وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    سرپرست معماری و شهرسازی استان اصفهان، بازنگری طرح جامع شهری اصفهان را از مهم‌ترین اقدامات جاری عنوان کرد و گفت: بازنگری طرح جامع اصفهان با توجه به رویکردهای جدید وزارتخانه و لحاظ کردن موضوعات محیط زیستی و مساله کمبود منابع آب در دستور کار قرار دارد.

    محمد بناییان، سرپرست معماری و شهرسازی استان اصفهان در پاسخ به این سوال که ''با توجه به کمبود منابع آب، موضوع تامین آب در مباحث بلندمرتبه‌سازی در استان چگونه طرح، برنامه ریزی و اجرا می‌شود؟" به خبرنگار پاپگاه خبری وزارت راه و شهرسازی گفت: در جلسات کمیته‌های کارشناسی همواره این موضوع مورد توجه قرار می‌گیرد و سوالاتی از این دست مطرح شده و پاسخ‌های آنها نیز مورد بررسی قرار گرفته که آیا منابع منطقه‌ای آب در استان می تواند پاسخگوی ساختمان‌های بلند باشد یا خیر؟ 

    محمد بناییان

    سرپرست معماری و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه کمبود آب در استان اصفهان از مسایل مهم است و به همین دلیل توجه به آن در همه ابعاد از جمله شهرسازی و معماری حائز اهمیت است، خاطرنشان کرد: در بازنگری طرح جامع اصفهان به موضوع آب و محدودیت منابع آبی توجه ویژه‌ای خواهد شد.

     وی در ادامه درباره موضوعات طرح بازنگری جامع اصفهان توضیح داد: آخرین بازنگری اصفهان مربوط به سال ۱۳۶۷ است و بازنگری طرح جامع این شهر با توجه به رویکردهای جدید وزارتخانه و نگاه جدی‌تر به موضوعاتی چون مسایل زیست محیطی در دستور کار قرار دارد.

    بناییان در ادامه با اشاره به اولویت‌ها در طرح بازنگری اصفهان اضافه کرد: از آنجایی که اولویت بازنگری این طرح کالبدی نبوده و بر مبنای مساله محوری است، مباحثی مانند موضوعات اقتصادی، سیما و منظر شهری، مشارکت مردمی و موضوعات مربوط به عدالت اجتماعی اصلی‌ترین گزینه‌های مورد نظر در این طرح هستند.

    وی در پاسخ به این سوال که "با توجه به اینکه شورای‌عالی شهرسازی و معماری طرح رود کناره‌ها و احیای رودخانه‌های شهری را به طور ویژه در دستور کار دارد، در همین راستا، استان چه اقداماتی را در رابطه با زاینده‌رود انجام داده‌اید؟ گفت: با عنایت به کاربری‌های طرح جامع و تفصیلی شهر اصفهان و رویکرد ویژه به زاینده‌رود و پارک‌های حاشیه‌ای آن، شهرداری اصفهان با توجه به طرح‌های فرادست مورد اشاره اقدامات قابل توجهی در زمینه احداث پارک‌ها و فضای سبز حاشیه زاینده‌رود انجام داده است.

     بناییان اضافه کرد: زاینده‌رود از نظر پارک‌های خطی همجوار آن و ساماندهی رودکناره‌ها بی‌نظیر است، چرا که چنین پارک خطی با این وسعت شاید کم نظیر باشد. این پارک از شرق تا غرب اصفهان ادامه دارد./

     

    یک کارشناس شهرسازی گفت:

    بروکراسی و نامه‌نگاری‌های اداری روند تصویب و اجرای طرح‌های تفصیلی را زمان‌بر می‌کند.

    محمود شکوهی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: طرح‌های تفصیلی از سوی شهرداری‌ها تهیه و سپس برای بررسی و تصویب به شورای عالی شهرسازی کشور ارایه می‌شود، در این میان بروکراسی و نامه نگاری ها سبب طولانی شدن زمان تصویب تا اجرای طرح می شود.

    وی به ماهیت طرح تفصیلی در کشورهای پیشرفته اشاره کرد و افزود: از دهه ۵۰ میلادی تاکنون در کشورهای پیشرفته طرح تفصیلی اجرا نمی‌شود و به نوعی طرح هایی از این دست منسوخ شده است.

    این کارشناس شهرسازی ادامه داد: یکی از مهمترین نواقص طرح‌های تفصیلی عدم انعطاف پذیری این نوع طرح‌ها است، در حالی که با توجه به طولانی شدن زمان تصویب تا اجرای طرح، انعطاف پذیری در طرح‌های تفصیلی امری ضروری است که متاسفانه شاهد این خصوصیت در این طرح‌ها نیستیم.

    شکوهی خاطرنشان کرد: در طرح های تفصیلی مشارکت مردمی دیده نمی‌شود و به مسائل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیز کمتر توجه می‌شود.

    وی اضافه کرد: از دیگر مشکلات طرح تفصیلی می توان به عدم توجه به مباحث زیباشناسی اشاره کرد که متاسفانه به این رویکرد نیز در طرح توجهی نشده است، در صورتی که در مسائل شهری توجه به زیباشناسی و معماری از اهمیت خاصی برخوردار است.

    این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: اگر طرح‌های تفصیلی بومی سازی شود و همچنین مدیریت‌های محلی که همان شهرداری‌ها هستند منحصرا در اجرای طرح تفصیلی دخالت داشته باشند و بالادستی‌ها تنها نقش نظارتی بر طرح را ایفا کنند، شاهد بهره وری هر چه بیشتر از طرح‌های تفصیلی خواهیم بود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی