وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    بازدید وزیر راه و شهرسازی ایران از طرح بازآفرینی‌شهری در حومه پاریس/ افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی اجاره‌بها در سال ۹۶/ واگذاری تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی به اقشار متوسط، زوجین و خانه‌اولی‌ها

    گزارش آخر هفته بازدید آخوندی از طرح بازآفرینی‌شهری در حومه پاریس در سفر به فرانسه، برنامه‌ریزی برای ۷ میلیون اجاره‌نشین در کشور و اعلام افزایش ۱۰ تا ۱۲ درصدی اجاره‌بها در سال ۹۶، بررسی مجدد طرح مطالعاتی نقد و آسیب‌شناسی تفکیک اراضی‌شهری در کمیته فنی ۳ شورای‌عالی شهرسازی، آخرین وضعیت مسکن در ۳۱ استان کشور و واگذاری تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن بدون سپرده‌گذاری به اقشار متوسط، زوجین و خانه اولی‌ها، بخشی از مهمترین اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته بود.

     

     

     

     

    به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته تحت تاثیر تعطیلات عیدفطر روند آرامی را گذراند. با این حال، اهم رویدادهای حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته شامل سفر وزیر راه و شهرسازی به فرانسه و گفتگو با مدیران شرکت‌های بخشی خصوصی آن کشور و بازدید از یک طرح بازآفرینی‌شهری در حومه پاریس، بررسی مجدد طرح مطالعاتی نقد و آسیب‌شناسی نحوه تفکیک اراضی‌شهری در کمیته فنی ۳ و ارایه نتیجه آن به شورای‌عالی در ماه‌های‌آتی، تاکید بر شفافیت و انضباط‌مالی در انتخاب شهرداران، آخرین وضعیت مسکن در ۳۱ استان کشور، تشریح سیاست‌های حمایتی مسکن اجتماعی و برنامه‌ریزی برای ۷ میلیون اجاره‌نشین در کشور، ارجاع طرح بهسازی بافت پیرامون حرم‌مطهر رضوی به شورای‌عالی شهرسازی و معماری بود.

    از دیگر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته گذشته می‌توان به تقدیر استاندار خوزستان از وزیر راه و شهرسازی به دلیل نگاه مساعد و کمک به مناطق کمتر توسعه یافته خوزستان، بهره‌برداری از بیمارستان قائم تویسرکان تا پایان سال ۹۶، گزارشی از بوستان‌خواری در منطقه پاسگاه نعمت‌آباد در منطقه ۱۹ پایتخت، مهلت سه ماهه دادستانی به مالکان ساختمان آلومینیوم برای ایمن‌سازی آن، اجرایی‌شدن ارایه تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن بدون‌سپرده به اقشار متوسط جامعه، زوجین و خانه‌اولی‌ها، کاهش مالیات ساخت و فروش واحدهای دارای پروانه تا سال ۹۵، اشاره کرد.

    عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی هفته گذشته در سفر به فرانسه ضمن گفتگو و تبادل نظر با برخی از مدیران شرکت های حمل و نقل و وزیر حمل و نقل آن کشور از طرح بازآفرینی شهری شرکت سنت کویین در حومه پاریس که به عنوان یک پروژه موفق بازآفرینی با رویکرد مداخله مشارکت محور برای واحدهای مسکونی اجتماعی است، بازدید کرد.

    تعزیراتی شدن اجاره‌بها در درازمدت به ضرر مستاجران است

    حامد مظاهریان معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در گفتگویی تشریحی به بیان ابعاد مختلف مسکن‌اجتماعی برای دهک‌های پایین جامعه پرداخت و از اجرایی‌شدن اخذ مالیات از خانه‌های‌خالی خبر داد. این مقام‌مسئول در وزارت راه و شهرسازی همچنین برنامه‌ریزی برای ۷ میلیون اجاره‌نشین در کشور را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت: قاعده این است که نرخ اجاره‌بها بر اساس تورم بالا برود. پیش‌بینی ما این است که امسال در حدود ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش اجاره‌بها داشته باشیم. بیشتر از این مقدار، خواسته‌های نامعقولی است که برخی از مالکان دارند و با توجه به گزینه‌هایی که برای مستاجران وجود دارد می‌توانند تقاضاهای غیرمنطقی برخی از مالکان را رد کنند.

    وی افزود: اتحادیه بنگاه‌های املاک قیمت‌ها را رصد می‌کند و اگر فردی قیمتی غیر از عرف را تقاضا کند، ورود پیدا کرده  و کنترل‌های لازم، انجام می‌گیرد. به نظر می‌رسد بازار اجاره بها، بازاری که بخواهد افزایش شدید قیمتی داشته باشد، نیست.

    مظاهریان تصریح کرد: توصیه من به مالکان و مستاجران این است که انتظار بازار را مدنظر قرار دهند و از  افزایش بیش از ۱۰ تا ۱۲ درصدی اجاره بها، تبعیت نکنند.

    معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه تعزیراتی‌شدن اجاره‌بها را غیرممکن و انجام‌ناپذیر دانست و گفت : تعزیراتی‌شدن اجاره‌بها نه انجام‌پذیر است و نه قابل توصیه. امکان ندارد که دولت بتواند در تمامی قراردادهایی که دو طرف معامله می‌خواهند انجام دهند حضور داشته و قیمت‌گذاری نماید. از یک سو تعزیراتی کردن اجاره بها امکانپذیر نبوده و بر فرض اجرایی‌شدن به غیر شفاف شدن قراردادها منجر خواهد شد. از سوی دیگر و با فرض موفقیت تعزیراتی شدن اجاره، مالکان تشویق به خروج از بازار اجاره شده و با انتقال سرمایه خود به بازارهای موازی در عمل کمبود عرضه واحد‌های اجاره‌ای رخ خواهد داد که خود عاملی برای افزایش اجاره‌بها خواهد بود.

     

    بررسی مجدد طرح مطالعاتی نقد و آسیب‌شناسی نحوه تفکیک اراضی‌شهری

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ضمن اعلام بررسی طرح پژوهشی نقد، ارزیابی و آسیب‌شناسی نحوه تفکیک اراضی شهری در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین بررسی آسیب‌شناسانه طرح از منظر آثار خرد اقلیمی، ادراکی، رفتاری و فنی از مدیرکل دفتر معماری، طراحی‌شهری و بافت‌های واجد ارزش خواست تا طرح را مجدد با رعایت ۴ بند در کمیته فنی شورا همراه با تیم کارشناسی بررسی کرده و نتیجه را حداکثر ظرف مدت ۲ ماه به شورای‌عالی ارایه دهد.

     

    ارجاع طرح بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به شورای عالی شهرسازی و معماری

    محمد سعید ایزدی معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران از ارجاع طرح بهسازی بافت پیرامون حرم مطهر رضوی به شورای عالی شهرسازی و معماری جهت تصویب نهایی طرح خبر داد و گفت: در این طرح سعی کردیم مداخله دولت و شهرداری را به حداقل رسانده، فعالیت های مربوط به آنها را به زیرساخت و خدمات عمومی محدود کنیم و مابقی حوزه ها را به دست مردم بسپاریم.

    به گفته ایزدی، سال‌ها بود اعتراضات جوامع تخصصی، جامعه روحانیت و اشخاص با نفوذ در مشهد نسبت به ساخت و سازهای اطراف حرم و خدشه‌دار شدن هویت و شأن این قلمرو گوشزدهایی می‌کردند تا در نهایت در دولت یازدهم شرایط رسیدگی به این مسائل فراهم و مقدمات تهیه طرح تجدید نظر انجام شد.

     

    جزئیات تدوین نهایی طرح توسعه مکران با رویکرد گردشگری و توسعه تمدن دریامحور

    زهره داودپور مدیرکل دفتر طرح‌های کالبدی وزارت راه و شهرسازی آخرین جزئیات تدوین نهایی طرح توسعه مکران را با رویکرد گردشگری تشریح کرد و گفت: در مکان‌های مجاز، ساخت هتل و اقامتگاه‌های گردشگری محدودیت ندارد ولی در مکان‌هایی که مشروط تشخیص داده می‌شوند باید زیرساخت‌ها و رعایت حرایم مربوطه اتفاق بیفتد تا اجازه ساخت داده شود. وی حل مساله آب و محیط‌زیست منطقه را یکی از مهمترین موضوعاتی دانست که در طرح‌های توسعه‌ای مکران مورد توجه جدی مسئولان قرار دارد. داودپور ادامه داد: پایه توسعه اقتصادی منطقه مکران بحث گردشگری است که توسعه در بخش گردشگری وابسته به محیط‌زیست حساس و آب منطقه است که در غیر اینصورت گردشگری پایدار در منطقه ایجاد نخواهد شد.

     

    تسهیلات ۱۲۰ میلیونی مسکن بدون سپرده وارد فاز اجرا شد

    بانک مسکن در راستای ایجاد رونق در بازار مسکن، بخشنامه تسهیلات ۱۲۰ میلیون تومانی مسکن بدون سپرده را به شعب ابلاغ کرد. بر این اساس، متقاضیان می‌توانند بدون آنکه سپرده‌ای در بانک‌مسکن داشته باشند از اوراق مزبور تا سقف ۱۲۰ میلیون تومان استفاده کنند. این طرح، یکی از راهکارهای بانک مسکن برای رونق است که به اجرا در آمده است و هدف آن نیز اقشار متوسط جامعه، زوجین و خانه‌اولی‌ها هستند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی