وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    شهر اصفهان

    یک کارشناس شهرسازی با بیان اینکه طرح تفصیلی باید به روز، جامع و دقیق باشد، گفت: شهر یک موجود زنده است و در طول زمان شرایط متفاوتی را تجربه می کند، بنابراین زمان بر بودن تهیه طرح های تفصیلی و توجه نکردن به اطلاعات به طور جامع، موفقیت طرح های تفصیلی را تهدید می کند.

    حامد شفیعی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با اشاره به لزوم جامعیت طرح تفصیلی اظهار کرد: مشاوران تهیه طرح تفصیلی باید علاوه بر در نظر گرفتن بافت کالبدی شهر به بافت تاریخی، ساختارهای اجتماعی، فرهنگی و طبیعی شهر و محلات آن نیز توجه کنند.

    وی افزود: تعیین حریم بافت تاریخی برای ایجاد یک گذر و ارتفاع مجاز ساختمان های اطراف این بافت اهمیت بسیاری دارد که باید در تهیه طرح تفصیلی مورد توجه قرار گیرد.

    این کارشناس شهرسازی تاکید کرد: متولی اصلی تهیه طرح تفصیلی، شهرسازان هستند، اما کارشناسان جامعه شناس، اقتصاددانان، حقوقدانان، متخصصان برق و مکانیک، نقشه برداران و طراحان شهری نیز باید در قالب یک گروه کارشناسی با مدیریت یک شهرساز، تهیه طرح های تفصیلی را بر عهده بگیرند.

    شفیعی بزرگ ترین مانع بر سر راه اجرای طرح تفصیلی را نبود مشارکت مردمی در روند تهیه این طرح ها دانست و ادامه داد: اگر در زمان تهیه این طرح از فکر و مشارکت شهروندان استفاده نشود، طرح های شهری در زمان اجرا نیز با موفقیت همراه نخواهد بود. اکنون نیز درصد کمی از طرح های مصوب قابلیت اجرایی دارد و بیشتر ضوابط تصویب شده پس از ارجاع به کمیسیون ماده پنج تغییر پیدا می کند.

    وی اضافه کرد: در حال حاضر فضاهای عمومی شهر، پاسخگوی نیاز شهروندان نیست و این به دلیل نبود مشارکت شهروندان در روند تهیه این طرح ها است.

    این کارشناس شهرسازی خاطر نشان کرد: توسعه شهرها باید از مردم آغاز شود، اما در کشور ما توسعه از بالا به پایین است در حالی که تک تک شهروندان بنا بر توانایی و ظرفیت هایی که دارند باید در توسعه شهر و روند تهیه طرح های شهری مشارکت داشته باشند.

    شفیعی اظهار کرد: در کشور ما تنها به مشارکت مالی اهمیت داده می شود، در حالی که مشارکت های فکری بسیار تاثیرگذار است و باید در کنار مشارکت های سرمایه ای از آن استفاده کرد.

    وی تاکید کرد: نیازهای مردم به روز است و رسالت مشاور ایجاب می کند که این نیازها را به طور کلی و در قالب ضوابطی در نظر بگیرد تا موفقیت طرح تفصیلی تضمین شود.

    این کارشناس شهرسازی با اشاره به فاصله زمانی تهیه و اجرای طرح تفصیلی گفت: تهیه طرح تفصیلی در حدود هفت سال زمان می برد و در این مدت بسیاری از تغییرات سیاسی و اقتصادی، مولفه های شهری را تحت تاثیر قرار می دهد.

    شفیعی با بیان اینکه برخی از مولفه های شهری در زمان تهیه طرح مد نظر قرار نمی گیرد، گفت: شهر یک موجود زنده است و در طول زمان شرایط متفاوتی را تجربه می کند، بنابراین زمان بر بودن تهیه طرح های تفصیلی و توجه نکردن به همه اطلاعات به طور جامع، موفقیت طرح های تفصیلی را تهدید می کند و لزوم بازنگری در طرح تفصیلی را بیش از پیش آشکار می سازد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی