وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    روزنامه هفت صبح - کوشیار قدوسی: اجرای قانون جدید طرح ترافیک سالانه حدودا 543 میلیارد تومان درآمد عاید شهرداری می کند. معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران آب پاکی روی دست همه کسانی ریخت که هنوز امیدوار بودند در طرح جدید ترافیک باز هم بتوانند مثل سابق سهمیه داشته باشند. محسن پور سید آقایی رسما اعلام کرد که از سال جدید برای هیچ گروهی سهمیه طرح ترافیک در کار نیست. بنابراین شهرداری در ارجای این طرح مصمم است.
     
    در طرح جدید روزانه 103 هزار خودرو مجازند وارد محدوده طرح ترافیک شوند، به شرطی که هزینه آن را هم بپردازند. در مورد هزینه دقیق ورود به طرح ترافیک هنوز چیزی اعلام نشده اما با توجه به ضوابط و ضریب هایی که اعلام کردند این مبلغ حداقل 13 هزار و 400 تومان و حداکثر 36 هزار تومان خواهدبود. حالا برای بعضی گروه ها که بنابر ضرورت شغلشان رفت و آمد منظیم به محدوده طرح ترافیک دارند سهمیه ثابت در نظر گرفته می شود. سهمیه نه به این معنی که رایگان می توانند وارد طرح شوند. بلکه فقط سهم آن ها رزرو شده است و در ازای پرداخت هزینه می توانند وارد محدوده طرح شوند. در ادامه 7 نکته درباره تبعات اجرای این طرح را مرور می کنیم.
     
    7 نکته درباره تبعات طرح جدید ترافیک تهران 

    1. اولین قشری که به طور قطع از اجرای قانون طرح ترافیک سود می کنند راننده های تاکسی هستند. در تهران چیزی حدود 100 هزار راننده تاکسی مشغول کار هستند که در چند وقت اخیر با ظهور پدیده سرویس های کرایه اینترنتی خودرو درآمد آن ها به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده بود. حالا در طرح جدید شهرداری راننده های اسنپ و تپسی به طور کلی حضور در محدوده طرح ترافیک را از دست می دهند و این فضا در اختیار رانندگان تاکسی قرار می گیرد.

    2. در طرح جدید قرار است در مجموع روزانه 103 هزار خودرو مجوز ورود به طرح ترافیک داشته باشند. 63 هزار سهمیه برای شخصیت های حقیقی و حقوقی که می توانند هزینه را پرداخت کنند و 40 هزار سهمیه برای بقیه مردم. این سقف 40 هزار خودرو حتی اگر تقاضا بیشتر باشد هم اضافه نمی شود. در حال حاضر به طور متوسط روزانه 123 هزار خودرو وارد محدوده طرح ترافیک می شود و با قانون جدید این تعداد کمتر و ترافیک در محدوده طرح سبک تر خواهدشد. بنابراین کنترل نظم برای پلیس راهنمایی و رانندگی راحت تر خواهدشد.

    3.
    اگر تصور کنیم هر خودرو به طور میانگین 20 هزار تومان برای ورود روزانه به طرح ترافیک هزینه کند روزانه دو میلیارد و 60 میلیون تومان درآمد عاید شهرداری می شود. به عبارت دیگر ماهانه (22 روز) 45 میلیارد و 320 میلیون تومان و سالانه بیش از 543 میلیارد تومان.


    تخمینی که ما زدیم با برآورد خود معاونت حمل و نقل و ترافیک هم خیلی نزدیک درآمد. خودشان پیش بینی کرده اند درآمد شهرداری از این راه از 350 میلیارد تومان به 500 میلیارد تومان خواهدرسید. در عین حال اگر مبلغ جریمه ها هم با این قانون افزایش یابد باز شهرداری به طور غیرمستقیم از آن منتفع می شود. در حال حاضر مبلغ کل جریمه ها سالانه رقمی حدود 550 میلیارد تومان است که تقریبا نصف آن به جیب شهرداری می رود.

    4.
    چندی پیش مدیرعامل شرکت بهره برداری متروی تهران گفته بود به طور متوسط روزانه 3 ملیون و 800 هزار نفر در تهران از مترو استفاده می کنند. باز خود مسئولان بارها اعلام کرده اند که در سال های اخیر توسعه خطوط مترو کم بوده. یعنی به طول خطوط مترو افزوده شده اما تعداد واگن ها متناسب با آن افزوده نشده. حالا با قانون جدید حجم مسافر خطوط مترو اضافه می شود و مشکل کمبود واگن در ساعات پرتردد بیشتر از گذشته به چشم خواهدآمد. از این منظر شاید بهتر بود اول زیرساخت های اجرای این طرح را فراهم کنیم.


    5.
    یکی از تبعات مستقیم اجرای قانون جدید طرح ترافیک روی آوردن بیشتر مردم به استفاده از موتورسیکلت است. این مسئله جدا از این که خطرات بیشتری برای شهروندان دارد چون آلودگی موتورسیکلت ها بیشتر از خودروهاست ممکن است به مشکل آلودگی هوای پایتخت دامن بزند.


    6.
    افزایش هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک، مشکلات ساکنان این مناطق را بیشتر می کند. در نتیجه این بخش از شهروندان باید به یک کوچ اجباری تن بدهند و نقطه ای بیورن از محدوده ترافیک را برای زندگی انتخاب کنند. ایناتفاق باعث تغییر بافت فرهنگی مناطق مرکزی شهر تهران می شود و عملا هویت این مناطق را تغییر می دهد که بخش قابل توجهی از بافت تاریخی پایتخت را شامل می شود.


    7.
    طرح جدید ترافیک امروز تبدیل به دغدغه جدی دهک های پایین جامعه شده وگرنه پرداخت هزینه ورود به محدوده طرح برای طبقات مرفه  جامعه احتمالا خیلی موضوع جدی ای نیست. همان طور که طرح زوج یا فرد برای این اقشار مشکلی ایجاد نکرد و با خریدن دو خودرو با شماره پلاک متفاوت به راحتی در این محدوده تردد می کردند و می کنند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی