وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    عضوکمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران، تصریح کرد: برای اولین بار موضوع نوسازی محل سکونت به فضای سکونت پیوند خورده و پیوستگی ماهوی و شکلی میان این دو مقوله در نوسازی مورد توجه قرار گرفته است.

    به گزارش تیتر شهر: زهرا نژاد بهرام ضمن شرکت در جلسه ای که با حضور مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران و مدیران دفاتر توسعه محله ای برگزار شد، با تبریک روز تهران، خاطرنشان کرد: تهران جایی است که می توان همه ایران را در آن یکجا دید؛ چرا که همه کلام ها، هویت ها، احترام ها، فرهنگ ها در آن جمع اند.


    عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای سخنان خود به دغدغه و مسائل مدیران و کارشناسان دفاتر توسعه محله ای اشاره کرد و یادآور شد: وقتی کارشناسان دفاتر در کوچه پس کوچه های محلات قدم می زنند، از کنار دیوار های شکسته و کوچه های نیم متری عبور می کنند، در سرای محلات به حرف های ساکنان محل گوش می سپارند و از رنج ها و دغدغه های ساکنان می شنوند، وقتی ساکنان را برای ارتقاء محیط زندگی، به نوسازی ترغیب می کنند و قول می دهند، اما تعهدات متولیان امر به آنها عملی نمی شود و ناگزیر هستند ساعت ها پشت در دفتر شهردار ناحیه معطل بمانند، آیا طرح های تدوین شده نوسازی امکان تحقق و اجرایی شدن پیدا می کنند؟


    نژاد بهرام به خلاء موجود میان طرح های درست و لازم الاجرای نوسازی و مرحله اجرای آن توسط دفاتر اشاره کرد و بر ضرورت رفع مشکلات و موانع اجرایی نوسازی و آموزش سایر ذی مدخلان در این حوزه تأکید کرد.


    وی تاکید کرد: اگر امروز نوسازی بافت های فرسوده با وجود دکتر علی اکبری که یکی از بهترین و کارآمدترین گزینه های شهرداری در حوزه نوسازی بودند و از اشراف و آگاهی کامل نسبت به مسائل این حوزه برخوردار هستند؛ شورای اسلامی شهر تهران که تمایل و آمادگی کامل برای ایجاد تحول ویژه در بافت های فرسوده شهر تهران دارد؛ شهرداری که یکی از فاکتورهای اصلی برای موفقیت خود را نوسازی بافت های فرسوده مطرح کرده است و دولتی که بر روی بازآفرینی، بهسازی و نوسازی شهری سرمایه گذاری کرده است؛ تحول ویژه ای اتفاق نیفتد، هیچ زمان دیگری تحقق این مهم امکان پذیر نخواهد شد.


    نژاد بهرام، تغییر رویکرد سازمان نوسازی به سمت توسعه محله ای را فرصتی بسیار گرانقدر دانست و خطاب به مدیران دفاتر توسعه محله ای متذکر شد: ظرفیت هایی که امروز در عرصه ملی، دولتی، مدیریت شهری و مدیریت مستقیم شما در نوسازی فراهم شده، مسئولیت و کارکرد شما را آشکار تر می سازد.


    عضوکمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که برای اولین بار در سازمان نوسازی، موضوع سکونت به فضای سکونت پیوند خورده است، گفت: تنها مسئله نوسازی در گذشته، نوسازی مسکن و به بیانی نوسازی محل اسکان خانه ما بود اما خوشبختانه امروز موضوع محل سکونت به فضای سکونت پیوند خورده و پیوستگی ماهوی و شکلی میان این دو مقوله در نوسازی مورد توجه قرار گرفته است.


    نژاد بهرام در این باره افزود: خوشحال هستم که دفاتر دوره جدید فعالیت خود را با نگاه نوین و همه جانبه تر پیش می برند و در شرایطی قرار گرفته اند که برای اولین بار بودجه ای 4 برابر گذشته در اختیار سازمان نوسازی برای تحقق مأموریت هایش قرار گرفته و در عرصه هایی ورود پیدا خواهد کرد که شاید پیش از این برایش تعریف نشده بود؛ عرصه هایی همچون پارکینگ، بهسازی، تملک و یا حتی طراحی طرح توسعه و ساماندهی محور شهری راه آهن تهران-تبریز "محور نیلوفری".


    عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران ضمن ابراز خرسندی از فعالیت های دفاتر در سال های گذشته از باز شدن معبر، ایجاد پاتوق محله تا تصویب طرح تفصیلی محله فرحزاد و غیره، خاطرنشان کرد: امروز دفاتر به عنوان مأمن قرار گرفته اند و به عنوان نقطه اعتماد و اتکا در کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران شناخته می شوند.


    نژاد بهرام در خاتمه سخنان خود متذکر شد: شایسته است امکانی برای استقرار دفاتر در سایر محلات منطقه نیز فراهم شود و از سطح توسعه محله ای به سطح توسعه منطقه ای گسترش پیدا کنند.


    کاوه حاجی علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز در این جلسه عنوان کرد: از سال جاری تصمیم گرفته شد تا اقدام و مداخله در بافت های فرسوده به همه محلات ناکارآمد در سطح شهر تهران گسترش پیدا کند و صرفاً به نوسازی بافت های فرسوده مصوب محدود نشود.


    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که در تعاریف رسمی از جمله در سند ملی بازآفرینی، محله به عنوان مقیاس ناکارآمدی شناخته می شود و دارای دسته بندی های مختلف از جمله تاریخی، سکونت گاه های غیر رسمی، عرصه های روستایی که در گسترش شهرها به آنها الحاق شده اند، نواحی ناکارآمد غیر سکونت گاهی هستند، گفت: یکی از سیاست های مدیریت شهری و سازمان نوسازی این است که بتواند اقدامات نوسازی را در تمامی این محلات توسعه دهد. بیشترین گسترش فعالیت نیز مربوط به سکونت گاه های غیر رسمی خواهد شد که تا به امروز به دلیل پیچیدگی ها و مشکلاتی که وجود داشته، فعالیت خاصی در آنها انجام نشده است.


    علی اکبری ضمن تأکید بر ضرورت تقویت جایگاه دفاتر به عنوان عنصر و نهاد برنامه ریز در محلات، تصریح کرد: افرادی صلاحیت برنامه ریزی برای محلات را دارند که از استقرار دائمی درمحلات برخوردارند و ارتباط مستقیم و مستمر با تمامی ذی مدخلان به ویژه اجتماعات محلی دارند.


    وی با اشاره به تفاهم نامه منعقد شده میان معاونت برنامه ریزی و توسعه شهری شهرداری تهران با سازمان نوسازی، اظهار داشت: سازمان نوسازی متولی تهیه برنامه های توسعه ای در همه محلات شده است که قرار است این مهم را از طریق ابزار تسهیل گری و به واسطه دفاتر توسعه محله ای به انجام رساند.


    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این که نواحی ناکارآمد غیرسکونتگاهی به دلیل از دست دادن فعالیت های اصلی خود، نیمه فعال و یا غیرفعال و متروکه شده اند، یادآور شد: سازمان نوسازی از ابتدای سال جاری با همکاری مناطق 17 و 18 اقدام به تهیه طرح توسعه و ساماندهی محور شهری راه آهن تهران-تبریز "محور نیلوفری" کرده است.


    علی اکبری حرکت از مداخله صرف در قلمرو خصوصی به سمت مداخله همزمان در قلمروهای خصوصی و عمومی به منظور ایجاد توازن در نوسازی بافت های فرسوده را از دیگر سیاست های این سازمان برشمرد و توضیح داد: به رغم تلاشهای گسترده در گذشته، بیشترین برونداد و دستاورد در نوسازی، به نوسازی مسکن محدود می شد و به دلیل عدم وجود چارچوب مدیریت هماهنگ و منابع مالی، تمرکز بر تأمین خدمات، بهسازی محیطی و ارتقاء زیرساخت ها مغفول مانده بود.


    وی در این باره افزود: مدیریت شهری درصدد است این تناسب و توازن را در نوسازی بافت های فرسوده برقرار کند و مهمترین مصداق برای این تلاش، اتفاقی بود که برای اولین بار در بودجه 1397 شهرداری تهران افتاد و برای اولین بار شورای اسلامی شهر تهران ردیف های بودجه مشخصی را برای تأمین خدمات در بافت های فرسوده محلات پیش بینی کرد.


    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از ایجاد توازن میان اقدامات کالبدی با سایر اقدامات از جمله اقدامات اجتماعی و اقتصادی خبر داد و گفت: برای تحقق این امر اقداماتی تحت عنوان اقدامات توسعه اقتصادی- اجتماعی در محلات پیش بینی شده است و انتظار می رود بر این مبنا تا پایان سال جاری حداقل یک اقدام به همت دفاتر توسعه محله ای در هر یک از محلات صورت بگیرد.


    علی اکبری در ادامه بر ضرورت نظارت دفاتر در تهیه طرح های معماری و الگوسازی از طریق ارتقاء کیفیت طراحی و ساخت و ساز در محلات تأکید کرد.


    مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به امکان رصد آنلاین وضعیت بافت های فرسوده در محلات از طریق پیشخوان توسعه محله ای، متذکر شد: تمامی جنبه های اجتماعی، اقتصادی، کالبدی، محیطی و ... از طریق پیشخوان نوسازی در محلات رصد می شود و موفقیت عملکرد دفاتر بر اساس پیشرفت همزمان در تمامی جنبه های فوق ارزیابی خواهد شد.
    گفتنی است در این جلسه سؤالات، ابهامات، نقطه نظرات و پیشنهادات مدیران دفاتر خدمات نوسازی مطرح شد و مورد بررسی قرار گرفت.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی