وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    بافت فرسوده حصارک تهران
     

    مدیر مطالعات و برنامه ریزی معماری و شهرسازی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از تعیین شاخص‌‏ها و گام‏‌های عملیاتی ارزیابی و پایش برنامه‌‏های توسعه محل‌ه‏ای با هدف تهیه اسناد آتی توسعه محله‏‌ای خبر داد.

     

    به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، هانیه هودسنی با اشاره به این که محلات شهری موجودیتی ایستا ندارند و این عرصه‌ها در برخی موارد از فرآیند توسعه بازمانده و دچار فرسودگی می‏‌شوند، گفت : این محلات که با نام‏ عرصه‌های مشکل‌دار، فاقد مزیت و محروم ، محل اسکان اقشار کم‌درآمد و یا نواحی فقر شناسایی می‌شوند، نیاز به نگهداری و بازگشت به توسعه دارند.

    وی عنوان کرد : فرآیند فرسودگی می‌تواند اشاره به خروج ساکنان قدیمی از محله، اسکان گروه‌های کم‌درآمد، فرسودگی مسکن و فضای عمومی و شکل‌گیری رفتار غیر‌اجتماعی از یکسو و فقر اقتصادی و عدم امکان نگهداری، بهسازی و نوسازی توسط ساکنان اصلی در محله از سوی دیگر داشته‌ باشد؛ هردو حالت نمایانگر افت کیفیت زندگی در محله –در مقایسه با محلات متعارف شهر- هستند. هنگامی که این تفاوت افزایش می‌یابد، مجموعه‌ای از مشکلات چندبعدی (اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و ...) در محله شکل‌گرفته و تشدید می‌شوند.

    هودسنی افزود : توسعه محله‌ای پایدار، می‌بایست به صورت یکپارچه و متوازن بهبود شرایط اجتماعی، اقتصادی و کالبدی را در برگیرد؛ این شکل از توسعه هنگامی شکل می‌گیرد که کیفیت زندگی در محله در ابعاد کالبدی و غیرکالبدی به صورت همبسته با بهبود مواجه‌ شود؛ این امر به معنای ضرورت توجه به میانکنش فرآیند-فرآورده و ارتباط متقابل این دو در سیاست‌های توسعه شهری است.

    مدیر مطالعات و برنامه ریزی معماری و شهرسازی مرکز مطالعات خاطر نشان کرد : در شرایط حاضر برنامه‌های "نوسازی" در بافت‌های فرسوده شهری (به دلیل تمرکز بر جنبه کالبدی و مولفه مسکن) از رویکرد توسعه متوازن و یکپارچه پیروی نمی‌کنند. باوجودی که در سال‌های اخیر کاربست مشارکت کنشگران در فرآیند بازآفرینی –ازطریق تجربه بانک جهانی در سکونتگاه‌های غیررسمی و دفاتر تسهیل‌گری در بافت‌های فرسوده تهران- مورد توجه قرار گرفته‌است، نبود دیدگاهی جامع درخصوص مفهوم توسعه محله‌ای از یک‌طرف و چگونگی دستیابی به آن از طرف دیگر، به شکل‌گیری فرآورده‌ای ناقص و تک‌بعدی منجر شده‌است. به عبارت دیگر، فقدان چارچوب کارآمد برای هدایت برنامه‌ها از یک‌سو و فقدان معیارهای سنجش کیفیت، تناسب و توازن اقدامات از سوی‌دیگر، منجر به اتخاذ رهیافت‌هایی تک‌بعدی، آزمون و خطای مکرر، تکرار تجربه‌های ناموفق و تحمیل هزینه‌های آتی به بخش عمومی شده است.

    وی در ارتباط با انجام این پروژه گفت: با اعلام نیاز سازمان نوسازی شهر تهران و در راستای برنامه‌های تعریف شده در برنامه دوم پنج ساله شهرداری تهران، انجام پروژه "چارچوب توسعه محله‌ای در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهر تهران و ساز و کارهای تحقق آن در سال 1394 در دستور کار مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران قرار گرفته است.

    هودسنی هدف اصلی پروژه "چارچوب توسعه محله ای در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهر تهران و ساز و کارهای تحقق آن" ، را دستیابی به چارچوب محتوایی و روندکاری متناسب، پایدار و پایا برای برنامه‌ریزی، اقدام، مدیریت و اجرای برنامه‌های توسعه محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد در شهر تهران برشمرد .

    لازم به ذکر است به عنوان کاربست پروژه و با توجه استقبال سازمان نوسازی از نتایج و کیفیت پروژه، شاخص ها و اولویت های طرح شده به همراه برنامه پایش به صورت پایلوت برای برنامه ریزی توسه محله ای، 5 محله از محلات بافت فرسوده در سال 1396 به کار گرفته شده است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی