وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    حتما در هفته های گذشته اخباری مبنی بر رکورد مصرف برق در ایران را شنیده اید. با ثبت مصرف ۵۰هزار و ۱۷۸ مگاوات در لحظه رکورد مصرف برق در ایران شکسته شد. این در صورتی است که باید به فکر راه حل های به صرفه برای رفع نیاز به روشنائی بود.

     
    به گزارش تیتر شهر؛ حتما در هفته های گذشته اخباری مبنی بر رکورد مصرف برق در ایران را شنیده اید.  با ثبت مصرف ۵۰هزار و ۱۷۸ مگاوات در لحظه رکورد مصرف برق در ایران شکسته شد.  این در صورتی است که در حدود  ۳۱میلیون مشترک در بخش‌های خانگی، صنعتی و غیره در کشور وجود دارد که سالانه ۲۰۰هزارمیلیون کیلو‌وات ساعت مصرف برق دارند.
     
    جالب است بدانید متوسط مصرف جهانی برق در دنیا برای مشترکان خانگی، ۹۰۰ کیلووات ساعت در سال است، در حالی‌ که مشترکان ایرانی در بخش خانگی سالانه ۲۹۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می کنند که این رقم بیش از ۳ برابر میانگین جهانی است.
     
    مصرف برق در ایران از طریق نیروگاه ها تامین می گردد. نیروگاه های موجود در ایران شامل نیروگاه های دیزلی-بخاری- گازی- سیکل ترکیبی- برقابی و اتمی است اما تصورش را بکنید که دیگر هزینه ای برای مصرف برق ندهید و از انرژی پاک برای تامین برق استفاده کنید. آن زمان شاید دیگر دغدغه ای برای مصرف برق و تولید آن نداشته باشید. 
     
    به احتمال زیاد ماشین حسابهای خورشیدی را دیده اید که حتی دکمه خاموش ندارند . دستگاه هایی که نیاز مبرم به باتری ندارند و تا زمانی که نور به اندازه کافی وجود داشته باشد زنده خواهند ماند . این تکنولوژی به سالهای قبل برمی گردد.
    انرژی خورشیدی عظیم ترین منبع انرژی در جهان است. این انرژی پاک، ارزان و بی پایان بوده و در بیشتر مناطق کره زمین قابل استحصال می باشد. محدودیت منابع فسیلی و پیامدهای حاصل از تغییرات زیست محیطی و آب و هوای جهانی، فرصت های مناسبی را برای رقابت انرژی خورشیدی با انرژی های فسیلی خصوصا در کشورهایی با پتانسیل بالای تابش ایجاد نموده است.
     
    نیروگاه هاى خورشیدى که انرژى خورشید را به برق تبدیل مى کنند، در آینده با مزیت هایى که در برابر نیروگاه هاى فسیلى دارند، مشکل برق و تا حدودى مشکل کم آبى را بویژه در دوران تمام شدن نفت و گاز حل خواهند کرد و بطور مسلم تأسیس و بکار گیرى برجهاى نیرو ، زمینه لازم را براى خودکفایى و قطع وابستگى کشور فراهم خواهد کرد. تولید برق بدون مصرف سوخت ، نیاز نداشتن به آب فراوان ، آلوده نکردن محیط زیست ، استهلاک کم و عمر زیاد از مزیتهاى بارز برجهاى نیرو و نیروگاههاى خورشیدى نسبت به نیروگاههاى فسیلى و اتمى است.  
     
    از آنجایی که کشور ایران در بین مدارهای 25 تا 40 درجه عرض شمالی قرار گرفته است و در منطقه‌ای واقع شده که به لحاظ دریافت انرژی خورشیدی در بین نقاط جهان در بالاترین رده‌ها قرار دارد. میزان تابش خورشیدی در ایران بین 1800 تا 2200 کیلووات ساعت بر مترمربع در سال تخمین زده شده است که البته بالاتر از میزان متوسط جهانی است. در ایران به طور متوسط سالیانه بیش از 280 روز آفتابی گزارش شده است که بسیار قابل توجه است.
     
    تصورش را بکنید در بالای هر ساختمان دستگاهی برای تامین برق منازل وجود داشته باشد و بدون نیاز به سوختهای فسیلی و نگرانی از قیمت برق بتوانید نیازهای خود را رفع کنید و از طرفی نگران خاموشی نباشید. چنانچه دولتمردان از این گونه طرح ها حمایت کرده و بتواند با ساخت این دستگاه ها همانند مدل های برون مرزی توسط دانشمندان، این تکنولوژی را به خانه ها بیاورند دیگر نباید نگران خاموشی برق و یا روشنایی روستائیان و یا مناطق حاشیه شهر بود. همان گونه که در کشورهای پیشرفته از دستگاه های تولید برق خورشیدی برای روشنایی سود می برند، در کشور خودمان نیز می توانیم این دستگاه ها را جایگزین مدل سنتی کنیم.
    موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۷

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی