وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای اسلامی شهر تهران برنامه پنج‌ساله توسعه سوم شهرداری را یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی اداره شهر دانست و تصریح کرد: برنامه سوم باید مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، شورایاران و مجموعه‌های تخصصی شکل بگیرد.
    بودجه ریزی شهری با مشارکت NGO ها  / شهرداری از تصدی گری دست بردارد
    به گزارش تیتر شهر، همایش مدیریت مطلوب شهری؛ جایگاه و نقش سازمان‌های غیر دولتی با حضور مجید فراهانی، رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، محمد‌جواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و حجت نظری عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی برگزار شد. در ابتدای این نشست مجید فراهانی با حضور در پنل تخصصی به بحث و بررسی در ارتباط با اهمیت تشکل‌های مردمی پرداخت و در انتها به باز بودن عرصه مشارکت در بدنه کنونی مدیریت شهری اشاره کرد.
    فراهانی در این نشست اظهار کرد: مشارکت شهروندان در اداره شهر و کشور مهم‌ترین سرمایه انسانی و معنوی برای تغییر و تحول است از این رو شهروندان از طریق مشارکت اثبات کردند که می‌توانند تغییر و تحول ایجاد کنند.
    فراهانی افزود: شهروندان با استفاده از ظرفیت‌های موجود برای بهبود کیفیت زندگی در شهر تغییر و تحول ایجاد کرده‌اند، از این رو ایده نخست سازمان‌های مردم‌نهاد در دنیا برای اولین‌بار در دنیای مدرن با تاسیس صلیب سرخ انجام شد.
    وی عنوان کرد: پس از جنگ داخلی ایتالیا، این ایده سبب به وجود آمدن هسته کوچک و در نهایت در طول 6 سال و در زمان جنگ جهانی دوم که بیش از 70 میلیون نفر را به کام مرگ کشاند، سازمان صلیب سرخ منشاء خدمات بسیار زیاد انسانی و هویتی شد و اثر سازمان‌های مردم‌نهاد و مشارکت یک مجموعه مردمی در دنیا به اثبات رسید.
    عضو شورای شهر تهران در ادامه بیان کرد: وجود صلیب سرخ از آلام این جنگ کاست و سازمان مردم‌نهاد جهانی به منصه ظهور رسید که بعدها در کشور ما به عنوان هلال احمر به فعالیت پرداخت اما ایده مشارکت مردم برای حل مشکلات پی گرفته شد و امروز یکی از شاخص‌های کشورهای توسعه‌یافته میزان تاثیر گذاری سازمان‌های مردم‌نهاد است.
    فراهانی خاطر نشان کرد: اگر ما در شهر تهران چهار مطالبه فوری یعنی؛ رفع ترافیک و آلودگی هوا، به کار گیری مدیران لایق و مبارزه با فساد اداری، تغییر چهره شهر و مقابله با شهر فروشی و عدالت شهری و رسیدگی به مناطق فقیرنشین بشناسیم، می‌توانیم با مشارکت شهروندان برای حل آنان قدم برداریم و باید بگوئیم شورا و شهرداری این مطالبات را بدون مشارکت شهروندان و بدون مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد نمی‌تواند جبران کند.
    رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم مشارکت شهروندان در اداره شهر افزود: شهرداری تهران و مدیریت شهری باید از تصدی‌گری و گرفتن فرصت‌های مشارکت مردم در اداره شهر دست بردارد و کار مردم را به خودشان واگذار کند تا مردم امور خودشان را بسیار کم هزینه‌تر و سریع‌تر به سرانجام مطلوب برسانند.
    وی ادامه داد: مشارکت مردم تنها در عرصه‌های فرهنگی نیست. در همه عرصه‌ها می‌توان آثار مثبت آن را مشاهده کرد، در این راستا طی سال‌های اخیر مشارکت مردمی در عرصه‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بیشتر شده است.
    این عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: در عرصه‌های اقتصادی به میزانی که بتوانیم مشارکت سرمایه‌گذاران را داشته باشیم، موفق خواهیم بود. در امور فرهنگی به میزانی که بتوانیم سازمان‌های مردم‌نهاد را برای حل مشکلات اساسی شهر و حل آسیب‌های اجتماعی بسیج کنیم به همان میزان موفق خواهیم بود. همچنین مسائل سیاسی را می‌توان به احزاب و تشکل‌های سیاسی سپرد که تبلور مشارکت مردم است و کشورهای توسعه‌یافته تبلور آن را در احزاب سیاسی دانسته‌اند.
    وی بیان کرد: اگر کار مردم به خوشان واگذار شود و از تصدی‌گری دست برداریم رابطه برد - برد حاکمیت و مردم شکل خواهد گرفت. امروز اگر صحبت از مشارکت شهروندان می‌کنیم، منظور تشکیل مثلثی است که راس آن سازمان‌های مردم‌نهاد و قاعده آن شهرداری و شورای شهر است.
    فراهانی گفت: حجم زیادی از فعالیت‌ها وجود دارد که شورای شهر می‌تواند متولی باشد اما این کار به دلیل اهمیت موضوع و به دلیل سنخ نظام شورایی که کاملاً با نظام سازمان‌های مردم‌نهاد تطبیق دارد؛ به آنان واگذار شده است. شورای شهر، سازمان‌های مردم‌نهاد را تقویت کرد. همجنین مدیریت شورایاران در سطح محلات را تقویت کرد که هر دو از جنس مشارکت مردم و حضورشان در عرصه است.
    رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران با تاکید بر لزوم مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد در برنامه‌های شهری گفت: دو کار مهم تا کنون از منظر بودجه‌ریزی انجام شده یکی تدوین سیاست‌ها و الزامات بودجه بوده که پیشنهاد شد و به تصویب رسید از این رو تدوین بودجه با مشارکت شورایاران و سازمان های مردم‌نهاد صورت می‌گیرد.
    وی ادامه داد: همین موضوع در برنامه پنج ساله تصویب شد که بند مصوب این است؛ به‌کارگیری ساز و کار مناسب برای مشارکت با ذینفعان کلیدی از جمله نخبگان و صاحب‌نظران شورایاران، سازمان‌های مردم‌نهاد و تشکل‌های تخصصی و تدوین لایحه و اسنادی که با مشارکت فعال و بهره گیری از نظرات آنان صورت می گیرد.
    فراهانی در این رابطه تصریح کرد: بدین معنا که اجرای برنامه پنج ساله توسعه سوم شهرداری آغاز خواهد شد؛ یکی از مهم‌ترین اسناد بالا دستی اداره شهر است و پنج سال شهرداری بر اساس آن اداره خواهد شد با مشارکت گروه‌ها و سازمان‌های مردمی خواهد بود.
    فراهانی تصریح کرد: برش‌هایی از این برنامه که در غالب بودجه تصویب می‌شود در هر دو قسمت تاکید شده که در بودجه و برنامه سوم با مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد، شورایاران و مجموعه‌های تخصصی شکل بگیرد.
    وی ادامه داد: در این خصوص در جلسات کمیته فنی تصویب برنامه سوم شرکت می‌کردم مجموعه خوبی از برنامه‌ریزی‌ها از سوی معاونت برنامه‌ریزی انجام شد و بنا است از دل محلات مشکلات مورد بررسی قرار بگیرد و بیان شود چه پروژه‌هایی به اجرا برسد.
    رئیس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران گفت: اگر ما موفق شویم از کف محله نظرات سازمان‌های مردم‌نهاد و شورایاری‌ها را گردآوری کنیم و این نظرات بالا بیاید، سند بودجه و نظام برنامه توسعه قابل اجرا خواهد بود.
    فراهانی ادامه داد: ما تجربه مشارکت مردمی در حل مشکلات را داریم. به عنوان مثال زمانی یکی از مهم‌ترین مشکلات تلفات جاده‌ای نبستن کمربند ایمنی بود اما با بستن کمربند به جایی رسیده‌ایم که آمار به شدت کاهش یافت زیرا سازمان‌های مردم‌نهاد و حتی کودکانی که کنار راننده‌ها می‌نشستند برای حل این مشکل تلاش بسیار زیادی کردند. آیا مشکلات ترافیک و آلودگی را نمی‌توان از طریق سازمان‌های مردم‌نهاد حل کرد؟
    این عضو شورای شهر تهران با اشاره به مطالبات مردم در سال‌های اخیر افزود: اگر امروز مسئله عدالت در شهر جزء مهم‌ترین مطالبات مردم است آیا سازمان‌های مردم‌نهاد نمی‌توانند از طریق مطالبه‌گری و فعالیت جسورانه این شکاف طبقاتی را بخواهند و این سوال مطرح است که چرا باید پروژه‌های مهم شهری در مناطق شمالی انجام شود و چرا باید بودجه شهری در این مناطق هزینه شود؟
    فراهانی گفت: در کمیسیون برنامه و بودجه سعی می‌کنیم شکاف را کم کنیم اما باید به عنوان یک مطالبه از طریق پرسشگری در بیاید و مطالبه‌گری صورت بگیرد. مسئله فساد سازمان یافته در شهرداری باید مورد رصد مردم باشد.
    وی در پایان بیان کرد: این امر تا نخواهیم اتفاق نمی‌افتد و تا زمانی‌که گروه‌های مردم‌نهاد برای مبارزه با فساد در مدریت شهری و دولتی نباشد به موفقیت نخواهیم رسید. در این راستا سعی می‌کنیم مجموعه‌های سازمان‌های مردم‌نهاد را به حوزه‌های مرتبط بدنه شهری باید متصل شوند و این امر به شکل تخصصی دنبال خواهد شد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی