وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بیش از 10 ایستگاه دوچرخه در شهر اصفهان تعطیل شده و متصدیان آن‌ها نیز بیکار شده‌اند امروز نیز شرکت نیک‌اندیش چوب تعطیلی بر سایر این ایستگاه‌ها زده است.

    به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نصیر ملت رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری، امیراحمد زندآور نایب رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی و عباسعلی جوادی رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری از ناطقان هجدهمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان بودند.

    * الگوهای حمایتی در ساخت مسکن بازنگری شوند

    نصیر ملت رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری در این جلسه با اشاره به اینکه که رخدادها و حوادث طبیعی همواره از زمان پیدایش زمین و براساس آنچه در تاریخ به چشم می‌خورد، وجود داشته و همواره نحوه برخورد با آن،  بیانگر چشم‌انداز و هر نگاه جامعه به زندگی است، اظهار کرد: بدون شک خسارت‌های مالی، جانی و تبعات اجتماعی حوادث طبیعی ما را بر آن می‌دارد که در مورد این رخدادهای طبیعی، هوشیارتر و هوشمندانه‌تر رفتار کنیم.

    وی افزود: آنچه در زلزله های کوچک و بزرگ در نقاط مختلف کشور در این ایام به وقوع پیوست، نشان داد که امروز با توجه به نقش شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها و البته در گام اول، نگاه مردم به عنوان نخستین بسترهای انتقال پیام توجه بیشتر به موضوعات روانی این رخدادها از اهمیتی دوچندان نسبت به گذشته برخوردار است.

    رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با تاکید بر اینکه حوادثی نیز وجود دارند که فعالیت انسانی در پیدایش آنها نقش عمده‌ای ایفا می‌کند، گفت: این اتفاقات به دلیل اشتباهات انسانی و یا سهل‌انگاری‌های مسؤولان، جان بسیاری از مردم را به خطر می‌اندازند و خسارات جانی، مالی و تبعات اجتماعی آن، تا سال‌ها گریبان‌گیر مردم خواهد ماند.

    وی با بیان اینکه اتفاقاتی نظیر فاجعه پلاسکو و دیگر حوادث مشابه که در کشور شاهد آن بوده ایم، نمایان‌گر آن است که  هنوز برای کاهش نرخ بحران در حوادث و حتی ایمنی بحران که نیروهای امدادی اعم از اتش نشانی و تجهیزات آنها را شامل می شود، برنامه جامع و مشخصی نداریم، ادامه داد: تاریخ نشان می‌دهد که شهر اصفهان در طول چند سده گذشته با زلزله‌های چندانی مواجه نبوده است و آثار تاریخی به جا مانده در شهر و همچنین عدم شناسایی گسل فعال در اصفهان موید این موضوع است.

    ملت تأکید کرد: اما بدون شک و با استناد به گزارش رسمی پزشکی قانونی و آمار بالای حوادث در ساختمان‌های شهر اصفهان بر اثر حریق، انفجار، برق گرفتگی، گازگرفتگی و سقوط از آسانسور به ما نشان می دهد که اگر با رخدادهای طبیعی به صورت جدی مواجه نیستیم، اما با حوادثی پدید آمده از بی توجهی به مؤلفه‌ها و ملزومات مهندسی دست به گریبانیم و به حتم باید برای آن چاره‌ای اندیشید و گام در راه صحیحی بگذاریم.

    وی با اشاره به اینکه با وجود تأکیداتی که همواره در مسأله ایمنی ساختمان‌ها در کلام همگان بوده، حقایقی که در حوادث مختلف به آن برمی‌خوریم، بر این موضوع تأکید می‌کند که گویا در کشور ما هنوز در این زمینه اقدامات مناسبی صورت نگرفته است، اذعان داشت: در شرایطی که حفظ جان حتی یک نفر وظیفه اصلی همه ما به حساب می‌آید، ایجاد یک نهضت عمومی به منظور بالابردن سطح انتظارات مردم از کیفیت ساختمان به منظور ارتقای کیفیت محیط و زندگی، رشد نرخ تاب آوری در برابر حوادث طبیعی و غیرمترقبه از اهمیت بسیاری برخوردار است و باید تلاش کرد که استانداردهای جهانی در این زمینه به معنای واقعی به منصه ظهور برسد.

    رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان یادآور شد: امروز بیش از آنچه فکرش را بکنیم، شاهد هدررفت سرمایه کشور در ساخت و سازهای بی‌کیفیت هستیم و آمار نشان می‌دهد که 80 درصد از سهم 40 درصدی انرژی مصرفی کشور در بخش ساختمان، باز هم به دلیل بی‌کیفیتی بناها به هدر می‌رود که این آمار قابل تأمل و تأسف‌برانگیز است.

    وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر عمر مفید ساختمان‌ها در کشور ما، آن هم در خوشبینانه‌ترین حالت، 30 بوده که این عدد در مقایسه با کشورهای پیشرفته یعنی کشورهایی که عمر مفید ساختمان در آنها 100 سال است، نزدیک به یک سوم است که این شاخصه عمر مفید به معنای اتلاف جدی منابع ملی کشور است.

    ملت با تأکید بر اینکه بدون شک در این زمینه، نیاز است که بازنگری جدی در زمینه به روزرسانی مبحث 19 مقررات ملی ساختمان صورت گرفته و شهر اصفهان به عنوان یکی از کلانشهرهای مهم کشور می‌تواند در این زمینه پیشگام باشد، بیان داشت: البته نباید فراموش کرد که مقاوم‌سازی تنها شرط کافی برای یک ساختمان نیست، بلکه مقاوم بودن یکی از مؤلفه‌های ساختمان است.

    وی با بیان اینکه در این تردید نکنیم، نگاه جدی به تغییر پارادایم های مهندسی در ساخت مسکن یک موضوع قابل توجه و پراهمیت به شمار می‌رود چرا که امروزه در این زمینه حرکت‌های مناسبی شکل نگرفته است، تصریح کرد: باید عایق بندی سقف و کف، انتخاب درست سیستم‌های انرژی به منظور بالا بردن راندمان انرژی و همچنین کاهش تولید آلایندگی‌های سیستم های حرارتی در دستور کار قرار بگیرد و این مسأله، نیازمند نگاهی جدی و ایجاد نهضتی همگانی است که این انتظار با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا به داحتی قابل دسترس است.

    رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: از سوی دیگر، الگوهای مهندسی در ساخت مسکن نیازمند به روزرسانی منطبق با استانداردها و آیین‌نامه‌های بین‌المللی است و در این زمینه نیز هوشمندسازی سیستم‌های تأسیساتی مکانیکی و الکترال ساختمان‌ها و در نهایت ایجاد کانال های جامع تأسیسات شهری از اهمیت قابل توجهی برخوردار است که باید پنجره واحد مدیریتی در پهنه استانی و شهری شکل گرفته که در این خصوص باید حرکت‌هایی اساسی شکل دهند.

    وی ابراز داشت: در همین زمینه محدود ماندن بیمه ساختمان‌ها در دستور کار مجلس شورای اسلامی و دولت که صرفاً پوشش بیمه‌ای در برابر زلزله و حوادث طبیعی مد نظر قرار داده که البته باید متذکر شوم برای همین نوع بیمه هم الزام و ضرورت اجرایی برای مردم و اماکن عمومی اعم از مراکز تجاری و موارد دیگر وجود ندارد.

    ملت با بیان اینکه الگوهای حمایتی در ساخت مسکن باید در این خصوص  بازنگری شوند، متذکر شد: به نظر می‌رسد علاوه بر عدم وجود قانون معین و حمایتی از حقوق مصرف‌کننده در صنعت ساختمان، جایگاه گارانتی و خدمات پس از فروش بر ساختمان‌های نوساز نیز به خوبی تبیین و تعریف نشده است؛ از سوی دیگر و با توجه به وجود ساختمان‌های عمومی و واحدهای صنفی قدیمی و فرسوده، نیازمند آن هستیم که در این زمینه نیز تحولی اساسی شکل بگیرد.

    وی عنوان داشت: بی‌توجهی به توصیه‌های ایمنی‌سازی ساختمان با استانداردهای آیین‌نامه ملی 2 هزار و 800 ساختمان ایران و ماده 29 آیین‌نامه اماکن عمومی قوانین آتش‌نشانی، موضوعی است که در صورت تداوم آن شاهد زیان‌های جبران‌ناپذیری در کشور و به خصوص کلان‌شهر اصفهان خواهیم بود.

    رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه مطابق با قانون شهرداری‌ها به طور مشخص وظیفه نظارت بر نحوه رعایت و ایجاد ایمنی در اماکن عمومی بر عهده شهرداری‌هاست، اظهار داشت: با توجه به این موضوع، معاونت شهرسازی به عنوان یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مدیریت شهری، وظیفه سنگینی در نظارت بر موارد ایمنی ساختمان‌های مسکونی قدیم و جدید بر دوش خود دارد که به نظر می‌رسد در این زمینه با خلأهای قانونی قابل توجهی مواجه است که باید برای رفع خلاء قانونی نظارت، اقداماتی جدی صورت گیرد.

    وی با بیان اینکه تغییر در نشان کیفی ساختمان به منظور ارتقای فرهنگ ایمنی و در نهایت بالا بردن رفاه و آسایش مردم، وظیفه‌ای است که شورای اسلامی شهر اصفهان به عنوان پارلمان شهری و ناظر بالادستی، باید مد نظر قرار بگیرد، عنوان داشت: شورای شهر باید این مهم را در دستور کار با اولویت فوری قرار بدهد و شهرداری نیز در این خصوص، پاسخگوی وظایف مهم برای برطرف کردن حداکثری مشکلات و رفع دغدغه‌های شورا در این راستا باشد.

    ملت با اشاره به اینکه آسیب‌های ناشی از عدم اشراف به قوانین، بی‌توجهی و کم‌کاری و خلأهای قانونی، گریبان ساختمان‌های غیر استاندارد، فرسوده و قدیمی شهر اصفهان را خواهد گرفت و در صورت وقوع چنین اتفاقی، هیچ‌کس نمی‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیر آن را پاسخ دهد، ادامه داد: با توجه به این موضوع امیدوارم که مسؤولان شهری به سرعت این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

    وی با تأکید بر اینکه شبکه قطب‌های 9گانه امدادی کشور به منظور ایجاد مناطق هم‌جوار به عنوان معین در حوادث تشکیل شده که استان اصفهان دومین استان معین کشور در حوادث است، تصریح کرد: با توجه به رخداد زلزله‌های اخیر در نزدیکی شهر تهران، این اصفهان است که ضرورت دارد با توجه به‌گونه عددی جمعیتی تهران درصدد آمادگی مدیریت بحران و ایمنی پس از بحران با استانداردهای بالا،  آماده خدمت‌رسانی باشد.

    رئیس کمیسیون امور اقتصادی، حقوقی و گردشگری شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: به طور قطع وظیفه ما و مدیریت شهری آن است که با شناسایی نقاط آسیب‌پذیر استانی و شهری از نظر ایمنی بحران، اسکان، تجهیزات با استاندارد و سایر موارد پاسخگویی و پذیرای این مطالبه ملی باشیم و همچون همیشه انتخاب و الگویی شایسته باشیم.

    * پساب تصفیه‌شده باید برای تأمین منابع آبی استفاده شود

    امیراحمد زندآور نایب رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه ضمن گرامیداشت هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی اظهار کرد: هفته گذشته، هفته ایمنی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی و همچنین سالروز زلزله بم(5 دی ماه) بود و از سوی دیگر مدتی است شاهد وقوع زلزله در استان‌های کرمانشاه، کرمان و تهران هستیم.

    وی عنوان داشت: با توجه به اینکه مانور عملیاتی با رویکرد زلزله و اثرات ثانویه آن با همکاری تمام دستگاه‌های امنیتی، خدماتی و امدادی در منطقه 11 شهرداری برگزار شد، برگزاری مانورها باید مستمر و تداوم داشته باشد و مناسبتی نباشد؛ آموزش‌های همگانی در راستای ایمنی و امنیت در سطح شهر اصفهان در دستور کار تمام مسؤولان و متولیان امر قرار بگیرد.

    نایب رئیس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر ضرورت استفاده از پساب تصفیه‌شده برای تأمین منابع آب گفت: تأمین آب جهت آبیاری گیاهان یکی از عوامل مهم محدودکننده گسترش فضاهای سبز شهری اصفهان است و در این زمینه سالانه 20 میلیون متر مکعب کمبود آب وجود دارد و غالب آب مورد نیاز جهت آبیاری فضای سبز از چاه‌های آب تأمین می‌شود که هزینه‌های سنگینی برای شهروندان در پی دارد.

    وی با اشاره به اینکه پساب تصفیه‌شده یکی از منابع آب شیرین، در دسترس و دارای ارزش غذایی نسبی است، بیان کرد: استفاده مجدد از فاضلاب به عنوان منبع جدید برای آب در راستای ماده یک قانون توزیع عادلانه آب و سند چشم‌انداز 20 ساله در بخش آب مورد تأکید وزارت کشور است.

    زندآور با تأکید بر اینکه هم اکنون در دنیا از این منبع جهت آبیاری بخشی از فضاهای سبزی چون زمین‌های ورزشی، کمربندهای سبز، کارخانجات و پارک‌ها و فضای سبز اماکن عمومی استفاده می‌شود، افزود: در اصفهان نیز چند سالی است که استفاده از این منبع مورد توجه قرار گرفته است و احداث تصفیه‌خانه تکمیلی سپاهان شهر و انجام عملیات اجرایی تصفیه‌خانه تکمیلی سپاهان‌شهر به عنوان اقدامات مثبت مدیریت شهری انجام گرفته است.

    وی یادآور شد: حتی در مدیریت شهری گذشته مذاکرات و قراردادی در قالب بیع متقابل با شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان منعقد شده است و انتظار می‌رود با توجه به نیاز مبرم شهر به منابع آب، معاونت خدمات شهری، سازمان پارک‌ها و فضای سبز و امور سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های شهرداری اصفهان به جد پیگیر تعیین تکلیف قرارداد بیع متقابل باشند و موضوع استفاده از پساب تصفیه‌شده را به نقطه عطف مثبتی برسانند.

    * تا فاتحه دوچرخه‌سواری خوانده نشده فکری کنید

    عباسعلی جوادی رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این جلسه با اشاره به مطلب ارسال‌شده یکی از کارمندان شهرداری اصفهان تصریح کرد: بنده این متن را برای آقای شهردار فرستادم اما ایشان ملاحظه نکرده‌اند.

    وی اذعان داشت: در این متن نوشته شده است جناب آقای دکتر جوادی، ریاست کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان بنده برای دکتر جمالی‌نژاد چه در اصفهان و چه در یزد دوچرخه خریدم و تمام سعی و تلاشم براین بوده که ایشان و دیگر مدیران این مرز و بوم به دوچرخه‌سواری روی آورند و خود بنده تمام کارهایم را حتی مسافرت تا مشهد مقدس، شیراز، اردستان و ورزنه و کاشان با دوچرخه انجام می‌دهم و متاسفانه دوچرخه‌سواری در اصفهان از دزدی و قاچاق مواد مخدر مغفول‌تر و مورد بی‌لطفی ناجوان‌مردانه تر واقع شده است.

    رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: از عدم حمایت شهردار اصفهان برای بودجه احداث مسیرهای دوچرخه تا به تشک‌ کشتی تبدیل شدن چهارباغ در سه‌شنبه‌های بدون خودرویی که چند 100 دوچرخه‌سوار هر هفته در آن رکاب می‌زدند و از همه بدتر تعطیل شدن ایستگاه‌های دوچرخه اشتراکی این شهر یکی پس از دیگری و این در حالی است که شهرهای کوچک یزد، اراک، قزوین و نیز تبریز، تهران، شیراز و مشهد سوار بر موج توسعه دوچرخه‌سواری گوی سبقت را از این شهر دوچرخه‌ها ربوده‌اند و آوازه توسعه دوچرخه‌سواری در یزد گوش فلک را کر کرده است.

    وی ادامه داد: در حالی که چند روزیست که بیش از 10 ایستگاه دوچرخه در شهر اصفهان تعطیل شده و متصدیان آن‌ها نیز بیکار شده‌اند امروز نیز شرکت نیک‌اندیش چوب تعطیلی بر سایر این ایستگاه‌ها زده و تعدادی دیگر از این ایستگاه‌ها را در شرایطی که آلودگی هوا بیداد می‌کند و مدرسه پشت مدرسه تعطیل می‌شود تا حداقل چند خودرو ناقابل در این شهر کمتر تردد کند به بایگانی محیط زیست منتقل کردند.

    جوادی تأکید کرد: اینکه شهرداری اصفهان بودجه کافی ندارد در آن شکی نیست اما آیا تعطیلی این ایستگاه‌ها و جلوگیری از توسعه حمل و نقل پاک در شهرداری اصفهان واقعاً راهکار نجات بلدیه از این مکافات است یا باید با درایت و مدیریتی که در شهرهای دیگر شاهد آن هستیم باعث نجات محیط زیست شهر و کشورمان و سلامتی شهروندانمان از 100ها بیماری کوچک و بزرگ جسمی و روحی و روانی شویم؟

    وی خطاب به شهردار اصفهان ابراز داشت: خواهش بنده از شما بزرگوار این است که تا فاتحه دوچرخه‌سواری این شهر که روزی به شهر دوچرخه‌ها معروف بوده و 15 درصد حمل و نقل و تردد شهروندانش با دوچرخه انجام می‌شده خوانده نشده و باید فکری اساسی برای این موضوع خطیر شهری و سلامت مدار اجتماعی کنید.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی