وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

      وی دنبال کرد: اکثر از 35 تا 40 درصد از خانه های تهران بدون کیفیت لازم می باشند در نتیجه ساکنان این منطقه های به موقع واقع شدن زمین لرزه در فوری ترین زمان محتمل و با محافظت خونسردی، بهمراه چمدان اقلام ضروری منازل خود را ترک و به فضای باز پناه ببرند.2 ریشتر به تهران نخواهد رسیدعلی بیت اللهی ریاست بخش زمین لرزه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در صحبت با خبرنگار  راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تنها چاره ساکنان چنین ساختمان هایی در مواقعی مثل بروز زمین لرزه فرار کردن از خانه به هر شکل محتمل است؛ این منازل به سبب آواری بودن و بدون اسکلت بندی مناسب به موقع رویداد هر سانحه ای دردسر ساز می گردد.

    ریاست بخش زمین لرزه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: سفارش می کنم مردم بصورت موقت به مدت دو تا سه روز بعد از زمین لرزه از حضور در چنین ساختمان هایی دوری کنند، در تهران نیز گرچه احتمال پیش لرزه بودن ِزلزله ۵٫۲ ریشتری رخ داده وجود دارد و  واقع شدن زمین لرزه ای قویتر از آن تقریبا غیر محتمل هست ،با این حال همین احتمال ضعیف هم برای ما زیاد ارزش دارد.

    بیت اللهی با ضروری دانستن رعایت احتیاط لازم از طرف مردم تهران طی این چند روز، اظهار کرد: اگر ساکنان ساختمان های ذکر شده با خصوصیت های ذکر شده ،امکان ترک موقتی منزل خود را ندارند، چمدانی از وسایل ضروری ، داروهای اضطراری ،چادر، آب و.۲

    البته این نکته همه شهروندان تهرانی را دربردارنده می گردد… وی دنبال کرد: البته خانه های مهندسی ساز اسکلتی نیز که در زیادتر مورد ها چندین طبقه می باشند به دلیل بی اطلاعی از جزئیات ساخت آنان از احتمال لطمه پذیری به دور نیستند؛ در نتیجه انتظار می رود که ساکنان این قبیل از ساختمان ها نیز مشی هوشمندانه ای دارا باشند. منطقه های امن منازل برای پناه گرفتن به موقع زمین لرزه بیت اللهی در تعریف قرارگیری مناسب و نرمال اشخاص در منازل به موقع واقع شدن زمین لرزه اظهار کرد: در بعضی از ساختمان ها محل اتصالات تیر ها و ستون ها نزدیک به هم بوده و در بخشی به دلیل معماری ساختمان، فاصله دهانه ی آنان از هم زیاد هست .

    بنابراین آن قسمتی از منازل که این وصل شدن ها نزدیک به هم می باشند از استحکام زیادتری برخوردارند، از اینرو اشخاص بویژه ساکنان طبقات بالاتر با شناسایی این نقاط به موقع رویداد زمین لرزه در کنار آنان قرار دریافت کنند تا در زمان مناسب و بعد از انتهاء لرزش بتوانند فضا را ترک نمایند.

    منطقه های امن منازل برای پناه گرفتن به موقع زمین لرزه

    وی اضافه کرد: علاوه بر این دوری از نقاطی از خانه که احتمال آوار ریزی بسیاری دارد،قرار نگرفتن در زیر لوستر ها و کمد های سنگین نیز لازم هست در صدر کارهای قرار گیرد.راه پله ها نیز از نظر لطمه پذیری از خود واحد های مسکونی ضعیف تر می باشند در نتیجه ساکنان ساختمان های چند طبقه بویژه آنهایی که در طبقات بالاتر زندگانی می کنندو در در خلال لرزش امکان فرار فوری را ندارند به جای ماندن در راه پله ها ،نقاط امن واحد مسکونی خود را شناسایی و در آنجا پناه دریافت کنند.

    منطقه های امن برای پناه گرفتن در خیابان ها و فضای آزاد بیت اللهی در تعریف منطقه های امن بیرون از منازل برای پناه گرفتن مردم به موقع واقع شدن زمین لرزه ،گفت: بستر خیابان ها امن هست اما مردم دقت دارا باشند در کوچه های مشرف به ساختمان های چند طبقه توقف نکنند ،چرا که سنگ نما ها و در بعضی از مورد ها تیر های برق لطمه های شدیدی را به وجود می آورند. وی دنبال کرد: علاوه بر این پناه گرفتن در کوچه های تنگ اصلا و ابدا سفارش نمی توان .

    منطقه های امن برای پناه گرفتن در خیابان ها و فضای آزاد

    ریاست بخش زمین لرزه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اهتمام کرد: در نتیجه وسط خیابان ها، فضای سبز و پارک ها منطقه های امنیت برای پناه گرفتن به شمار می روند. تا ۳ روز بعد از زمین لرزه ،خانه را ترک کرده و یا هشیار باشید بیت اللهی اظهار کرد: بیرون آمدن مردم در زمین لرزه کرمان و بروجرد منتج به کاهش تلفات آدمی گردید در نتیجه لازم هست از این تجربه درس گرفت .

    البته محتمل هست زمین لرزه قویتری در تهران رخ ندهد و مردم بگویند چرا آنان را با وعده های تو تهی دو یا سه روز بیرون از منازل نگه داشته ایم ،اما لازم هست اظهار کرد که امنیت و رعایت احتیاط شرط عقل هست.

    تا ۳ روز بعد از زمین لرزه ،خانه را ترک کرده و یا هشیار باشید

    ریاست بخش زمین لرزه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خارج شدن اشخاص از منازل را به موقع رویداد زمین لرزه تهران عاقلانه دانسته و یادآور گردید: زمین لرزه ی اولیه کرمانشاه ابتدا با پیش لرزه ای شروع شده و بعد از ۴۳ دقیقه ،این منطقه طعم زمین لرزه کلیدی را چشید، در بم هم همین رقم خورد به به صورتی که پیش از زمین لرزه ی کلیدی ۳ زمین لرزه با ریشترهای متفاوت به واقع شدن ملحق شد.بنابراین این تجارب نشان می دهد هرچند امکان اذیت شدن مردم وجود دارد اما احتیاط و پیش گیری در این  سه روز لازم و ضروری هست.

    وی اضافه کرد: علاوه بر این ،تجربه ها نشان داده اند که لازم هست دو تا سه روز بعد از زمین لرزه هشیار ماند چرا که اگر گسلی فعال شده باشد و این زمین لرزه ی ۵٫۲ ریشتری ملارد نشان پیش لرزه برای زمین لرزه باشد ظرف چند روز آینده زمین لرزه ی کلیدی خود را نشان خواهد داد، درکنار اینکه ما در حال مانیتورینگ زمین لرزه هستیم.

    محافظت خونسردی اصل اولیه در برخورد با زمین لرزه ریاست بخش زمین لرزه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تاکید کرد: خونسردی اشخاص یکی دیگر از با اهمیت ترین مورد های هست که لازم هست مراعات گردد.۲ متاسفانه مردم به نادرست در هر موردی در پی انجام امور از طرف دولت،مسوؤلان و ستاد آشفتگی می باشند درحالیکه در بروز اتفاقات غیرمترقبه پای خود مردم در میان هست وآنها سخن اول را می زنند.

    محافظت خونسردی اصل اولیه در برخورد با زمین لرزه

    اگر چه این زمین لرزه خراب کردن نداشت ولی با مصدومانی روبه رو گردیدیم که در در خلال فرار به دلیل استرس و یا زمین خوردن دچار مشکلاتی شدند؛ در نتیجه اگر بتوانیم عاقلانه مشی کنیم درکنار کاهش استرس ،رویکردمان منطقی بوده و به صورت طبیعی از منطقه خطر دور خواهیم گردید. بیت اللهی اضافه کرد: با رعایت همان ریزه کاری ها درکنار محافظت روحیه ملی و اتخاد ملی توان داریم به هم نوع خود مساعدت کنیم.

    وی اظهار کرد: برپایه تجارب حاصله از منطقه های زمین لرزه زده دریافته ایم بعضی از زنان در زمان لرزش زمین در پی پوشیدن لباس مناسب می باشند که این مبحث روال خارج شدن آنان را طولانی تر می کند در نتیجه این قشر از جامعه در طی چند روز آینده لباس خودرا از پیش تعیین کرده و هر آن آماده خارج شدن از منزل باشند. از ناامنی سکوهای ورزشگاه آزادی تا امنیت چمن و پیست آن وی در مورد پناه گرفتن مردم در فضای ورزشگاه آزادی اظهار کرد: گرچه فضاهای باز صد در صد امنیت شایسته ای دارند و کاری که دوستانمان در این مجموعه انجام داده اند، کار صحیحی بوده هست ،اما براین باورم که چمن ورزشگاه ها گران نرخ و لطمه پذیر هست و لازم هست برای آنان به منظور استفاده در چنین شرایطی تدابیری اتخاذ کرد.

    ریاست بخش زمین لرزه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تعریف کرد: البته در شرایط آشفتگیی جای تفکر کردن به این مسائل باقی نمی ماند و این کارکرد نشان از مسئولیت پذیری مسئولانمان دارد.

    از ناامنی سکوهای ورزشگاه آزادی تا امنیت چمن و پیست آن

    بیت اللهی با اظهار اینکه فضا هایی که امکان آوار شدن در آنان وجود نداشته باشد برای پناه گرفتن خیلی مناسب می باشند، اضافه کرد: سکو ها و مرحله های بزرگ با توجه به مناسبات مهندسی صحیح، مستحکم هستند؛ اما لازم هست باز به موقع قرار گرفتن در کنار آنان مورد های را در نظر گرفت ،چرا که خود سکو ها در در خلال تماشای عادی پیکارهای ریزش دارند اما دور پیست و زمین چمن فضا باز بوده و می اندیشم مسئله ای پیش نیاید.

    علمک های بدون شیرقطع کن گاز تشدید کننده تلفات زمین لرزه وی در مورد ی قطع گاز خودکار به موقع بروز زمین لرزه ،گفت: در ایستگاه های تی بی اس حدود ۴۲۰ ایستگاه فشار کلیدی گاز یا شبکه ی کلیدی وجود دارد .

    مسئولان کمپانی گاز شیر های قطع اتوماتیک را بر روی آنان انتصاب کرده اند اما در داخل کوچه ها و در علمک ها این شیر ها وجود ندارد و این همان معضل تهدید کننده ماست.

    علمک های بدون شیرقطع کن گاز تشدید کننده تلفات زمین لرزه

    ریاست بخش زمین لرزه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی دنبال کرد: شکستن این علمک ها که به دیوار متصل می باشند به موقع زمین لرزه سانحه آفرین می باشد، چون پیش از علمک ها فشار گاز بالاتر و بعد از آنان حدود ۵٫۱ پی اس آی یعنی همان فشار گاز خانگی هست ؛بنابراین به موقع شکستن موجب مخاطرات ثانویه خواهد گردید.

    وی اهتمام کرد: می دانم چنین شیر قطع کن های گازی در سر محله ها و کوچه های کلیدی وجود ندارد و به موقع قطع گاز ایستگاه ها صحبت از ظرفیت گاز قایل ملاحظه باقی مانده در لوله ها هست.۱ در نتیجه سفارش می کنم که ساختمان ها مجهزبه شیر قطع گاز اتوماتیک گردند، تا مخاطرات متاثر از این مبحث کاهش یابد.

    اشاعه فرهنگ زندگانی با زمین لرزه در کنار مهندسی و نظارت قوی بیت اللهی در مورد کارکرد مدیریت آشفتگی ،گفت: این دوستان بعد از زمین لرزه چندین جلسه برگزار کرده و تا هم حالا هرکاری که از دستشان بر می آمده انجام داده اند. وی اظهار کرد: قسمت عمده ی وظیفه ی مدیریت آشفتگی در این شرایط تعلیم مستمر مردم هست، تعلیمی که درکنار مبرا بودن از هرگونه التهابی و القای آرامش به مردم در جابه جایی مفاهیم صد در صدی به مخاطب های موفق باشد.

    اشاعه فرهنگ زندگانی با زمین لرزه در کنار مهندسی و نظارت قوی

    بیت اللهی دنبال کرد: با کوچک ترین اقدام ،امکان محافظت جان تعداد ای از مردم وجود دارد، به شرط اینکه این تعلیم ها پایدار و فراگیر باشد.

    البته گرچه لازم هست مهندسی و نظارتمان صحیح باشد اما لازم هست وقتی که این گونه موضوعات فروکش کرده و در شرایط عادی حضور داریم برنامه ی مستمری برای نحوه و چگونگی مشی صحیح در قبل، در خلال و بعد از سانحه دارا باشیم.

    ریاست بخش زمین لرزه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در انتهاء اظهارات خود طی این گفت و گو اظهار کرد: با هوشیاری مردم در سایه اشاعه “فرهنگ زندگانی با زلزله” ،مهندسی و نظارت صحیح ؛حجم و ابعاد هر آشفتگیی کم می باشد.

    رئیس بخش زمین لرزه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در انتهاء اظهارات خود طی این گفت و گو اظهار کرد: با هوشیاری مردم در سایه اشاعه “فرهنگ زندگانی با زلزله” ،

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی