وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    استاد شهرسازی دانشگاه تهران با بیان اینکه شهرهای ما امروز از مشکلات، نقایص و ناکارآمدی‌های بسیاری رنج می‌برند، گفت: نیازمند تغییر پارادایم در حوزه شهرسازی هستیم.

    به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حسین بحرینی ظهر امروز در کنگره بین‌المللی معماری و شهرسازی معاصر پیشرو در کشورهای اسلامی که در دانشکده مهندسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد بر ضرورت تغییر پارادایم در شهرسازی به منظور مهار مشکلات حاد و‌ مزمن در شهرها تأکید کرد.

    عضو هیأت‌علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران با بیان اینکه معماری و شهرسازی ما از مشکلات عدیده‌ای رنج می‌برد، ادامه داد: همه به نوعی منتقدند و ‌نارضایتی خود را به صور مختلف اعلام می‌کنند.

    وی اضافه کرد: ما امروز از ابزار، تئوری‌ها و روش‌های قدیمی استفاده می‌کنیم که از رده خارج شده و جواب نمی دهد. طرح جامع و تفصیلی جواب نداده است، بنابراین در این شرایط چه باید کرد؟

    بحرینی با اشاره به اینکه کشورهای دیگر در چنین شرایطی به دنبال تغییر پارادایم هستند، گفت: باید یک پارادایم شیفت رخ دهد، یعنی شما از یک سطح تفکر و دانش به یک سطح جدید از دانش با نگرش و دیدگاه جدید منتقل می‌شوید و‌ با آن به جنگ مشکلات می‌روید.

    وی با تأکید براینکه برای حل این مشکلات باید دیدگاه، تفکر و یا پارادایم‌مان را تغییر داده و‌ به‌روز کنیم، بیان کرد: وضعیت کنونی شهرسازی و معماری ما نشان‌دهنده وجود بسیاری از ناکارآمدی‌ها و نقیصه‌ها در شهرسازی است.

    این استاد دانشگاه تهران همچنین متذکر شد:  دو مسئله در اینجا وجود دارد. نخست، در رابطه با محتوا، یعنی شهر و سکونتگاه‌های انسانی، دوم، راه و روشی که ما با آن به حل مسائل شهریمان می‌پردازیم که هر دو کهنه‌اند و ‌باید تغییر یابند.‌

    وی با تأکید بر ضرورت ایجاد تحول اساسی در این زمینه اظهار کرد: باید تئوری انتقادی موردتوجه قرار گیرد. برمبنای این نظریه مردم باید آگاه باشند، در تصمیمات مشارکت کنند و نسبت به پروژه‌های شهری منفعل نباشند.

    استاد شهرسازی دانشگاه تهران تأکید کرد: این یک اشکال اساسی و ریشه‌ای است که تا نباشد مشکلات حل نمی‌شود و طرح‌ها همواره در سطوح بالا تصمیم‌گیری و به مردم تحمیل می‌شود،
    درحالی که در بسیاری از کشورها اینگونه نیست.

    وی در بخش دیگری از سخنانش، بیان کرد: پایداری این پارداریم جدید نیازمند یک استراتژی است و آن دهکده شهری است‌ که تئوری انتقادی هم در ان لحاظ می‌شود.
     
    بحرینی ضمن اشاره به مهمترین شاخص‌های شهر پایدار، ابراز کرد: شهرهای ما اکنون از آلودگی هوا، ریزگرد، زلزله، تغییر شرایط آب ‌و هوایی، تجاری‌سازی‌های بی‌رویه و ‌به تبع آن تغییر سبک زندگی رنج می‌برند. جامعه‌ای که متفکران و‌ صاحبان اندیشه دارد نباید وضعیتش اینگونه باشد.

    وی در ادامه افزود: بسیاری از کشورها از استراتژی دهکده شهری استفاده کردند‌ که جانشین محله سنتی ما خواهد شد البته با ویژگی‌های جدید. تمام اهداف طرح جامع، می‌تواند در کانسپت دهکده شهری استفاده شود.

    عضو هیأت‌علمی دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت تلفیق تئوری انتقادی و پایداری و تاب‌آوری بیان کرد: با این وجود، بدون آموزش و‌ آگاهی عمومی مشکلات حل نمی‌شود، حتی طرح‌هایی که اکنون در لایه‌های مختلف ارائه می‌شود، آگاهی باید جزو لاینفک آن باشد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی