وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

      مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان در نخستین کنفرانس ملی تاب‌آوری شریان‌های حیاتی استان گفت: قطع شریان‌های جاده‌ای و خطوط مخابراتی در زلزله‌های اخیر کرمانشاه و کرمان، زنگ خطری برای مدیران و مهندسین برای توجه به زیرساخت‌ها و شریان‌های حیاتی است، این در حالیست که به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمان، شهر کرمان ۱۳ درصد بافت فرسوده دارد.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان، محمدمهدی بلوردی در اولین کنفرانس ملی تاب‌آوری شریان‌های حیاتی و زیرساخت‌های عمرانی با گرامیداشت یاد و خاطره جان‌باختگان زلزله بم اظهار کرد: زلزله پنجم دی‌ماه بم با همه تلخی‌ها و مسائلی که داشت منجر به تحولی اساسی در حوزه سازه و ساختمان‌ها چه در بخش تئوری و چه در بخش اجرا شد

    بلوردی .

    بلوردی افزود: جلسات متعددی در کرمان و سایر نقاط کشور بعد از زلزله بم برگزار شد و حتی آیین‌نامه ۲۸۰۰ مربوط به طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله تغییر یافت.

    وی تصریح کرد: تحول اساسی در حوزه سازه و ساختمان صورت گرفت، اما شریان‌های حیاتی مورد توجه قرار نگرفت و این در حالی بود که در هر زلزله‌ای خطوط انتقال آب، خطوط جاده‌ها، خطوط مخابرات و خطوط برق با مشکل مواجه می‌شود.

    وی افزود: یکی از مسائل مهمی که نسبت به سازه‌ها چه در حوزه تئوری و چه حوزه اجرایی به نسبت کمتر مورد توجه قرار گرفته، تاب‌آوری شریان‌های حیاتی از جمله راه‌ها، اتوبان‌ها، خطوط انتقال آب، برق، گاز و مخابرات است که امیدواریم این کنفرانس نقطه شروع خوبی برای در معرض توجه قرار گرفتن این بخش از زیرساخت‌ها در حوزه تئوری و اجرا شود.

    بلوردی با اشاره به برگزاری اولین کنفرانس شریان‌های حیاتی، یادآور شد: امیدواریم این سخنرانی و مقالات گام مؤثری در افزایش آگاهی مسئولان، مدیران و مهندسان باشد.

    همچنین محمدجواد فدایی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمان روز سه‌شنبه در این کنفرانس افزود: پنج هزار هکتار واحد مسکونی فرسوده در شهرهای استان کرمان وجود دارد و دولت در هر سال ۲۷۰ محله کشور را بازسازی و نوسازی می‌کند.

    وی تصریح کرد: باید شرکت‌هایی با سهام شهرداری کرمان تشکیل شود و بافت فرسوده را به مرور تملک و نوسازی کنند و منابع مالی را می‌توان از صندوق توسعه ملی تأمین کرد و راهی جز این برای مقاوم‌سازی میان‌مدت و درازمدت وجود ندارد.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمان با بیان اینکه برای مقاوم‌سازی در برنامه کوتاه‌مدت یکی از راه‌ها، مدل‌سازی است، گفت: ارزیابی لرزه‌ای در مورد تمامی سازه‌ها باید انجام شود زیرا مجتمعی که با آیین‌نامه ۲۸۰۰ ساخته شده است مردم ساکن در آن هنگام زلزله به خیابان‌ها نمی‌آیند و منجر به مشکلات بعدی نمی‌شوند.

    وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه این همایش به دستاوردهای تحقیقاتی در خصوص تاب‌آوری و مسائل زلزله می‌پردازد که بسیار ارزشمند است، افزود: زلزله‌های متعددی در استان کرمان تجربه کرده‌ایم و پس از زلزله به بازسازی خانه‌های مقاوم می‌پردازیم که باید قبل از حوادث مقاوم‌سازی شود تا از تلفات کاسته شود.

    فدایی اظهار کرد: به دلیل زلزله سال ۸۳ منازل مسکونی مقاوم ساخته شده بود و در زلزله ۶.۲ ریشتری هجدک راور تلفات جانی نداشتیم لذا باید این کار در تمامی کشور انجام شود.

    وی گفت: در روستاهای کشور سه میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی غیر مقاوم وجود دارد و باید به راه‌حل کوتاه‌مدت، میان و بلندمدت بپردازیم و راه‌حل میان‌مدت و بلندمدت جلوگیری از تلفات زلزله مقاوم‌سازی سازه‌ها است

    .

    معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کرمان افزود: در قالب اجرای ۲ طرح هادی روستایی در ۶۷ و در سال ۷۴ بهسازی مسکن روستایی، تعداد ۲۹۳ هزار واحد روستایی مقاوم ساخته شد و هفت درصد از منازل مسکونی روستایی کشور مقاوم‌سازی شد.

    وی بیان کرد: در خردادماه سال ۸۴ دولت تعهد کرد سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی بازسازی شود و بر اساس این مصوبه تا سال ۹۱ تعداد ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برابر با ۳۹ درصد مسکن بازسازی و مقاوم‌سازی شد و امروز ۶۱ درصد خانه غیر مقاوم در کشور وجود دارد.

    فدایی گفت: در برنامه ششم توسعه نیز سالی ۲۰۰ هزار واحد مسکونی مقاوم‌سازی و اعتبار آن با تسهیلات ارزان‌قیمت با بازپرداخت ۱۲ ساله پرداخت می‌شود لذا با شرایط فراهم آماده می‌توان به آینده امیدوار بود.

    وی افزود: اگر سالی ۲۰۰ هزار از سه میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن غیرمقاوم، بازسازی شود این پروسه ۱۶ سال به طول می‌انجامد.

    معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کرمان گفت: ۶۱ درصد از منازل مسکونی روستایی استان کرمان غیر مقاوم است و از برنامه مقاوم‌سازی عقب هستیم.

    وی گفت: مشکل اصلی منازل مسکونی الگوی ساخت این منازل است و بنیاد مسکن از الگوی ساخت منازل مسکونی در منطقه هجدک راور و شهرستان بم تبعیت نمی‌کند و مرکز تحقیقات باید الگوی ساخت مسکن باید با سرعت عمل، ساخت مسکن مقاوم و ارزان‌قیمت را به‌صورت دستورالعمل ارائه کند

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی