وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    به گزارش ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه شیراز، بخشی از این کتاب به توصیف ساختمان ها و چاپ تصاویری از دانشگاه شیراز اختصاص یافت.
    زبره ‌کاری یا معماری بروتالیست سبکی از معماری است که در آن ساختمان‌ها کلا با بتن زبره و بدون روکش و دیگر عناصر کاربردی و به عبارتی عریان و عاری از زینت اجرا می‌شوند.
    اصطلاح زبره‌کاری (بروتالیسم) در 1954 در فرانسه و انگلستان برای توصیف این شیوه به کار رفت.
    کتاب SOS Brutalism که با همکاری موزه معماری آلمان و بنیاد Wustenrot به چاپ رسید، در موزه معماری آلمان و وین به نمایش گذاشته شد.
    پیش از این، در فروردین ماه سال 1396، تفاهم نامه ای بین وب سایت معماری معاصر ایران با دامنه اینترنت WWW.CAOI.IR به مدیریت یوسف بهدری و مدیریت طرح های عمرانی دانشگاه شیراز منعقد شد که به موجب آن، مقرر شد طرفین تفاهم نامه به منظور معرفی شایسته دانشگاه معتبر شیراز در سطوح ملی و بین المللی و همچنین همکاری در زمینه آرشیونگاری و مستندسازی آثار ارزشمند معماری آن دانشگاه که از نمونه های منحصر به فرد سبک بروتالیسم جهانی است، همکاری کنند.
    این تفاهم نامه برای معرفی هدفمند و بهتر این دانشگاه منعقد شده است و زمینه ساز جذب دانشجویان با استعداد ایرانی و خارجی در رشته های مختلف خواهد شد.
    اولین طرح جامع دانشگاه شیراز توسط معمار مشهور آمریکایی ژاپنی الاصل مینورو یاماساکی (1912-1986) برنده سه دوره جایزه AIA (American Institute of Architects) و طراح ساختمان برج های دوقلوی تجارت جهانی در سال 1341 انجام شد.
    این طرح با توجه به همکاری مشترک دانشگاه پنسیلوانیا در ارائه نظام آموزشی دانشگاه شیراز و ارتباط خوب دانشگاه پنسیلوانیا و یاماساکی به وی سپرده شد که بنا به دلایلی اجرا نشد.
    دومین طرح جامع توسط شرکت مهندسین مشاور مک میلان و همکاران صورت گرفت. رابرت مک میلان (1916_2001) فارغ التحصیل دانشکده معماری دانشگاه ییل و عضو گروه TAC (The Architects Collaborative) بود که پس از کار در دفتر واتر گروپیوس، دفتر معماری خود را با تمرکز بر پروژه های آموزشی و دانشگاهی در خاورمیانه و آفریقا تاسیس کرد.
    وی که سابقه کار بر روی پروژه های دانشگاه های مطرحی همچون هاروارد، اکسفورد و ام آی تی را داشت، برای دانشگاه شیراز طرحی با ابهت، به منظور نمایش جهانی قابلیت های معماری مدرن و در عین حال بهره گیری از جنبه هاِی خاصی از معماری باستانی ایران ارائه داد.
    طراحی و اجرای دانشگاه شیراز از ابتدا با همکاری بین المللی شرکت های مک میلان و مهندسین مشاور مندا، به سرپرستی مهندس محامدی و دانا، در اجرای مجموعه کتابخانه، خوابگاه ها و ساختمان های بالای تپه و نیز حضور شرکت مهندسین مشاور مقتدر و آندرف در طراحی و اجرای آمفی تئاتر و مجموعه پایین دست پردیس صورت گرفت.
    پس از گذشت چند سال این دو شرکت ایرانی با هم ادغام شدند و مهندسین مشاور مدام را تشکیل دادند و عملیات عمرانی و توسعه دانشگاه را بر عهده گرفتند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی