وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    محبوبی : 11 میلیون حاشیه نشین در کشور وجود دارد و مسئولیت اسکان آنان با وزارت راه شهرسازی است.
     
    رضا محبوبی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا وسیما، افزود: موضوع حاشیه نشینی و کسانی  که در این محیط ها و سکونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می کنند از این حیث که کیفیت زندگی و متوسط جامعه را ندارند یک آسیب اجتماعی تلقی می شود و محیط های که از لحاظ کالبدی و ویژگی های حداقلی برخوردار نیست و وضعیت اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آنان با محیط شهر فاصله زیادی دارد و با محیط  های اقتصادی پیوندی ندارند لذا این افراد  باید ساماندهی و به داخل شهر هدایت شوند.
    وی ادامه داد: آسیب های اجتماعی حاشیه نشینان در محیط های حاشیه نشینی از لحاظ آموزشی،  بهداشتی، فرهنگی و تربیتی دارای نرخ بالایست و موضوعاتی همچون اعتیاد، طلاق، نزاع و درگیری، فضای مناسب برای رشد باندها و جریان های که بر خلاف هنجارها و ارزشهای مورد قبول جامعه است در محیط های حاشیه نشینی وجود دارد .
    مشاور و معاون مرکز  امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور با اشاره به آمار حاشیه نشینان در کشور گفت: در حال حاضر یازده میلیون حاشیه نشین درکشور وجود دارد که درگیر مسائلی همچون آسیب اجتماعی، فقر و نبود امکانات اجتماعی و فرهنگی هستند که برای ساماندهی سکونتگاه های غیر رسمی  آنان از 13 سال پیش تا کنون دولت و مجلس تدابیری اتخاذ کرده که مهمترین آن پیش بینی یک ساختار جامعه ملی بوده و ستاد ملی باز آفرینی شهری پایدار  با مسئولیت  وزارت راه و شهرسازی و مشارکت بقیه دستگاه ها تشکیل شده و در دو سه سال اخیر این ستاد نسبت به قبل فعالتر شده و وزارت کشور نیز یکی از  اعضای فعال این کار گروه است.
    وی تصریح کرد: به دلیل سیاست های عمومی دولت این ستاد در سطح استان ها نیز فعال است و مجموعه اقدامات را نیز برای سکونتگاه های غیر رسمی و حاشیه نشینان انجام می دهند.
    محبوبی افزود: بنابراین وزارت کشور از حیث این که به عنوان مسئول تحقق سیاست های عمومی دولت وظایفی را بر عهده دارد همه مسئولیت سکونتگاه های غیر رسمی اعم از مسائل مربوط به وضعیت کالبدی، امنیت، اقتصاد و گره خوردن آن به شهر، وزارت کشور در حال پیگیری این موضوع است و عمدتا همکاران ما در حوزه معاونت عمرانی در این حوزه فعالیت می کنند و از لحاظ  اجتماعی نیز مرکز اجتماعی و دبیرخانه شورای اجتماعی کشور پیگیر  ارتقاء  وضعیت فرهنگی این مناطق همچون مدرسه سازی ، ایجاد مراکز بهداشتی، ارایه خدمات شهری و حتی ایجاد زیرساختهای همچون فاضلاب و مسائلی دیگری از این پروژه های کالبدی است که همکاران ما دراین حوزه فعالیت می کنند .
    وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درخصوص ساماندهی  حاشیه نشینان و سکونتگاه غیر رسمی درکشور گفت: در دو سه سال  اخیر بعد از جلساتی که در محضر مقام معظم رهبری داشتیم و گزارشی از  وضعیت اجتماعی  و آسیب های اجتماعی افراد ارائه شد و ایشان موضوع حاشیه نشینی و سکونتگاه های غیر رسمی را جزو یکی از پنج اولویت تعیین کردند تا هر چه زودتر این موضوع ساماندهی  شود.
    محبوبی افزود: در تعامل  با وزارت راه و شهرسازی در جهت ارتقاء وضع اجتماعی و فرهنگی این افراد تمرکز کردیم و سال گذشته 400 پروژه که نیمی از آن پروژه های عمرانی بودند به مرحله اجرا در آمد .
    مشاور و معاون مرکز امور اجتماعی و فرهنگی وزارت کشور گفت: در سال 96 در 188 محله در حدود 117 شهر به عنوان محلات مورد هدف  انتخاب شده اند که در تعاملی که بین وزارت راه شهرسازی بوده حدود 443 پروژه نزدیک به 280 پروژه مختص به مسائل اجتماعی و فرهنگی این افراد همچون خانه فرهنگ، مدرسه و خانه بهداشت است و 200 پروژه نیز تدارک دیده شده و به زودی مصوب گردیده و بعداز  تامین اعتبار از سوی دولت به مرحله اجرا در می آید و امیدواریم گام کوچکی برای از بین بردن مسائل اجتماعی و فرهنگی حاشیه نشینان کشور باشد. 
    محبوبی با اشاره به پروژه های در حال احداث برای حاشیه نشینان استان تهران افزود: در تهران شش شهرستان هدف انتخاب شده که در این شش شهر، 9 محله تحت پوشش قرار خواهند گرفت و حدود 20 پروژه در این محله ها اجرا خواهد شد که 12 پروژه اجتماعی و فرهنگی است و 8 پروژه هم غیر مرتبط با حوزه اجتماعی و فرهنگی است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی