وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    یک دهه است که مدیران ارشد شهری اعلام کرده اند که یکی از نیازهای پایتخت و شهروندان آن احیای حیات شبانه تهران است تا شهروندان فارغ از دغدغه های کاری به همراه خانواده ساعاتی را به گشت و گذار بپردازند؛ اما به نظر می رسد که خود تهرانی ها در سایه تعلل مدیران شهری و متولیان راهکار احیای حیات شبانه پایتخت رابه دست آورده اند.

    تبدیل معابر اصلی تهران به استریت فوت؛ راهکار تهرانی ها برای گشت و گذارهای شبانه

    به گزارش تیتر شهر: سعی و خطای مدیران شهری برای احیای حیات شبانه شهر تهران به ویژه در مناطق تاریخی و گردشگری درطول این سال ها در نهایت منجر به ایجاد نخستین استریت فوت پایتخت شد اما مشکل حیات شبانه را نتوانست در سایر  مناطق شهر تهران حل کند.
    برگزاری جشن های مناسبتی در میادین و بوستان های شهر تهران و یا اجرای ویژه برنامه های عید نوروز در مناطق شهر نهایت راهکاری بود که مدیران شهری با هدف احیای حیات شبانه در تهران اجرایی کردند.
    البته می توان گفت که نبود زیرساخت های شهری از امنیت اجتماعی گرفته تا مبلمان شهری و  نبود مسیرهای پیاده روی مناسب و ... یکی از مهمترین دلایل عدم تحقق کامل طرح حیات شبانه در شهر تهران است.
    شاید بتوان گفت طرح استریت فوت سی تیر تنها طرح موفق و پذیرفته شده از سوی شهروندان برای احیای حیات شبانه پایتخت است.
    اما در زمانی که مدیران شهری در حال بررسی توسعه این طرح بودند، شهروندان خود دست به کار شده و اکنون بسیاری از خیابان های اصلی شهر تبدیل به استریت فوت هایی شده که توسط شهروندان راه اندازی شده است.
    تفاوت خیابان غذایی که توسط مردم راه اندازی شده با آنچه  که شهر داری تهران ایجاد کرده، این است که در کنار  فروش اغذیه دستفروشان نیز فروشگاه های نصف و نیمه شبانه را  راه اندازی کرده اند تا شهروندان شبگرد با سرگرمی های بیشتری در خیابان های تهران روبه رو شوند.
    به رغم ورود شهروندان به موضوع مهم حیات شبانه اکنون رئیس ستاد گردشگری شهرداری تهران خبر از  ایجاد استریت فوت دیگری این بار در محدوده منطقه 22 تهران می دهد.

    تبدیل معابر اصلی تهران به استریت فوت؛ راهکار تهرانی ها برای گشت و گذارهای شبانه

    آنطور که مهدی سیف توضیح داده، قرار است تا کافه ون ها به منطقه 22 تهران بروند.
    هر چند به گفته این مدیر شهری اجرای این طرح با هدف ایجاد شادی در شب های تابستان شهر تهران است، اما گویا شهرداری تهران دو ماهی دیرتر برای اجرای این طرح تابستانی در یکی دیگر از مناطق خوش آب و هوای دست به کار شده است.

    تبدیل معابر اصلی تهران به استریت فوت؛ راهکار تهرانی ها برای گشت و گذارهای شبانه

    سیف در این باره عنوان کرده؛ این طرح که برای نخستین بار در تهران اجرا می شود قرار بود از 15 تیرماه در باغ موزه قصر اجرا شود، اما به دلیل روند طولانی اخذ مجوز از نهادهای امنیتی و انتظامی در نهایت طرح در مردادماه امسال از باغ موزه دفاع مقدس آغاز شد.
    به گفته این مدیر شهری؛ اصل طرح حیات شبانه تهران بر دعوت از کافه ون ها و گروه های موسیقی استوار است و با هماهنگی مراجع ذیربط برخلاف روند معمول اجازه فعالیت کافه ها، گروه های موسیقی و تجمع مردم تا ساعت 2 بامداد فراهم است.
    از قرار معلوم قرار است که این طرج ابتدا در منطقه 22 و بعد ازآن نیز در منطقه 5 اجرایی شود.

    تبدیل معابر اصلی تهران به استریت فوت؛ راهکار تهرانی ها برای گشت و گذارهای شبانه


    با وجود تلاش های این چنینی اما سوال اینجاست که چرا شهرداری تهران با همکاری سایر سازمان های امنیتی و متولی نتوانسته از امکانی که در اختیار دارد،با هدف احیای حیات شبانه در تهران استفاده کند؟

    هنوز شهروندان تهرانی صحبت های مدیرعامل مجموعه فرهنگی اراضی عباس آباد و اعضای شورای شهر تهران را ازیاد نبرده اند که این مجموعه بهترین ظرفیت را برای احیای حیات شبانه در پایتخت دارد.  اما این شعارها تنها درحد همان برنامه های عید نوروز بود و همه مدیران شهری وعده هایی را که داده بودند را فراموش کرده اند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی