وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    شهرسازی

    شهر نیوز - رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه اصفهان که روزی مهد معماری و شهرسازی بوده، امروز دچار ترافیک گسترده شده است، گفت: اگر پروژه‌های شهری توسط افرادی که تخصص ندارند اداره می شود شاید به دلیل عقب‌نشینی شهرسازان است که در حوزه‌های عملیاتی کمتر ورود پیدا کرده‌اند.

    به گزارش خبرنگار ایمنا، شیرین طغیانی پیش از ظهر امروز (پنجشنبه) در اختتامیه هفته شهرسازی اظهار کرد: در شهرها مشارکت اجتماعی که هیچ حتی ارتباطات اجتماعی در حد صفر است؛ امروز به عنوان نماینده مردم در شورای شهر باید به شهروندان بگوییم که برای شهر اصفهان چه کرده‌ایم.

    وی با بیان اینکه اصفهان زمان طولانی از نظر برنامه ریزی و طراحی در اوج بوده است و بناهای تاریخی این شهر مصداق بر این مدعا است، افزود: باید توجه داشته باشیم که جایگاه امروز اصفهان در حوزه شهرسازی کجاست؟ ما امروز با فوران دانشجو و دانشگاه‌ها مواجه هستیم؛ نه اینکه بخواهم بگویم دانشجو و اساتید خوب نداریم، اما یک جای کار ایراد دارد.

    رییس کمیسیون عمران، معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: ما مسئولان قرار است شهر را بسازیم و برای آن برند تعریف کنیم و این در حالی است که سال‌هاست به دنبال برند کردن خودمان هستیم.

    وی افزود: از ۶۰ سال گذشته تا کنون تنها به تکرار بسنده کرده‌ایم و تنها ابزارهای پرزنت خود را تغییر داده‌ایم؛ در حالی که افکارمان حرف جدیدی برای گفتن ندارد و این یکی از عوامل مهم نارضایتی مردم است .

    طغیانی با بیان اینکه اصفهان که روزی مهد معماری و شهرسازی بوده است امروز دچار ترافیک گسترده شده است، اضافه کرد: اگر پروژه‌های شهری توسط افرادی که تخصص ندارند اداره می شود شاید به دلیل عقب نشینی شهرسازان است که در حوزه‌های عملیاتی کمتر ورود پیدا کرده‌اند.

    وی  با بیان اینکه مدیریت شهری چاره‌ای جز فروش تراکم ندارد، گفت: منابع پایداری برای درآمد شهرداری ها تعریف نشده است و در سطح کلان برای اقتصاد شهرها فکر نکرده‌اند.

    رییس کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر اصفهان با بیان اینکه رویکرد مدیریت شهری در بهره برداری از پروژه‌ها باید به سمت توسعه در بافت فرسوده حرکت کند، اضافه کرد: چنانچه به جای توسعه بزرگراه‌ها به توسعه در بافت فرسوده توجه می شد با این حجم از بافت فرسوده رو به رو نبودیم.

    وی با بیان اینکه تبدیل ریزدانه‌ها به مجموعههای پرتراکم توسعه سه بعدی را به دنبال دارد، ادامه داد: این اقدام مناسب جغرافیای اصفهان نیست و باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشیم.

    طغیانی گفت: شهر موجودی زنده است و نباید به آن تنها نگاه مدیریتی و اقتصادی داشت، بلکه باید به همه ابعاد این موجود توجه داشت تا شرمنده آیندگان نباشیم.

    وی با بیان اینکه شهرسازان در آینده شهر تاثیرگذار هستند، گفت: امیدوارم روزی کار دست افراد کاردان بیفتد؛ البته امروزه به اسم شهرسازان کارهایی انجام می شود اما محدوده اختیارات آنها بسیار اندک است.

    بیانیه روز شهرساز/ شهرساز به مثابه مصلح اجتماعی

    امروز در اختتامیه بزرگترین رویداد شهرسازی اصفهان با محوریت رسالت اجتماعی شهرسازان که در کتابخانه مرکزی شهرداری اصفهان برگزار شد، بیانیه‌ای قرائت شد.

    به گزارش خبرنگار ایمنا، در متن این بیانیه آمده است: « برنامه ریزی شهری حرفه عمل است و شهرسازان چه در مقام سیاستمدار باشند و چه در مقام مدیر و کارشناس، در معرض اتخاذ تصمیماتی قرار می گیرند که جامعه عمل خواهد پوشید و زندگی شهروندان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

    شهرساز نمی تواند یک عقل منفصل از جامعه و یک متخصص فن سالار دور از سیاست باشد، او در قبال آنچه انجام می دهد مسئول است و توجیه «الامور المعذور» شایسته او نیست. او در قبال محیط پیرامون خود و اتفاقات مرتبط با حرفه هم مسئول است و همچون یک مصلح اجتماعی نمی‌تواند نسبت به آنها بی‌تفاوت باشد.

    آنچه تحت عنوان (تدوین برنامه جامع اصفهان با رویکرد نوین) در فضای حرفه ای برنامه ریزی در حال انجام است، اتفاقی میمون و مبارک است که می تواند نظام برنامه‌ریزی شهری ایران را از رویکردی قدیمی که بیش از ۵۰ سال از اثبات ناکارآمدی آن در دنیا می‌گذرد، رهایی بخشد و گامی کلیدی در راستای هر چه مردمی‌تر شدن اداره شهرها و تحقق حاکمیت مردم بر سرنوشتشان بردارد؛ بنابراین ضرورت دارد شهرسازان با رعایت اصول زیر در قبال برنامه جدید توسعه شهر، به رسالت اجتماعی خود عمل کنند:

    ۱- در حساس کردن ذی‌نفعان به خصوص شهروندان در قبال برنامه جامع، نهایت تلاش خود را بکار گیرند و آنها را به مشارکت در فرایند برنامه تشویق کنند.

    ۲- از دست اندرکاران برنامه بخواهند سازوکار مشارکت ذی‌نفعان را شفاف و دقیق بیان کرده، به اطلاع همگان برساند.

    ۳- همچون چشمی تیزبین، ناظر بر روند تهیه برنامه باشند و برای ارائه پیشنهادها و انتقادها، منتظر دعوت مسئولان نباشند، آنها باید فعالانه و داوطلبانه در فرایند برنامه مشارکت کنند.

    ۴- ملاحظات مالی و روابط کاری نباید مانع از نقد فرآیند تدوین برنامه و خروجی های آن توسط شهرسازان شود و منافع شهروندان باید بر منافع حرفه‌مندان اولویت داشته باشد.

    ۵- فارغ از آنچه مشاور تدوین برنامه جامع موظف به انجام آن است، شهرسازان باید به طور فردی یا جمعی، در چارچوب اصول کلی حاکم بر رویکرد جدید و هماهنگ با آن، فعالانه در تدوین برنامه مشارکت و از مسئولان امر هم بخواهند زمینه مشارکت آنها را فراهم کنند.»

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی