وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ایسنا: محققان دانشگاه آیندهوون هلند اتوبوسی طراحی کرده‌اند که با استفاده از فرمیک‌ اسید به جای سوخت‌های فسیلی می‌تواند کار کند.

     
    اتوبوسی که با  
     
     

    به نقل از انگجت، حرکت کردن خودروها و وسایل نقلیه با استفاده از سوخت‌های جدید و گاهی عجیب و غریب همواره یک هدف جالب برای محققان بوده است.

    کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی در جهت جلوگیری از آلودگی هوا و تغییر اقلیم مدت‌هاست که در اولویت محققان و شرکت‌های فعال در عرصه فناوری خودرویی قرار دارد.

    اتوبوس طراحی شده از سوی محققان دانشگاه آیندهوون با استفاده از انرژی فرمیک‌ اسید برق تولید می‌کند.



    فرمیک اسید (جوهر مورچه) یا متانوئیک اسید، ساده‌ترین عضو گروه کربوکسیلیک اسیدها است. فرمول شیمیایی آن HCOOH بوده و در طبیعت در نیش حشراتی مانند مورچه و زنبور یافت می‌شود. همچنین ترکیب عمده، ماده گزش‌زا در برگ گزنه‌است. ریشه لغوی فرمیک اسید از نام لاتینی مورچه (Formica) گرفته شده‌ است. زیرا این ترکیب اولین بار از تقطیر تخریبی مورچه به دست آمد.

    اسید فرمیک به خوبی با آب و بیشتر حلال‌های آلی قطبی مخلوط می‌شود. در هیدروکربن‌ها هم تا حدی حل می‌شود. اسید فرمیک در فاز گازی و در هیدروکربن‌ها به صورت دیمرهایی است که با پیوند هیدروژنی به هم متصل شده‌اند. در فاز گازی پیوند هیدروژنی میان مولکول‌های اسید فرمیک باعث انحراف از قانون گازهای ایده‌آل می‌شود. اسید فرمیک در حالت مایع و جامد شامل شبکه‌ای نامحدود از مولکول‌هایی است که با پیوند هیدروژنی به هم متصل هستند.

    در صورت تشکیل هریک از این ترکیبات، تجزیه شده و مونواکسید کربن ایجاد می‌کنند. حرارت دادن اسید فرمیک باعث تجزیه آن بر Co می‌شود. اسید فرمیک به آسانی احیاء شده و به فرمالدئید تبدیل می‌شود. اسید فرمیک تنها کربوکسیلیک اسیدی است که توانایی شرکت در واکنش‌های افزایشی به همراه آلکن‌ها را دارد. اسید فرمیک و آلکن‌ها به آسانی با هم واکنش داده و استرهای فرمات ایجاد می‌کنند. اسید فرمیک در حضور اسید سولفوریک و هیدروفلوئوریک اسید، در واکنشی موسوم به کخ شرکت کرده و اسیدهای کربوکسیلیک بزرگ‌تر ایجاد می‌کند.

    سیستم طراحی شده توسط تیم محققان دانشگاه آیندهوون کربن آزاد شده در پروسه شکستن فرمیک اسید را در تولید برق استفاده می‌کند و به همین دلیل کاملا پاک است.

    این سیستم 42 هزار برابر مدل‌های پیشین طراحی شده توسط این تیم قدرت دارد و 25 کیلووات توان تولید می‌کند.

    در حال حاضر این اتوبوس در حال انجام تست‌های پایانی است و محققان امیدوارند تا پایان سال جاری این اتوبوس راهی جاده‌ها شود.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی