وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    معمار شهر - به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به مناسبت گرامیداشت روز جهانی اسکان بشر امروز ۱۰ مهر مصادف با ۲ اکتبر، پیامی صادر کرد.

    متن پیام بدین شرح است: فرا رسیدن اولین دوشنبه ماه اکتبر در هر سال یادآور رسالت مهمی است که جوامع انسانی در قبال فرایند رو به رشد و شتابان توسعه شهرنشینی و شهری شدن دارند رسالتی مهم و تاریخی که متاثر از چالش‌ها و فرصت‌ها و به ویژه پدیده‌های نوظهوری که در سطح جهانی محیط‌زیست و سکونتگاه‌های انسانی را تحت‌تاثیر قرار داده است.

    چالش‌ها و پدیده‌هایی که در ابعاد مختلف کالبدی اجتماعی و اقتصادی دیگر پرداختن به آنها با اقدامات منحصراً ملی و محلی قابل مدیریت نیستند. بلکه عزم، اراده و برنامه‌ریزی در سطح جهانی را می‌طلبند. چرا که امروز مسائل و مشکلات سکونتگاه‌های انسانی از دامنه مسائل مهمی چون تامین سرپناه، ایمنی بهداشت و تامین آب بهداشتی و سالم فراتر رفته و با چالش‌هایی بزرگتر نظیر پاندمی‌ها تغییرات آب و هوایی و آلودگی زیست محیطی فراسرزمینی چون آلودگی آب‌های اقیانوس‌ها و دریاهای آزاد و بحران انرژی که مقابله با آنها نیازمند دستور کارهای جهانی راهکارهای مبتنی بر همکاری و مشارکت و اتخاذ تدابیر چند جانبه و چند وجهی و به دور از مرزبندی‌های مرسوم سیاسی در سطح بین المللی است.

    هر چند این چالش‌ها هر کدام در نوع خود اثرات منفی و گاهاً مخربی را بر سکونتگاه‌های انسانی از جمله بخش‌های اقتصاد و کسب و کارها گذاشته و می‌گذارند. لیکن فرصت‌های قابل توجهی نیز از رهگذر پیشرفت‌های فن آورانه و در بستر دیجیتال و هوش مصنوعی حاصل شده که در صورت اتخاذ رویکردهای یکپارچه و پایدار در سطوح بین المللی ملی و محلی و با ایفای نقش کلیه بازیگران حوزه سکونتگاهها بهره‌گیری از فن‌آوری و هوشمندسازی می‌تواند نوید بخش توسعه پایدار سکونتگاه‌های انسانی با رونق اقتصادی، و زیرساخت‌های تاب‌آور در مقابل تغییرات اقلیمی و مخاطرات طبیعی ناشی از آن باشد.

    در این راستا جمهوری اسلامی ایران با مدنظر قرار دادن دستور کارهای بین‌المللی و مبتنی بر دستور کارهای ملی اقدامات متنوعی را با اتخاذ رویکردهای یکپارچه و با بهره گیری در حوزه های مختلف در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد که از جمله آنها می‌توان به طرح نهضت ملی مسکن برای تامین مسکن گروه‌های با درآمد متوسط و آسیب پذیر، بهسازی و نوسازی مسکن در بافتهای ناکارآمد شهری و ساماندهی سکونتگاههای غیر رسمی و توسعه شهرهای جدید با بهره گیری از ظرفیت‌های داخلی و منابع انسانی کارآمد و مشارکت ساکنان، سازمان های غیر دولتی و گروههای جهادی توسعه اشاره کرد.

    در فرایند اجرای برنامه‌ها و اقدامات فوق از راهکارهای ابتکاری، ابزارها و انواع مختلفی از مشوق های مالی، اداری و کالبدی طراحی و در دستور کار قرار گرفته است.

    جمهوری اسلامی ایران، علی رغم سنگین‌ترین تحریم‌های ظالمانه و یکجانبه، همواره ضمن پایبندی به تکالیف بین المللی، مذهبی و میهنی خود در مباحث مربوط به تأمین سرپناه و مباحث اقلیمی و زیست بومی، تلاش کرده تا با اشتراک گذاری تجربیات خود از رهیافت‌های نو آورانه جهانی از راه گذار همکاری با نهادهای بین المللی از جمله ، UN HABITAT استفاده کند.

    ضمن تبریک دوباره روز جهانی هیتات امیدوارم ثمره این همکاری‌ها منجر به ارتقاء و توسعه موثر شهرها و سکونت گاه‌ها منجر شود. در این راه از همکاری موثر همه اعضای کمیته ملی اسکان بشر و نیز نهادهای زیر مجموعه سازمان ملل متحد استقبال نموده و از درگاه خداوند برای همگی در این ماموریت مهم و راهبردی، آرزوی توفیق می‌کنم.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی