وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    اخیرا تشکیل «معاونت بازآفرینی شهری» به ادارات کل راه و شهرسازی استان ها ابلاغ شده تا بحث بازآفرینی شهرها در سطح کشور با سرعت بیشتری پیش برود.

    ارتقای حمل‌و نقل در بافت فرسوده، هدف مهم بازآفرینی/ اهداف تشکیل معاونت بازآفرینی شهریدر این راستا پروژه ها و طرح هایی که در استان ها در دستور کار قرار گرفته، با هدف ارتقای سطح کیفیت زندگی و جابه جایی در شهرها در حال اجرا است.

    در همین رابطه مدیر کل راه و شهرسازی استان گیلان با بیان اینکه یکی از موضوعات بحث بازآفرینی شهری، احیای بافت های فرسوده است، گفت: به این صورت که خود مالکان اقدام به نوسازی کنند و یا سازندگان مسکن اقدام به گرفتن و تخریب و نوسازی کنند.

    علی خاوری دانشور در گفت‌وگو با «صما» افزود: موضوعات مختلفی در زمینه بافت فرسوده مطرح است که ارتقای سطح زندگی ساکنان بافت فرسوده یکی از این موارد است و یکی از مفاهیم آن همان نوسازی بافت فرسوده است.

    وی ادامه داد: ما در استان گیلان تقریبا در مفاهیم مختلف طرح بازآفرینی پروژه داریم و در قسمت های مختلف بافت های فرسوده از جمله بافت های تاریخی با مشارکت شهرداری ها در حال اجرای پروژه هستیم و در سکونتگاه های غیررسمی نیز پروژه های خوبی را در سال 96 تعریف کرده ایم که عملیاتی شده اند و یا در دست اجرا هستند.

    خاوری دانشور در عین حال افزود: ضمن اینکه در بحث نوسازی بافت فرسوده هم تقریبا از ظرفیت هایی که قانونگذار و وزارتخانه مشخص کرده و شامل اعطای وام برای نوسازی است، به نحو مناسبی حداقل در استان گیلان استفاده می کنیم.

    چالش های احیای بافت های فرسوده

    وی با اشاره به وجود دو مشکل در این بخش بیان کرد: منتهی در این زمینه دو مشکل داریم و آن اینکه بر اساس قوانین موجود، قسمتی از وامی که باید به مردم پرداخت می شد، باید از طرف دولت در قالب یارانه در اختیار بانک ها قرار می گرفت که متاسفانه در چند سال اخیر نتوانستیم این موضوع را تامین کنیم و یکی از چالش های این بخش تلقی می شود.

    خاوری دانشور همچنین با بیان اینکه شهرداری ها تخفیفاتی را در عوارض صدور پروانه می دهند، گفت: در ساختمان های فرسوده قرار شده که 50 درصد هزینه تخفیف عوارض را قانونگذار و دولت پرداخت کند که در چند سال اخیر متاسفانه نتوانسته آن را هم به شهرداری ها پرداخت کند. اگر این دو بخش تقویت شود و دولت توجه کند، روندی که در استان گیلان و سایر استان ها داریم، روند چشم گیرتری خواهد بود.

    اجرای طرح امید برپایه سیاست های ابلاغی دولت

    این مسئول ادامه داد: امسال بر اساس دستورالعملی که وزیر راه و شهرسازی برپایه سیاست های دولت ابلاغ کرده، طرح امید در دستور کار است. به این معنا که ما به عنوان کارگزار و یا متولی اصلی بتوانیم اراضی و فضاهایی را در داخل بافت فرسوده و یا سکونتگاه ها تامین کنیم و طرح امید را به عنوان یک طرح پیشران برای مناطق و سکونتگاه ها انجام دهیم.

    وی افزود: ما در استان گیلان 4 قطعه زمین را در نقاط مختلف شهر به وزارتخانه تعرفه کرده ایم و موضوعات طراحی و اصولی را که قرار است بر پایه آن فعالیت کنیم، در دستور برنامه و انجام داریم.

    طرح های نوسازی با نگاه به آینده ترسیم می شوند

    خاوری دانشور همچنین با اشاره به اینکه معاونت بازآفرینی شهری در اداره راه و شهرسازی این استان تشکیل شده است، گفت: در ساختار قبلی اداره کل راه و شهرسازی گیلان، معاونت مستقلی در این بخش وجود نداشت، اما در حال حاضر حوزه مدیران مسکن و ساختمان به معاونت مسکن و ساختمان بازآفرینی تغییر پیدا کرده است و این بخش را تشکیل داده ایم و فردی هم برای این منظور منصوب شده است.

    مدیر کل راه و شهرسازی گیلان در عین حال با اشاره به اینکه نیازهای آینده در طرح های نوسازی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: هر پروژه ای را که تعریف می کنیم، به طور مشخص دارای این ماهیت است و معمولا یک افقی را برای آینده دارد.

    وی تاکید کرد: سعی شده تا در طرح های بازآفرینی شهری هم همین وضعیت حاکم شود، اما واقعیت این است که کار در مناطق ناکارآمد و سکونتگاه های غیررسمی کار سخت و دشواری است و پیچیدگی انجام کار در این بافت ها و سکونتگاه ها با توجه به وضعیتی که دارند، بسیار سخت و دشوار است.

    خاوری دانشور خاطرنشان ساخت: در هر حال رویکرد ما این است که در بافت های فرسوده طرح های ماندگاری اجرا شود و این سیاست در استان گیلان در دستور کار قرار دارد.

    اهداف تشکیل معاونت بازآفرینی

    در همین حال مدیر کل راه و شهرسازی استان قزوین نیز با اعلام اینکه معاونت بازآفرینی در اداره کل راه و شهرسازی این استان تشکیل شده است، گفت: مسئول این معاونت نیز انتخاب شده و برای تایید و ابلاغ به وزارتخانه راه و شهرسازی ارسال شده است.

    مسعود حق لطفی در گفت‌وگو با «صما» ادامه داد: هدف از تشکیل معاون بازآفرینی این است که بتوانیم براساس اهدافی که وزارتخانه تعیین کرده، با دقت و سرعت بیشتری به موضوعات و اهداف بازآفرینی دست پیدا کنیم.

    وی با بیان اینکه دیدگاه وزیر راه و شهرسازی به طور مشخص روی بحث بازآفرینی متمرکز شده است، افزود: اهدافی که وزیر راه دنبال می کند؛ این است که ما در داخل شهرها بتوانیم از فرصت های موجود و زیرساخت های موجود با توجه به تعاریفی که در حوزه بحث بازآفرینی وجود دارد از لحاظ ساختار، معماری، تسهیلات و... استفاده کنیم.

    حق لطفی ادامه داد: همچنین سایر دستگاه های اجرایی باید در این زمینه کمک کنند و با توجه به تمرکز دولت هم در حوزه ریاست جمهوری، هم در حوزه وزارت کشور و هم در حوزه وزارت راه و شهرسازی، امیدواریم که این موضوع تسریع شود.

    وی افزود: امیدواریم شاهد باشیم مناطقی که با عنوان بافت فرسوده در شهرها معرفی شده، در قالب بازآفرینی با امکانات موجود و ارائه تسهیلات هرچه زودتر نوسازی و مرمت شود و این محلات بتوانند با یک هویت شهری مناسب به زندگی بازگردند.

    محیط زیست و انرژی، دو مقوله مهم در اجرای بازآفرینی

    این مسئول در پاسخ به اینکه نیازهای آتی چقدر در بازآفرینی شهرها مورد توجه قرار گرفته است، گفت: ما به طور کلی دوهدف عمده را از بحث بازآفرینی شهری دنبال می کنیم که یکی مربوط به ارتقای کیفیت زندگی است و اینکه چه اقداماتی باید انجام دهیم تا کیفیت زندگی را بالا ببریم.

    حق لطفی در همین حال افزود: ارتقای کیفیت زندگی با نگاه به آینده و از این لحاظ مورد توجه قرار می گیرد که با محیط زیست کنار بیاییم و همچنین از مصالح بومی استفاده کنیم و از طریق اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و عایق بندی، به کاهش مصرف انرژی دست پیدا کنیم.

    وی با بیان اینکه در معماری سنتی گذشته کمترین میزان انرژی مصرف می شد و با کمترین استفاده از سیستم های سرمایشی و گرمایشی این موضوع مدیریت می شد، گفت: این در حالی است که امروزه با استفاده از تکنولوژی، این سرمایش و گرمایش را به خانه های خود می آوریم.

    حق لطفی تاکید کرد: هدف ما این است که کلیه کاربری های هفت گانه شامل پارک ها، فضای سبز، خدمات تجاری و... را در بافت های فرسوده تامین کنیم و امیدواریم که با کار کردن روی این موضوعات، بر ارتقای کیفیت زندگی موثر باشیم.

    ارتقای سطح حمل و نقل و جابه جایی

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین همچنین ارتقای سطح حمل و نقل و جابه جایی را هدف بعدی در بازآفرینی شهری دانست و تاکید کرد: بحث بعدی حمل و نقل و جابه جایی است و بر این اساس دو برنامه واضح و روشن شامل ارتقای کیفیت زندگی و ارتقای کیفیت حمل ونقل عمومی را در دستور کار داریم.

    وی خاطرنشان کرد: در بحث ارتقای حمل و نقل، به طور مشخص در مرحله اول اتوبوس و درمرحله دوم ریل پایه و تراموا و مترو مطرح است و این دو موضوع را هدف و برنامه خود قرار داده ایم که بتوانیم در شرایط موجود محلی به این اهداف دست پیدا کنیم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی