‌تر شدن امکانات و فرصت‌های کار و تفریح و در نتیجه صرفه جویی در مصرف سوخت و استفاده حداکثری از زمین شهری و محافظت از اراضی سبز و کشاورزی حاشیه‌های شهری، مرمت و نوسازی ساختمان‌های فرسوده و اراضی بایر، افزایش تحرک و پویایی در اثر افزایش حمل و نقل عمومی و ایجاد سرزندگی اجتماعی با اختلاط کاربری‌ها اشاره کرد که شهر را به سوی هر چه سبزتر شدن سوق می دهد.

    در این راستا  قرار است هفتمین کنفرانس بین المللی توسعه پایدار و عمران شهری طی دو روز از ۲۳ آذرماه با محوریت بازآفرینی شهری و دیگر مباحث شهری در زمینه های محیط زیست، معماری و شهرسازی، مهندسی عمران، مدیریت بحران، صنعت، تکنولوژی و ارتباطات و اقتصاد شهری و فرهنگ و جامعه شناسی در اصفهان برگزار شود

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی