وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    با موضوع معماری ایرانی منتشر شد؛

    رونمایی از شماره 459 دوماهنامه تخصصی معماری «صنعت ساخت و ساز» ایتالیا

    نشست رونمایی از شماره 459 دوماهنامه تخصصی معماری «صنعت ساخت و ساز» ایتالیا که به معماری معاصر تهران اختصاص یافته است، در محل انجمن ملی سازندگان ساختمان (ANCE) در اتیالیا برگزار شد.

    به گزارش روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، اکبر قولی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا، حسین ماهوتی‌پور، رییس انجمن معماران ایرانی ایتالیا، دومیتزیا ماندولزی، سردبیر نشریه «صنعت ساخت و ساز» و آلساندرا دِچِزاریس، و آنتونیو ساجّو، اساتید معماری دانشگاه ساپینزا شهر رم، سخنرانان این نشست بودند.

    در آغاز این نشست ماندولزی، سردبیر نشریه «صنعت ساخت و ساز» اختصاص نخستین شماره این نشریه به معماری معاصر تهران پس از انتصاب خود را مایه مباهات این نشریه دانست و به اختصار به معرفی معماری پایدار ایران پرداخت.

    در ادامه اکبر قولی، رایزن فرهنگی کشورمان در ایتالیا نیز با ارایه مقاله‌ای در خصوص  معماری معاصر ایران، پس از معرفی اجمالی ادوار معماری ایرانی و مؤلفهظهای گذار آن به دوره معاصر بیان کرد: انتقال دانش و تجربه و گرتهظبرداری از دیگر زبان‌های معمارانه، نقطه عزیمت این گذار بود؛ اما پیشینه و هویت تاریخی معماری ایرانی موجب شد، این انتقال و گرته‌برداری در ادامه با بازشناسی خود توأم شود و  به خودآگاهی‌ای بینجامد که می‌توان آن را پست‌مدرنیته نامید. اندیشه ارجاع به هویت تاریخی در معماری که دغدغه‌ای جهانی در سبک‌های معماری بود، در ایران به شکل چشم‌گیری مورد استقبال رو به رشد است.

    وی افزود: معماری معاصر ایران با رشد توأمان مؤلفه‌های زیبایی‌شناختی و کاربردی و بهره‌گیری از پیشروترین فنون ساخت، نیازمندی‌های کلان شهرهایی نظیر تهران در زمینه معماری شهری را با بازجذب فنون ساخت و تلاش برای به کار بردن مؤلفه‌های اصلی معماری سنتی ایران شکل گرفته است.

    قولی ادامه داد: المان‌هایی نظیر نور، آب و فضای سبز با ماهیت باغ در فرهنگ معماری ایرانی در قالب‌های نوین در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند. این امر در شرایطی است که توجه به این المان‌ها در جهان امروز از جهات مختلف همچون معماری پایدار با هدف حفظ و توجه به طبیعت و صرفه‌جویی در انرژی و همچنین در تأثیرات روانی، احساسی و فیزیکی آن بر انسان به شکل گسترده‌ای در معماری معاصر جهان مورد توجه است.

    رایزن فرهنگی کشورمان در پایان گفت: پس از ثبت صدها اثر معماری معاصر در فهرست آثار ملی ایران که نشانگر اقبال ملی این آثار بود و قرارگرفتن پاره‌ای از این آثار در میان نخستین مقاصد گردشگران خارجی که از اقبال بین‌المللی آنها نشان داشت، در سال‌های اخیر اعطای معتبرترین جوایز بین‌المللی معماری و طرح به برخی از این آثار، نشان از جلب توجه جوامع تخصصی معماری جهان به معماری معاصر ایران دارد.

    سخنران بعدی این نشست دِچِزاریس، استاد معماری دانشگاه ساپینزا شهر رم، با ارایه گزارشی از سوابق همکاری این دانشگاه با دانشگاه‌های ایرانی به ویژه دانشگاه سوره و کارگاه‌های آموزشی مشترک، توانایی دانشجویان و معماران جوان ایرانی را تحسین کرد.

    پس از سخنان ماهوتی‌پور، مدیر انجمن معماران ایرانی ایتالیا در خصوص معماری پایدار، نسبت سنت و تجدد و سازه‌هایی نظیر بادگیر و قنات در ایران، سخنان ساجّو، استاد معماری دانشگاه ساپینزا شهر رم در خصوص معماری معاصر ایران، پایان بخش این نشست بود.

    گفتنی است؛ دوماهنامه دوزبانه انگلیسی ـ ایتالیایی «صنعت ساخت و ساز» یکی از معتبرترین نشریات تخصصی معماری در ایتالیاست که توسط انجمن ملی سازندگان ساختمان انتشار می‌یابد و در شماره 459 آن که زیر نظر دِچِزاریس انتشار یافته، مقالات متعددی در معرفی معماری معاصر تهران در قالب 115 صفحه مصور انتشار یافته است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی