وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    رئیس شورای شهر از لزوم افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر بروز حوادث و سوانح خبر داد.

    خبرگزاری ایسنا: رئیس شورای شهر از لزوم افزایش تاب آوری شهر تهران در برابر بروز حوادث و سوانح خبر داد.

    محسن هاشمی درباره میزان تاب آوری کلانشهر تهران و آمادگی مقابله با حوادث در این شهر با بیان اینکه بطور کلی می توان گفت شهر تهران در مقایسه با کلان شهرهای مدرن جهان در برابر حوادث طبیعی و سوانح تاب آوری کافی ندارد، گفت: بافت فرسوده‌ای که در مناطق مرکزی و جنوبی شهر وسعت بیشتری دارد، شاخص تاب آوری شهر را کاهش داده است.

    وی با بیان اینکه شبکه‌های آب، گاز ، برق و فاضلاب نیز در بخشی از شهر مقاومت لازم را در برابر سوانح وحوادث ندارند، افزود: به نظر می‌رسد در این شرایط با توجه به وقوع زمین لرزه‌های نسبتا خفیف در سال گذشته و افزایش خطر بروز زلزله، بایست در رابطه با بهبود شاخص تاب آوری تهران اقدامات جدی صورت پذیرد.

    اولویت‌های تهران در تاب آوری

    لزوم پیش بینی رفتار گسل‌ها

    هاشمی در مورد اولویت های تهران برای تاب آوری گفت: بهسازی شبکه های نیرو رسانی اعم از پل‌ها و راه‌ها، تامین زیرساخت‌های امدادی ومدیریت بحران در کنار تسریع در نوسازی بافتهای فرسوده از اقداماتی است که باید همزمان با بهبود سیستم هشدار وشناسایی گسل‌ها و پیش بینی رفتار آنها پیگیری شود.

    وی افزود: براساس مطالعات صورت گرفته، پل ها ومعابری که تاب آوری کافی نداشته اند ، شناسایی و مقاوم سازی آنها در دست اجرا می باشد، بطور کلی ما نمی توانیم پروژه ها و اماکن را به تاب آور و غیرتاب آور تقسیم کنیم و بی توجه باشیم، بلکه باید تاب آوری آنها را بهبود ببخشیم.

    مدیریت واحد بحران در انتظار نظر رئیس جمهور و رئیس مجلس

    وی با انتقاد از تعدد مدیریت در شهر تهران به خصوص زمان بحران گفت: طبیعتا مساله فقدان مدیریت یکپارچه شهری، در حوزه، مدیریت بحران نیز بروز پیدا می کند چراکه تعدد دستگاه‌های تصمیم گیرنده سرعت و کارآیی عملکرد که مهمترین عامل در هنگام وقوع بحران است را کاهش می‌دهد، به همین دلیل با اتکا به روابط خوب مدیریت شهری، دولت و مجلس، ما این موضوع را به اطلاع رئیس جمهور و رییس مجلس شورای اسلامی رسانده و پیگیری خواهیم کرد و منتظر تصمیمات سران قوا و مدیران ارشد کشور در این رابطه هستیم.

    وی در پاسخ به این سوال که به چه میزان زیرساختهای شهری تهران، تاب تحمل حوادث مختلف را دارد؟ افزود: دقت داشته باشید که بخشی از زیرساخت‌های شهر که در دهه اخیر ایجاد شده‌اند طبیعتا از فن آوری بالاتری برخوردارند؛ اما در بخش‌های زیرساخت‌ها به خصوص در حوزه نیرو رسانی فرسوده هستند و در سوانح آسیب پذیری بالایی دارند.

    هاشمی در مورد اینکه خطوط مترو، از نظر ایمنی به چه میزان تاب آور است با بیان اینکه اصولا فرض بر این است که زلزله روی سطح زمین عمل می کند و سازه های زیرزمینی مترو هنگام زلزله امن تلقی می شوند، گفت: در برابر تهدیدات نظامی نیز مترو امنیت بهتری نسبت به سایر ابنیه شهری دارد، اما در هنگام سیل و حریق‌ها ممکن است در مترو بدلیل عدم تکمیل تجهیزات خطوط مشکلاتی بوجود آید.

    مترو،امن ترین مکان در هنگام سوانح طبیعی وغیرطبیعی

    رئیس شورای شهر تهران در مورد میزان ایمنی خطوط جدید که با عجله ساخته شده‌اند اظهار کرد: دقت داشته باشید که خطوط جدید با عجله ساخته نشده اند، بخشهایی از آن در دوره مسئولیت بنده در مترو، یعنی قبل از سال 1390 آغاز شد و براساس پروتکل های خاص و جهانی ساخته شده اما آنچه که مورد انتقاد قرار گرفت، افتتاح زود هنگام وقبل از تکمیل خطوط شش و هفت مترو بود که کارشناسان اعتقاد داشتند که بخشی هایی از خط مانند هواکش ها، مراکز نیرو و تجهیزات تکمیل نشده است و بر همین اساس بهره برداری از این خطوط متوقف شد و در حال تکمیل است، اگر خطوط مترو براساس استاندارد و برنامه اولیه تکمیل و تجهیز شود یکی از امن ترین اماکن هنگام سوانح طبیعی وغیرطبیعی خواهد بود.

    هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون خطوط مترو برای بحران آماده نشده است گفت: قطعا باید با شتاب بیشتری این کار را انجام بدهیم اما دقت داشته باشید که پروژه مترو تکمیل نشده و باوجود آنکه در پایان سال گذشته بخشی از اعتبارات مترو تخصیص داده شد، اما هم مبلغ تخصیص داده شده کافی و پاسخگوی بدهی ها ونیازها نبود و هم مدیریت خوبی در پرداخت آن صورت نگرفت تا این تزریق مالی به شتاب گرفتن روند تکمیل پروژه‌ها منجر شود و باید روند تامین منابع و تجهیزات مترو با سرعت بیشتری دنبال شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی