وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    معاون وزیر راه و شهرسازی سیاست شرکت عمران شهرهای جدید را تشریح کرد.

    تین‌نیوز | 

    معاون وزیر راه و شهرسازی سیاست شرکت عمران شهرهای جدید را تشریح کرد.

    به گزارش تین‌نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌اله طاهرخانی گفت: سیاست کلان شرکت عمران شهرهای جدید، کیفیت بخشی به شهرها است.

    او به لزوم تمرکز روی کیفیت زندگی شهری تاکید کرد و گفت:موضوع تقویت شبکه حمل‌ونقل عمومی یکی دیگر از اولویت‌های مهم شرکت عمران شهرهای جدید است. 

    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: یک شبکه حمل‌ونقل سریع، کارآمد و ارزان قیمت، نیاز فوری شهرهای جدید است. مشکل اتصال راحت ساکنان شهرهای جدید به شهرهای مادر باید حل‌وفصل شود.

    طاهر‌خانی تاکید کرد: ، ساخت مترو ، احداث معابر بزرگراهی و آزادراهی در دستور کار است. این برنامه برای همه شهرهای جدید دنبال می‌شود. 

    او به آغاز ساخت مترو در پرند و هشتگرد اشاره کرد و گفت: در بهارستان و گلبهار و فولاد شهر نیز اقدامات اولیه احداث مترو شروع شده است و در شهر جدید مجلسی ساخت کنارگذر غربی اصفهان به شکل پروژه مشارکت اجرایی شده است.

    این مقام مسئول افزود: در گلبهار ساخت آزادراه مشهد-چناران را تدارک دید‌ه‌ایم که در بخشی از این پروژه‌ها مشارکت می‌کنیم.

    طاهرخانی گفت: در شهر جدید علوی مساله اصلی دسترسی صنایع غرب بندرعباس به شهر جدید علوی است که باید تسهیل و مسیر دسترسی کوتاه شود. بنابراین در سال‌های آتی، یکی از وجوه تمرکز عمرانی شرکت عمران شهرهای جدید، پروژه‌های حمل‌ونقلی است. 

    او ادامه داد: برای بهره‌برداری از آزادراه تبریز- سهند در سال جاری اخیرا، یک تفاهم‌نامه همکاری با شهرداری تهران و شرکت راه‌آهن امضا کردیم تا از همه ظرفیت‌های شهری و دولتی برای توسعه حمل‌ونقل شهرهای جدید بهره ببریم. 

    طاهرخانی تشریح کرد: یکی از دلایل ناکامی طرح‌های شهرهای جدید آن است که دولت مسئولیتی در خصوص ایجاد زیرساخت‌های اساسی نمی‌پذیرفت و فقط خانه‌سازی در اولویت و تمرکز قرار داشت. 

    این مقام مسئول بیان کرد: در حال حاضر کارنامه ساخت و توسعه شهرهای جدید وارد مقطع سوم خود شده است و نوبت ایجاد نسل نو شهرهای جدید الهام گرفته از تجربه‌های موفق کره جنوبی است. 

    طاهرخانی هدف از ایجاد نسل نو شهرهای جدید، موضوع صرفا سکان نبوده و ایجاد ارزش افزوده در شهر است.

    او ادامه داد: شهر جدید تیس یکی از شهرهای نسل نو است که در برنامه‌ریزی‌ها، کاربری این شهر را گردشگری به‌عنوان محور اصلی فعالیت تعریف کرده‌ایم. ۴۰ درصد فضای شهر جدید تیس مرتبط با فعالیت‌ها و فضاهای گردشگری است. این شهر کنار چابهار خواهد بود.

    مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید گفت: بنابراین، تمرکز بر کاربری‌های گردشگری همچون هتل‌ها، مراکز تفریحی- دریایی و... است. در نسل‌های قبلی شهرهای جدید بعضا به این موضوع می‌پرداختیم اما موفق نبودیم. به‌عنوان‌مثال اگرچه در برخی شهرهای جدید، شهرک‌های صنعتی قرار دارد، اما این شهرک‌ها در کنار شهر جدید هستند و ارتباطی بین آن‌ها با یکدیگر به لحاظ اقتصادی و تأثیرگذاری و تأثیرپذیری وجود ندارد.

    طاهرخانی گفت: برای تاسیس شرکت عمران شهر جدید تیس مجوزهای مربوطه اخذ شده است. در منطقه مکران دو شهر جدید داریم یکی تیس و دیگری هم در جاسک با اسم اولیه مکران. این، بخشی از طرح توسعه سواحل جنوبی کشور است. 

    او ادامه داد: در نسل نو شهرهای جدید دنبال صنایع هایتک و استارت‌آپ‌ها هستیم تا در دل شهر جدید بتوانند استقرار پیدا کنند. به‌عنوان‌مثال، پارک علم و فناوری پردیس با شهر ارتباط برقرار پیدا کرده است. 

    در شهرهای جدید برای فعالیت‌های استارت‌آپ‌ها فضای مناسب در اختیار می‌دهیم. این، عین تجربه موفق شهرهای جدید در کر ه جنوبی است.

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در تهران برای ایجاد شهر جدید ایوانکی و شهر جدید خوارزمی برنامه‌ریزی کرده‌ایم. در خوارزمی، کارکرد لجستیک مدنظر است و در شهرهای شمالی کشور نیز مطابق مصوبه سال گذشته هیات دولت، ساخت شهرک‌ها و دهکده‌های توریستی تفریحی در دستور کار است. 

    طاهرخانی تصریح کرد: یک طرح مطالعاتی در کل پهنه شمال شامل استان‌های گیلان، مازندارن و گلستان در دستور کار است. بر اساس این طرح، عرصه‌های مناسب برای توسعه فعالیت‌های گردشگری و توسعه شهرک‌های مسکونی را شناسایی می‌کنیم. شهرک‌سازی یکی از مأموریت‌های شرکت عمران شهرهای جدید است. 

    او اذعان داشت: در شهرهای شمالی تقاضای شدید برای ساخت و خرید ویلا و اقامت وجود دارد که باید عرضه مناسب صورت بگیرد. شمال عرصه حساس زیست‌محیطی است و برای همین منظور، هیات دولت مصوبه‌ای در سال گذشته داشت که باید توسط شرکت عمران شهرهای جدید با کمک استانداری‌های شمال و ادارات راه و شهرسازی به اجرا دربیاید.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی