وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ساختار برنامه ریزی

    ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰

    معمارشهر: ساختار یک طرح معمولاً از دو مولفه اصلی تشکیل شده است: یک هسته و به دنبال آن تعدادی عنصر. محتویات خاص یک طرح به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله نوع برنامه تهیه شده، هدف برنامه و دامنه مورد توجه.

    هسته

    هسته شامل موارد زیر است:

      بیانیه اختیارات برای تهیه و تصویب طرح

      داده های پیش زمینه ، شامل تاریخچه منطقه ، شرایط و روند موجود و پیش بینی داده ها

      مستند سازی منافع ذینفعان و روند مشارکت سهامداران

      بیان چشم انداز یا بیان اهداف و اهداف شرایط آینده

      ارزیابی برنامه و گزینه های طراحی

      اجرا یک برنامه

    عناصر طرح

    عناصر یک طرح ، به طور خاص ، موضوعات مختلف طرح را در نظر می گیرند. عناصری که باید در آن گنجانده شوند به هدف طرح بستگی دارد. برای یک طرح جامع ، عناصر استفاده از زمین ، حمل و نقل ، مسکن و تسهیلات جامعه ضروری تلقی می شود - آنها اساس برنامه جامع را تشکیل می دهند. بر اساس دامنه طرح و طبق قوانین ایالتی ، عناصر دیگری نیز به عنوان مناسب در نظر گرفته می شوند. عناصر غالباً در یک طرح جامع گنجانده می شوند یا غالباً به عنوان برنامه های کاربردی جداگانه تهیه می شوند.

    شامل موارد زیر است:

     توسعه اقتصادی

     حفظ تاریخی

     خطرات طبیعی

     حفاظت از زمین های کشاورزی

     پارک ، تفریح ​​و فضای باز

     طراحی شهری

    اهداف و فرضیات

    جهانی برای همه برنامه ها شناسایی اهداف ، اهداف و مفروضات طرح است. دستیابی به اتفاق نظر در مورد این سه مولفه غالباً غیرممکن بسیار دشوار است. گاهی اوقات ، توافق فقط در گسترده ترین شرایط حاصل می شود. اغلب ، شرکت کنندگان با استفاده از مذاکره و سازش به توافق "افزایشی" می رسند. در اینجا لازم است ارتباط فشرده ای بین کسانی که طرح را تهیه می کنند و ذینفعان باشد.

    اهداف

    هدف گزاره ای است که معمولاً به صورت کلی ، وضعیت آینده مطلوب را توصیف می کند.

    مجموعه ای از اهداف قابل اندازه گیری باید با اهداف تعیین شده برای برنامه همراه باشد. هدف ، حالتی است که شرایط خاص آینده را توصیف می کند که باید در یک بازه زمانی مشخص حاصل شود. به طور معمول ، این اهداف بیشتر از اهداف هستند ، و آنها با توجه به مباحث بیان شده در اهداف ، سازماندهی می شوند.

    برای تعیین اهداف جامعه می توان در ابتدای فرایند برنامه ریزی چندین سال مطرح کرد. نمونه هایی از این قبیل سوالات عبارتند از:

    • ذینفعان چه نوع الگوی توسعه را می خواهند؟
    • جامعه چه نوع سیستم حمل و نقل و شبکه ای را می خواهد؟
    • ذینفعان چه اشکال مسکن را در جامعه می خواهند؟
    • ذینفعان چه برنامه ای برای استفاده در منطقه مرکز شهر می خواهند؟

    تلاش برای ایجاد و ارزیابی اهداف برای هر یک از اهداف گسترده تر می تواند برای جوامع و برنامه ریزان آموزنده باشد ، به همه کمک می کند تا پیامدهای تعیین هدف را که در روند برنامه ریزی و اجرا اعمال می شود، درک کنند.

    فرضیات

    فرض بیان شرایط فعلی یا آینده است که توصیف محیط فیزیکی ، اجتماعی یا بومی اقتصادی است که در آن طرح مورد استفاده قرار می گیرد. در آغاز فرآیند ، شناسایی فرضیات اساسی در مورد منطقه برنامه ریزی ضروری است.

    به عنوان مثال ، در سطح محلی، این می تواند شامل مرزهای پذیرفته شده رشد شهری، نرخ رشد احتمالی و شخصیت عمومی مورد نظر جامعه باشد. در مقیاس بزرگتر، معمولاً بیان مفروضات مربوط به روندهای اقتصادی ملی و منطقه ای نیز مطلوب است. در مواردی که داده های تحقیق فعلی در دسترس نیست، بیان و حصول توافق در مورد مجموعه ای از مفروضات کار برای برنامه ریزی خاص می تواند ضروری باشد.

    منبع: برنامه ریزی و توسعه اقتصادی کمیسیون، 1990.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی