وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    برنامه ریزی نو

    ۱۰ ارديبهشت ۱۴۰۰

    معمارشهر:  در سالهای اخیر، برنامه ریزان با ابداع آنچه که برنامه ها به نظر می رسند و انجام می دهند، شروع به ترک سنت کردند و فرم برنامه ها را متناسب با محتوای منحصر به فرد و نیازهای فرآیند جامعه شکل می دهند.

    علاوه بر این ، برخی از جالب ترین و موثرترین برنامه های سالهای اخیر، از روشهای جدید تفکر در مورد اینکه یک برنامه باید شامل چه مواردی باشد و چگونه می تواند ارائه شود ، بهره می برد. مشارکت الکترونیکی تعاملی ، محک زدن ، برنامه های مبتنی بر وب ، تجزیه و تحلیل و مدل سازی سناریو ، و تکنیک های تجسم تعدادی از مولفه ها و تکنیک های جدید موجود در برنامه ها هستند. 

    اولین قدم اساسی در هر تلاش برنامه ریزی تعیین محتوای قالب و روند برنامه است. میزان طراحی یک برنامه ریز برای تأمین نیازهای منحصر به فرد یک موقعیت، زمان و مکان تعیین می کند که آیا یک برنامه در دنیای واقعی نتیجه مثبتی دارد.

    ملاحظات حوزه

    بخشهای فرعی برای پیگیری یک چک لیست کلی از اساسی ترین ملاحظات است که باید در تعیین دامنه هر برنامه به خاطر بسپارید.

    دوره زمانی

    دوره زمانی تحت پوشش برنامه چیست؟ این برنامه ها تقریباً مدت زمانی بیشتر از یک سال را شامل می شوند و معمولاً یک دوره بین 5 سال تا 20 سال را در بر می گیرند. مدت زمان ممکن است با اساسنامه یا با توجه به موضوع و روند تعیین شود.

    استراتژیک همه جانبه

    آیا همه موضوعات تحت پوشش است یا فقط موارد مهم برای استراتژی انتخاب شده است؟ طرح هایی که از یک رویکرد جامع استفاده می کنند، طیف گسترده ای از موضوعات مربوط به منطقه یا عملکرد برنامه را در نظر می گیرند، حتی اگر برخی از موضوعات فقط به روشی جزئی مرتبط باشند. برنامه هایی با جهت گیری گسترده در درمان طیف گسترده ای از موضوعات گاهی اوقات کلی تر هستند و فقط در صورت لزوم عمق را ارائه می دهند. روش دیگر، برنامه های با رویکرد استراتژیک فقط موضوعات و روابطی را در نظر می گیرند که به نظر می رسد با موضوع برنامه، از این رو با استراتژی، ارتباط مستقیم داشته باشند. در نتیجه، این برنامه ها تمرکز بیشتری دارند و معمولاً می توانند با سرعت بیشتری و با منابع کمتری تکمیل شوند.

    مشارکت جامعه

    موضوعات، یافته ها و توصیه های یک طرح باید دانش و نگرانی ساکنان موجود ، مشاغل و سایر علایق مربوط به حوزه برنامه ریزی و نگرانی های پیش بینی شده از آن منافع را در آینده در نظر بگیرد. مواردی که باید در نظر گرفته شود مواردی است که به موضوعات محلی، منطقه ای، ایالتی و حتی جهانی ارتباط دارند. در نتیجه، یک وظیفه مهم حوزه، ایجاد یک روند قانونی و موثر برای درگیر کردن طیف گسترده ای از منافع در تهیه یک برنامه است. فرآیندهای موفقیت آمیز مشارکت عمومی متناسب با متن منحصر به فرد برنامه طراحی شده اند.

    داخلی در مقابل برون سپاری

    چه کسی باید طرحی را تهیه کند؟ این گزینه ها معمولاً شامل کارمندان داخلی ، مشاوران خارجی ، سازمان های غیر دولتی مستقر در جامعه (NGO ها) یا افراد داوطلب یا ترکیبی است. بهترین ترکیب حاصل از ارزیابی واقع بینانه ظرفیت کارکنان داخلی از نظر ساعت و تخصص موجود، بودجه موجود برای خدمات مشاوره خارج و ظرفیت آموزش و رهبری یک سازمان غیردولتی یا تلاش داوطلبانه است.

    الزام آور

    برنامه ها توسط یک نهاد دولتی رسماً تصویب یا تأیید می شوند و بدین ترتیب به بیانیه ای از سیاست های آن تبدیل می شوند. بسته به ایالت و نوع ساختار حاکمیت محلی یا منطقه ای، نهاد دولتی ممکن است نهاد قانونگذاری محلی، هیئت یا کمیسیون برنامه ریزی، شورای دولت ها یا آژانس برنامه ریزی منطقه ای باشد. گاهی اوقات، برنامه ها توسط سازمان های غیر انتفاعی برنامه ریزی منطقه ای برای منافع عموم مردم که به آنها خدمات ارائه می دهند، تصویب می شوند، مانند برنامه های منطقه ای که توسط انجمن برنامه های منطقه ای برای کلان شهر نیویورک تهیه شده است.

    منبع: برنامه ریزی و توسعه اقتصادی کمیسیون، 1990.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی