وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    پرهیز

    رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: توسعه پایدار از مهمترین رویکردهایی است که در پایان قرن بیستم جهت مقابله با مصرف گرایی و تضمین حقوق نسل های آینده مطرح شده است.

    فریاد پرهیز در گفتگو با خبرنگار ایمنا اظهارکرد: توسعه پایدار شکلی از توسعه امروزی است که توان توسعه مداوم شهرها و اجتماعات شهری نسل‌های آینده را تضمین می کند.

    وی با اشاره به اینکه این رویکرد بر تعادل بخشی ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در شهرها تاکید کرده است، ادامه داد: توسعه پایدار در واقع بُعد زیست محیطی را در برنامه ریزی شهری پررنگ کرده و بر اقتصادی پایدار و عادلانه، جامعه ای خوداتکا و منسجم و سازگار با محیط زیست تاکید دارد.

    رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری شهرداری اصفهان تصریح کرد: بهره گیری از سرمایه اجتماعی، مشارکت اجتماعی، انسجام و همبستگی اجتماعی در صدر برنامه های توسعه پایدار است.

    وی توسعه پایدار را  مهمترین رویکردی دانست که در پایان قرن بیستم جهت مقابله با مصرف گرایی و تضمین حقوق نسل های آینده مطرح شد.  

    پرهیز گفت: تحقق توسعه پایدار در شهرها و بخصوص در کلانشهر اصفهان منوط به کاربست مجموعه ای از مؤلفه هایی همچون بهره گیری از ظرفیت درونی شهر اصفهان  نظیر بازآفرینی بافت های فرسوده، ناکارآمد و نابسامان، اراضی قهوه ای، زمین های خالی و متروکه و امنیت گستری در شهر اصفهان از طریق پیشگیری از جرم از طریق طراحی محیطی، استفاده از فناوری های نوین، تقویت نظارت های رسمی و غیررسمی و شبکه های دوستی محله ای است.

    وی افزود: اولویت دادن به حمل و نقل سبز یعنی فراهم کردن زمینه های گسترش حمل و نقل عمومی، پیاده گستری، دوچرخه سواری، جلوگیری از پراکنده رویی شهری، حرکت به سمت تحقق الگوهای شهر فشرده، نوشهرگرایی، زیست پذیری، توسعه ترانزیت محور و مقابله با منطقه بندی انحصاری، کاربری های تفکیک شده و تاکید بر کاربست اختلاط کاربری ها و منطقه بندی ترکیبی و گسترش فناوری های همه جاگستر و اینترنتی شدن امور شهری جهت مقابله با ترافیک، کاهش سفرهای درون شهری، آلودگی و بهبود کیفیت زندگی و مکانی از دیگر مؤلفه های تحقق شهر پایدار به شمار می رود.

    رییس اداره مطالعات و برنامه ریزی شهری معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان بهره گیری از انرژی‌های پاک نظیر انرژی خورشیدی، پنل‌های خورشیدی، سقف های خورشیدی، مجهز کردن خانه‌ها به صفحه‌های خورشیدی و باتری‌های ذخیره را در کلانشهر اصفهان ضروری دانست و ادامه داد: کاشت گیاه بیوگاز و همچنین استفاده از پمپ‌های آبیاری خورشیدی، نصب سیستم‌های گرمایش حرارتی خورشیدی، فتوولتائیک، استفاده از زیست توده‌ها برای تامین برق و گرمایش، استفاده از انرژی گرمایی زمین و انرژی‌های آبی و بادی و خودروهای هیبریدی و تحقق شعار «پیش به سوی ۱۰۰درصد انرژی تجدیدپذیر در کلانشهر اصفهان» از دیگر راهکارهای توسعه پایدار است.

    وی دیگر مؤلفه های شهر پایدار را حرکت به سمت تحقق مسکن سبز، کربن صفر یا مسکن انرژی صفر، ساختمان سبز مطابق با اصول سازگار با محیط زیست با تولید کمترین آلودگی، شهر سبز؛ تولید حداقل دی ­اکسید کرین، به حداقل رساندن آلودگی هوا، ریزگردها و گازهای گلخانه‌ای و حرکت به سمت شهر بدون کربن، بازیافت حداکثری پسماند و حرکت به سمت تحقق شهر بدون پسماند وحرکت به سمت شهر خلاق و دانش بنیان مبتنی بر فناوری، استعداد، تحقیق و توسعه، تنوع اجتماعی و تسامح و تساهل خواند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی