وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی


    رییس کمیته معماری شورای شهر تهران از تبیین حدود و اختیارات شورای معماری مناطق در کمیته معماری شورای شهر تهران خبر داد و گفت: طرح جایگزین برج باغ ها به شورای عالی معماری و شهرسازی ارسال می شود.

    به گزارش خبرنگار شبستان، علی اعطا، رییس کمیته معماری شورای شهر تهران در نشست مطبوعاتی کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران که امروز سه شنبه 20 شهریور ماه سال 97 برگزار شد به تشریح عملکرد این کمیته پرداخت و گفت: کمیته معماری شورا در راستای اهداف و رویکرد های کمیسیون شهر سازی موضوعاتی نظیر ساماندهی ناظرین شورا در کمیته های معماری مناطق را در دستور کار قرار داد.

     

    وی ادامه داد: بحث توسعه فضاهای فرهنگی  از طریق ایجاد پلازاهای شهری یکی دیگر از اقدامات این کمیته است که مطالعات این کار انجام شده و مواضعی از شهر شناخته شده که برای این مهم مناسب باشد. به عنوان نمونه  پلازای مقابل موزه سینما در نظر گرفته شده است که در طرح توسعه تبدیل به مسیر پیاده راه خواهد شد.

     

    اعطا افزود: پیگیری اجرای مصوبه خانه معمار که مصوبه اش از دوره چهارم باقی مانده و متاسفانه شهرداری منطقه 7 مصوبه ای خلاف مصوبه شورا را اجرا کرد که با پیگیری های کمیته معماری شورا مصوبه شورا به قوت خود باقی ماند و در حال حاضر شهرداری در حال مهیا کردن خانه استاد لرزاده برای تحقق مصوبه شورا است.

     

    سخنگوی شورا در ادامه خاطر نشان ساخت: موضوع لغو مصوبه برج باغ نیز  یکی از موضوعاتی بوده که در کمیسیون معماری و شهرسازی دنبال شده است. در این زمینه نشستی با جامعه مهندسین مشاور برگزار کردیم و همه نظرات مستند سازی شد تا طرح جایگزینی این مصوبه تدوین شود و سند پشتیبان برای آن قرار گیرد. این طرح به زودی ارسال خواهد شد.

     

    وی ادامه داد: الزام شهرداری تهران به ارائه  لایحه برنامه عملیاتی ایمنی  ساختمان های بلند مرتبه از جمله موضوعات دیگری بوده که در کمیته معماری مورد پیگیری قرار گرفت و برای آن زمان 6 ماهه در نظر گرفته شد.

     

    وی ادامه داد:  تا کنون 5 ماه از مهلت مقرر می گذرد و شهرداری در این زمینه اقدامی انجام نداده است. البته بخشی از این مهم به واسطه عدم ثبات مدیریت در شهرداری از  اسفند ماه بر می گردد که ما امیدواریم با ثبات نسبی که در مدیریت شهری ایجاد شده این لایحه هر چه زودتر به شورا ارسال شود.

     

    اعطا افزود: موضوع میزان تحقق طرح تفصیلی، الزام شهرداری تهران به ارایه لایحه تعیین و ساختار حدود شورای معماری مناطق نیز از جمله دیگر موارد پیگیری شده در کمیته معماری بوده است. کمیته های معماری بعضا تصمیماتی فراتر از طرح تفصیلی می گرفتند و تعیین حدود و اختیارات این کمیته ها در قالب طرحی که از سوی شهرداری ارایه شد مورد بررسی قرار گرفت. یک فوریت این مهم در شورا  به تصویب رسید و امروز در جلسه کمیسیون بنا است به جمع بندی برسیم .

     

    وی ادامه داد: از جمله اقدامات دیگر کمیسیون  معماری و شهر سازی موضوع پیگری پادگان یا مرکز آموزش  درجه داری صفر 6 است که اگر پیگیری های کمیسیون شهر سازی نبود این جا سرنوشت دیگری پیدا می کرد.

     

    اعطا در ادامه اظهار داشت: اهم مواردی که در سال جدید به آن خواهیم پرداخت مواردی از قبیل تمرکز بودجه بر بافت تاریخی است .این موضوع طبق تقسیم بندی که در کمیسیون شهرسازی صورت گرفته به کمیته معماری واگذار شده و بافت فرسوده به کمیته شهرسازی واگذار شده است.

     

     رئیس کمیته معماری شورای شهر تهران همچنین در این جلسه به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

     

    علی اعطا در پاسخ به سوالی در خصوص تکلیف ساختمان پلاسکو اظهار داشت: در گذشتنه شهرداری اجازه داده بود تا ساخت ساختمان جایگزین پلاسکو بدون دریافت پروانه شروع شود که توسط شورا به آن اشکال گرفته شد و جلوی این کار گرفته شد.

     

    وی ادامه داد: استاندار تهران در همین خصوص جلسه ای تشکیل داد و مهلتی را مقرر کرد تا ساختمان مربوطه پس از دریافت مجوز بلافاصله ساخته شود و بنیاد نیز به عنوان مالک این موضوع را پذیرفت چرا که عملا بدون وجود نقشه عملیات ساختمان ممکن نیست.

     

    رئیس کمیته معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه نقشه جدید مورد تائید کسبه و گروه های ذینفع قرار گرفت و قرار شد در مهلت 2 ساله از عید فطر امسال ساخته شود؛ که شورای شهر نیز آن را با جدیت دنبال می کند.

     

    وی در خصوص اقدامات انجام شده در محل ساختمان پلاسکو گفت: شهرداری منطقه اعلام کرده است که کار به جریان افتاده و هم اکنون در حال تخلیه پی قدیمی ساختمان هستند.

     

    علی اعطا در پاسخ به سوالی در خصوص طرح توسعه دانشگاه تهران گفت: اهالی نسبت به این طرح اعتراض دارند از این روی مقرر شد تا رئیس دانشگاه در آینده نزدیک در صحن شورا حضور یافته و طرح خود را توضیح دهد تا مورد تصمیم گیری شورا قرار گیرد.

     

    وی گفت: قرار بود رئیس دانشگاه تهران در هفته جاری در شورا حضور یابد اما شورا به دلیل ضرورت دریافت نظرات اهالی و ذینفعان این جلسه را به تعویق انداخت.

     

    رئیس کمیته معماری شورای شهر تهران تصریح کرد: مباحث مطرح در این طرح اعتراض مردم و همچنین بارگزاری در این نقطه از شهر و وجود فضاهای بی دفاع شهری است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

     

    وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای جلوگیری از اتفاقات مشابه در طرح جایگزینی برج باغ ها چه تمهیداتی اندیشیده شده است، گفت: در مصوبه برج باغ ها برای  430 قطعه زمین باغ در یک دهه گذشته  پروانه صادر شده و در واقع به ازای صدور پروانه در تعداد باغی که گفته شد 130 هکتار از باغات زیر ساخت رفته است. نکته جالب این است که به ازای اینکه 130 هکتار از باغات در 430 پروانه مورد ساخت و ساز قرار گرفته صرفا یک درصد درآمد از عوارض ناشی از صدور پروانه حاصل شده است.

     

    وی ادامه داد: به این نکته باید توجه داشته باشیم که در این شرایط نابسمان نمی توانیم انتظار داشته باشیم راهکار اصلی تملک باشد. باید در بحث نگهداری از باغات دنبال بازی برد برد باشیم یعنی هم شهر و شهروندان برد کنند و هم اینکه مالکین باغ ها برد کنند به این معنا باید منافع خصوصی و عمومی را هم جهت کنیم .  

     

    وی افزود: در پیشنهاد جدید رویکرد این است که تشویق های غیر کالبدی و غیر تراکمی یعنی امتیاز هایی قائل شویم که فعالیت هایی در باغات استقرار پیدا کنند که مستلزم تخریب باغ نباشد. به عنوان مثال برای این باغات کاربری هایی نظیر پذیرایی، نمایشگاهی و سلامت و دارویی در نظر گرفته شود.  در گام دوم تشویق های ریالی هم قایل خواهیم شد.  

     

    اعطا خاطر نشان ساخت: در پیشنهاد جدید که جایگزین مصوبه برج باغ خواهد شد بیشینه تراکم بیش از  80 درصد خواهد بود و شما این را مقایسه کنید  با قبل که 600 درصد یا 380 درصد تراکم داشتیم . در پیشنهاد جدید سطح اشغال و تعداد طبقات و زیر زمین( هم به لحاظ تعداد طبقات  و هم  مساحت) به طرز محسوسی کاهش یافته یعنی این نوع ساخت و ساز موجب تخریب باغ نخواهد شد.

     

    وی افزود: این طرح به زودی  به شورای عالی شهر سازی ارسال می شود و جایگزین پیوست شماره 3 طرح جامع خواهد شد .

     

    وی در پاسخ به سوالی در خصوص طولانی شدن روند رسیدگی به پرونده ایران مال نیز اظهار داشت: در مورد پرسیدگی به پرونده ایران مال باید بگویم این مهم طولانی نشده و اگر مقایسه کنید با بقیه پرونده های ماده 100 این مهم قابل درک خواهد بود.

     

    رئیس کمیته معماری شورای شهر تهران گفت: البته این امر چند دلیل داشت ؛نخست آنکه فرم خلاف اصلاح شده ای را که منطقه باید ارسال می کرد همچنان از سوی منطقه 22 ارسال نشده است. در کمیسیون شماره 1 ماده 100 زمانی که منطقه این پرونده را ارسال کرد شرحی از تخلفات و اضافه بنا و  تغییر کاربرد طبقات بود.  در همان مقطع گزارش های دیگری در شهرداری از سوی سازمان بازرسی  داده شد که با گزارش های منطقه مغایرت داشت. بنده یک قراری با شهردار تهران آقای افشانی گذاشتم و در  جلسه با ایشان ابراز داشتم  موضوع خیلی شکل مناسبی ندارد که از دو واحد سازمانی شهرداری تهران دو گزارش مغایر در خصوص ایران مال داده شود. پیشنهاد کردم منطقه و سازمان بازرسی را ملزم کنند تا گزارشی واحد در خصوص تخلفات داده شود و بعد به ماده 100 ارسال کنند.

     

    وی افزود: این گزارش به کمیسیون شهر سازی ارسال شد اما منطقه هنوز فرم خلاف را مبتنی بر گزارش جدید ارسال نکرده است. علت هم ظاهرا تعلل منطقه نبوده و سیستم برای آنها قفل بوده است.

     

    اعطا گفت: تکلیف ایران مال تقریبا روشن است  و بر اساس گزارشی که انجام شده ما موضوع رامتوقف کردیم تا زمانی که به صورت رسمی فرم خلاف ارسال شود چرا که تا زمانی که مستندات پرونده کامل نشود نمی توانیم به ماده 100 ارجاع دهیم.از منطقه می خواهیم این فرم را هر چه سریعتر ارسال کنند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی