وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    نامه مشترک میراث و وزارت راه، برای نجات اساسنامه سازمان

    اقتصاد ایران: رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: در نامه‌ی مشترک سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه و شهرسازی به معاون اول رییس جمهور، خواستار استرداد لایحه‌ی اصلاح اساسنامه سازمان میراث فرهنگی شدند.

    به گزارش ایسنا، علی اصغر مونسان در حاشیه‌ی مراسم رونمایی از سردیس سرباز هخامنشی که یک‌شنبه ۱۵ مهر در موزه ملی ایران برگزار شد، در پاسخ به لایحه‌ی اساسنامه‌ی سازمان میراث فرهنگی که براساس آن اعلام شده است موزه‌ها به شهرداری و همچنین مرمت آثار تاریخی به بخش خصوصی و شهرداری سپرده می‌شود، اظهار کرد: اکنون دغدغه ما در سازمان میراث فرهنگی این موضوع است. این اتفاق به حدود یک سال و نیم قبل برمی‌گردد؛ زمانی‌که از طریق کمیسیون کلانشهرها ماجرا را جلو می‌بردند، نماینده سازمان میراث فرهنگی در آن کمیسیون حضور نداشت.

    شهرداری‌ها نمی‌توانند بناهای نفیس ملی را تملک کنند

    این معاون رییس جمهور با بیان این‌که  آن‌چه که در این اساسنامه وجود دارد به شهرداری‌ها اجازه می‌دهد با تایید سازمان میراث فرهنگی نسبت به تملک بناهای تاریخی اقدام کنند، افزود: اما معنایش این نیست که بناهای نفیس ملی را بتوانند تملک کنند.

    او با بیان این‌که بناهای تاریخی در شهرها و بافت‌های تاریخی و با تایید سازمان میراث فرهنگی اجازه تملک و ترمیم پیدا می‌کنند، گفت:  چون دغدغه‌هایی در حوزه میراث فرهنگی در این زمینه بود، نامه‌ای با امضای آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی و من، تقدیم معاون اول رییس‌جمهور می‌شود تا برای بحث‌های بیشتر کارشناسی شده این لایحه به دولت برگردانده شود.

    مونسان تاکید کرد: با این کار قصد داریم دغدغه‌های دوستداران میراث فرهنگی و پیشنهادهای معاونت در آن اساسنامه لحاظ شود.

    ما از تغییرات در اساسنامه سازمان مطلع نبودیم

    محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی،‌ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این‌باره اظهار کرد: سازمان میراث فرهنگی عضو کمیسیون کلان‌شهرها نیست، بنابراین هیچ اطلاعی از این اتفاق نداشتیم، زمانی متوجه این قضیه شده بودیم که آن برای ابلاغ به مجلس رفته بود، همان روز  چهارشنبه شب آن را پیگیری کردیم.

    وی در پاسخ به این پرسش که در خبرها ذکر شده این اساسنامه به امضای رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز رسیده است وهمچنین جمالی‌نژاد در وزارت کشور اعلام کرده این اتفاق با همکاری سازمان میراث فرهنگی رخ داده است، گفت: چنین اتفاقی رخ نداده است. در برنامه ششم توسعه همه برنامه را نوشتیم، آن به مجلس رفت، بعد از آن، سازمان برنامه و بودجه مواردی را عوض کردند. اما بعد از این که ما از آن مطلع شدیم، وارد کار شده‌ایم.

    وی با اشاره به تشویق‌هایی که سازمان میراث‌فرهنگی برای تملک برخی بناهای تاریخی توسط شهرداری انجام می‌دهد، مانند خانه اتحادیه، گفت: موضوع روشن است؛ اصلا نیازی به این قواعد نیست، برخی از شهرداری‌ها مانند شهرداری یزد عملکرد خوبی دارند، اما برای برخی هنوز این اتفاق رخ نداده است، بنابراین بلافاصله با هیات دولت وارد مذاکره شدیم و اکنون نیز یک پیش‌نویس ‌با امضای دو مقام ارشد یعنی رئیس سازمان میراث فرهنگی و وزارت راه اماده شده تا به هیات دولت فرستاده شود.

    او ادامه داد: این بحث ضرورتی ندارد که بخواهند در اساسنامه سازمان تغییری ایجاد کنند.

    سرباز دو میلیون دولاری را به کشور برگرداندیم

    مونسان همچنین در توضیح چگونگی برگشت سردیس هخامنشی به کشور با اشاره بله جزئیاتی از بازگشت این اثر، گفت: بااطلاع از حراج این اثر، در مدت زمان اندک پنج روزه‌ای با هماهنگی وزارت امور خارجه و دفترمان در سازمان ملل موفق شدیم حکم توقیف این قطعه را از دادستانی نیویورک بگیریم و مانع از حراج این اثر تاریخی شویم.

    او افزود: بعد از آن تلاش کردیم تا مستندات را مبنی بر مالکیت ایران بر این قطعه تاریخی تکمیل کنیم و حکم دادگاه عالی آمریکا را مبنی بر مالکیت ایران به این قطعه تاریخی و بازگشت آن به کشور بگیریم با انجام این کار این اثر تحویل دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل شد تا در سفر رئیس‌جمهور به نیویورک به ایران برگردانده شود .

    وی اظهار کرد: این قطعه در آن حراج با قیمت پایه یک و دو دهم میلیون دلار به حراج گذاشته شده بود و پیش‌بینی می‌شد با ارزش دو میلیون دلار به فروش برسد که خوشبختانه جلوی آن گرفته شد.

    مونسان با بیان این‌که حق همه مردم است که بتوانند این قطعه را ببینند، افزود: بعد از چند روز که در موزه ملی ایران و در معرض دید قرار گرفت این اثر به شهرهای منتخب برده می‌شود و نهایتا سرباز دور از وطن ۸۰ ساله در محلی که از آن جدا شده بار دیگر در تخت جمشید تالار شورا نصب می‌شود.

     وی تأکید کرد: قطعات دیگری نیز در دست بررسی هستند تا بتوانند آنها را به کشور برگردانیم. اکنون فرایند و پیگیری ها را به شدت افزایش داده‌ایم، تا برخی قطعات دیگر که از آن‌ها اطلاعی به ما رسیده است را به کشور برگردانیم.

    معاون رییس جمهور شب گذشته در صفحه شخصی خود در فضای مجازی اعلام کرد: «سرباز هخامنشی قرار است تا ۲۷ مهر در موزه ملی ایران باقی بماند و بعد از ان به شهرهای منتخب برای نمایش فرستاده می‌شود.»

    موافق باقی ماندن تعطیلات ۱۳ فروردین در تقویم رسمی کشوریم

    رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین در مورد طرح حذف تعطیلی روز «۱۳ فروردین» از تقویم رسمی کشور اظهار کرد: روز ۱۳ فروردین یکی از ایام اوج گردشگری کشور است و قطعاً میراث فرهنگی موافق باقی ماندن آن به روال گذشته است، مجلس و نمایندگان نیز مانند همیشه قطعاً این همراهی را با سازمان میراث فرهنگی خواهند داشت.

    او با تاکید بر این‌که روز ۱۳ فروردین نیز در پرونده ثبت جهانی قرار دارد، تاکید کرد: تا امروز چیزی در این زمینه نشنیده ام اما پیگیری می‌کنم و مطمئنم نمایندگان مجلس تصمیمی در این زمینه نمی‌گیرند که به گردشگری کشور خلل وارد کند.

    وی افزود:  این روزها یکی از بخش‌هایی که توانسته به رونق خود ادامه دهد، تا اوج بگیرد حوزه گردشگری است بنابراین باید همگی برای نجات ان تلاش کنیم.

    مونسان همچنین درباره وضعیت پیش آمده نسبت به بازداشت مدیرکل و معاون میراث فرهنگی استان هرمزگان و تغییراتی که قرار است جای وی انجام شود، اظهار کرد: این موضوعات اداری است و در همه دستگاه‌های اجرایی کشور نیز کمابیش پیش می‌آید هرگاه در هر جایی نیاز به اصلاح باشد ما بلافاصله اصلاح مورد نیاز را انجام می‌دهیم.

    انتهای پیام

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی