وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    آئین اختتامیه‌ سومین دوسالانه‌ ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران (1397-1395) عصر سه شنبه مورخ 6 شهریورماه در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشکده‌ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران برگزار شد.

      هنرآنلاین، اختتامیه سومین دوسالانه معماری ایران با سخنرانی علیرضا عظیمی، مدیر واحد تحقیق و توسعه‌ هنرمعماری آغاز شد. عظیمی با اشاره به فعالیت تأثیرگذار دوسالانه معماری در این باره گفت: به طور حتم این دوسالانه نمونه‌های خارجی دارد اما ما در ایران برای اجرای چنین برنامه‌ای از موانع بسیاری عبور کردیم که البته این مشکلات همچنان نیز ادامه دارد.

    او بر لزوم همراهی دیگر معماران در این عرصه تأکید کرد و افزود: ما نمی‌توانیم بایستیم تا دیگر دوستان ما را تائید و همراهی کنند و با تمام توان در این راه حرکت را ادامه می‌دهیم.

    در ادامه این برنامه بیانیه کل دوسالانه توسط مهندس علی خادم‌زاده، عضو شورای داوری دوسالانه و داور بخش نمایشگاه قرائت شد.

    بخش دیگر این رویداد به اهدای نشان دکتر علی صارمی اختصاص یافت. در این بخش پرفسور محمود گلابچی از چهره‌های ماندگار عرصه معماری روی سن آمد و معماری را نیازمند 7 تحول جدی خواند. او توضیح داد: معماری نیازمند تحول در نگاه و اندیشه معماران؛ تحول در بهره‌گیری از یافته‌های علم و فناوری جهان؛ تحول در ارزش‌های معماری ایران با تأکید بر ارزش‌های پایداری معماری؛ تحول در نگاه زیست‌محیطی و آموزش و تربیت معماران است.

    او ادامه داد: تلاش‌ها باید در این جهت باشد که معماری امروز و آینده ما بهتر از دهه‌های اخیر شود. نقد به معماری و شهرسازی امروز ما باید به وسیله چنین رویدادها و در جمع‌های این‌چنینی با نگاهی جدید ارزیابی شود زیرا معماری به عنوان لباس فرهنگ و تاریخ است که در جامعه شکل می‌گیرد و من عمیقاً آرزوی بهبود این بخش را دارم.

    دومین دوره نشان دکتر علی اکبر صارمی توسط خانم هایده حائری، همسر دکتر و سپهر صارمی، فرزند ایشان به محمدحسن سجاد، رئیس سازمان نوسازی مدارس استان اصفهان به پاس بیش از سه دهه فعالیت مستمر و ارتقای کیفی فضاهای آموزشی با اعطای فرصت به دفاتر معماری اهدا شد.

    محمدحسین سجاد در ادامه این برنامه، بر لزوم توجه به هنر معماری تأکید کرد و در این باره گفت: من نخستین شخص غیر معماری هستم که با جایزه استاد اخلاق یعنی دکتر علی صارمی تقدیر می‌شوم. اما در این باره دریافت این جایزه باید بگویم که 20 سال پیش وقتی من مسئولیت اداره نوسازی مدارس را در استان اصفهان پذیرفتم، شاهد وجود مدارسی تکراری، خسته‌کننده و اصطلاحاً به شکل تیپ بودم. بنابراین تلاش کردم که با استفاده از توان معماران و جوانان خلاق و خردمند تغییری درست در چهره مدارس ایجاد کنم.

    او با اشاره به اینکه اکنون تغییر در معماری نیاز جامعه است، تصریح کرد: در مدت 22 سال مدیریت من بالغ بر 130 پروژه با رویکردی متفاوت طراحی شد که 75 نمونه آن به اجرا درآمد. همین امر نیز سبب شد که امروز داشتن مدارسی با رویکرد متفاوت جزء مطالبات مردم در اصفهان باشد.

    همچنین از روزبه خسروی، تنها بازمانده‌ مجله‌ هنر و معماری (انتشار بین سال‌های 1348 تا 1358) توسط پروفسور محمود گلابچی، چهره ماندگار معماری و مهندسی راه و ساختمان جمهوری اسلامی ایران و بنیان‌گذار دانشگاه معماری و هنر پارس تقدیر به عمل آمد.

    نشان معمار سال ایران در 1397 به شورش عابد از شهرستان بوکان به دلیل ارتقای سطح معماری در آن منطقه، وفاداری به زادبوم، اتصال معماری زمینه به معماری جهانی اهدا شد. در این بخش همچنین کلیپی از آثار معماری شورش عابد و منابع الهام او، رقص کردی، فرهنگ گردی، فرهنگ شاد زیستن و... به نمایش درآمد.

    سومین دوسالانه ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران

    در ادامه با حضور داوران کلیه بخش‌ها، از جمله داریوش بوربور، محمود گلابچی، علی خادم زاده، سیامک پناهی، وحید قبادیان، خانم شیوا آراسته، علیرضا مشهدی میرزا  برندگان دیگر بخش‌ها معرفی شدند.

    داوران بخش نمایشگاه آثار برتر آثار اجرا شده و نشده کشور با هماهنگی برگزارکننده و حامیان از 6 دفتر معماری به شرح ذیل تقدیر کردند:

    محمدامین جناب اصفهانی برای طراحی "ایستگاه متروی هم‌سطح"

    آرتور امید آذری برای دو پروژه‌ی "ویلای خطی" و "ویلای همسو"

    ایمان معمار و علی راهی برای "ویلای رج"

    امیرحسین اشعری و همکاران برای "پاویون شیراز"

    شهروز زمردی برای "رستوران آدرس"

    شورش عابد برای "خانه امینی" در شهرستان بوکان

    داوران بخش جایزه ملی نقد معماری ایران از سه مقاله‌ نقد تقدیر و سه رتبه برتر را به شرح زیر معرفی کرد:

    تقدیر ویژه هیئت داوران از آن علیرضا تغابنی و فربد فرآورده برای نقدنامه نمازخانه شهدای فکه(برنده‌ جایزه‌ی پنج میلیون ریالی)

    تقدیر ویژه هیئت داوران از آن مهشید معتمد برای نقدنامه سالخورده با گیسوان طلایی(برنده‌ جایزه‌ی پنج میلیون ریالی)

    تقدیر ویژه هیئت داوران از آن نیلوفر نیکسار برای نقد نامه زنان خانه دار: در حاشیه متن یک خانه(برنده‌ جایزه پنج میلیون ریالی)

    رتبه سوم : پوریا محمودی اصل همدانی از تهران برای نقد نامه مدخلی نقدی بر امکان در معماری معاصر ایران(برنده‌ جایزه‌ی ده میلیون ریالی)

    رتبه دوم مشترک: گروه سایه مرآت، افشان پزشکیان و سپیده راه پیما برای نقدنامه مورت، معماری و زمان:نقد یک خانه(برنده‌ جایزه‌ی ده میلیون ریالی)

    رتبه دوم مشترک: نگین بنی عامریان از اصفهان برای نقد نامه قلبی در سرانگشتان شهر، نقدی بر مجتمع سیتی سنتر اصفهان(برنده‌ جایزه‌ی ده میلیون ریالی)

    رتبه نخست: مهشید معتمد از شیراز بابت نقد نامه ستاره‌های سربی، فانوسک‌های خاموش یا چگونه استارکیتکتها معماری را متوقف کرده‌اند؟(برنده‌ جایزه‌ بیست میلیون ریالی)

    لازم به ذکر است که با حمایت حامیان، جایزه مشترک نفرات دوم بین ایشان تقسیم نشد و به هریک معادل یک جایزه‌ نفر سوم اهدا شد تا به لحاظ مالی ضرری به برندگان نرسد.

    سومین دوسالانه ملی معماری، شهرسازی و طراحی داخلی ایران

    داوران بخش مسابقه ملی طراحی اکوکمپ در بندر تاریخی کنگ از سه طرح تقدیر و سه طرح برتر را به شرح زیر معرفی کردند:

    هیئت داوران حمیدرضا سخائی، مهدی لطفی آذر و آرزو جعفری جبلی را در این بخش شایسته تقدیر ویژه دانستند.

    همچنین هیئت داوران سه برگزیده بخش اصلی طراحی اکوکمپ بندر تاریخی کنگ را به شرح ذیل اعلام کردند:

    رتبه سوم: سعید جمشیدی قمصری و محسن زنگنه زمان ملایری(برنده‌ جایزه‌ پنجاه میلیون ریالی)

    رتبه دوم: پیمان همامی و آوا همامی از اصفهان(برنده‌ جایزه‌ هفتاد میلیون ریالی)

    رتبه نخست: محسن فقیهی از مازندران(برنده‌ جایزه‌ یکصد و بیست میلیون ریالی)

    لازم به ذکر است سومین دوسالانه‌ ملی معماری ایران از پاییز 1396 آغاز و در 6 شهریور 1397 با اعلام برندگان به پایان رسید. این جایزه با حمایت شرکت رویا طرح داخلی، هارمونیک سنتر، شرکتهای صنایع سنگ آروین و چینی زرین و توسط مؤسسه‌ی هنر معماری بصورت کاملاً مستقل از دولت برگزار شد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی