وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    ۲۷۸ مطلب در شهریور ۱۳۹۷ ثبت شده است

    غار‌ها انگار انبوهی از رمز‌ها و راز‌ها را در خود جای داده اند. همیشه در فیلم‌های تاریخی وقتی قرار است از رازی پرده برداشته شود، پای غار به میان می‌آید و آن‌وقت افسانه «افسانه» می‌شود. در سراسر تاریخ انسان‌های اولیه از غار‌ها استفاده کرده‌اند و روی آن‌ها با خراشیدگی نقش و نگار‌هایی برجای گذاشته‌اند.

    روزنامه شهروند: غارها انگار انبوهی از رمزها و رازها را در خود جای داده‌‌اند. همیشه در فیلم‌های تاریخی وقتی قرار است از رازی پرده برداشته شود، پای غار به میان می‌آید و آن‌وقت افسانه «افسانه» می‌شود. در سراسر تاریخ انسان‌های اولیه از غارها استفاده کرده‌اند و روی آنها با خراشیدگی نقش و نگارهایی برجای گذاشته‌اند.

    دالان‌های شگفت‌آور

    نخستین فسیل انسان در غارهایی از سری غارهای نزدیک کروگرزدراپ و موکوپانه در آفریقای جنوبی یافت شده‌ است. در ایران غارهای زیادی داریم که می‌تواند به‌عنوان مقصد سفرهای هیجان‌انگیز انتخاب شود. کدام غارها؟ مثلا همین ٥تایی که در ادامه معرفی کرده‌ایم.

    مکان خفاش‌های نامدار

    دالان‌های شگفت‌آور

    غار خفاش از غارهای ایلام است و در نزدیکی دهلران قرار گرفته. این غار گردشگران بسیاری را در طول تابستان جذب می‌کند. طول این غار ۲۵۵متر، عرض آن ۳۰متر و ارتفاع آن ۵۰متر بوده و به علت زندگی هزاران خفاش در آن به غار خفاش معروف شده است. این غار با خفاش‌های فراوان از ٧گونه همچون «دم موشی» از غارهای کمیاب در خاورمیانه به حساب می‌آید. غار خفاش یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی در زمینه این پستاندار عجیب است و دانشجویان و محققان باید آن را مورد مطالعه قرار دهند.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۲:۵۰

    وب سایت تکراتو: محققان هلندی موفق شدند یک پهپاد شبیه به مگس با الهام گرفتن از مگس میوه بسازند که قابلیت تغییر مسیر در سرعت بالا و به صورت ناگهانی را داشته باشد.

    ساخت پهپاد شبیه به مگس با امکان تغییر مسیر ناگهانی در سرعت بالا

    این پهپاد شبیه به مگس که جدیدا توسط محققان ساخته شده است، DelFly Nimble نام دارد. این تیم تحقیقاتی موفق شده‌اند یک پهپاد خودران با بال‌های متحرک توسعه دهند که می‌تواند نحوه پرواز یک مگس میوه را تکرار کند.

    مگس‌ها در پرواز کردن مانورپذیری بالایی دارند و می‌تواند ناگهان ۹۰ درجه‌ تغییر مسیر دهند. پهپاد مذکور نه تنها می‌تواند این حرکت را تکرار کند بلکه زاویه تغییر مسیر‌های لحظه‌ای آن گاهاً از ۹۰ درجه نیز بیشتر می‌شود.

    ساخت پهپاد شبیه به مگس با امکان تغییر مسیر ناگهانی در سرعت بالا

    البته این دانشمندان با ساخت پهپادی شبیه به مگس سعی دارند که با دینامیک پرواز مگس‌های میوه آشناتر شوند. قابلیت‌های خارق العاده‌ی این پهپاد باعث شده که برخی شرکت‌ها به خرید آن علاقه پیدا کنند.

    چهار بال این پهپاد در هر ثانیه ۱۷ مرتبه بالا و پایین می‌رود. بدین ترتیب DelFly می‌تواند شتاب بسیار بالایی برای حرکت به جلو یا کنار داشته باشد. این پهپاد شبیه به مگس می‌تواند به سرعت ۲۵ کیلومتر در ساعت برسد، حرکات آکروباتیک انجام دهد و در صدمی از ثانیه ۱۸۰ درجه بچرخد.

    این پهپاد دارای طول ۳۳ سانتی متر و وزن ۲۹ گرم است و بهره وری مناسبی دارد. بدین صورت که می‌تواند طی ۵ دقیقه مسافتی بیش از یک کیلومتر را بپیماید.

    گجتDelFly Nimble در واقع اولین پهپاد MAVLab است که با استفاده از قطعات آماده مصرف و به روش کاملاً حرفه‌ای تولید شده است. علاوه بر این زمان پرواز بالای پهپاد مذکور باعث شده که بتوان از آن در موارد زیادی استفاده کرد.

    آیا در زمینه ای تخصص و تجربه کافی را دارید؟ دانش خود را با کاربران تکراتو به اشتراک بگذارید. برای کسب اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۲:۴۸

    سلسله نشست‌های تألیف در معماری با تأکید مباحث تخصصی این حوزه در خانه صفوی اصفهان برگزار می‌شود.

    دبیرخانه‌ گروه هنری ایوان، زمان دقیق سلسله نشست‌های تألیف در معماری را اعلام کرد.

    بر اساس این گزارش، سومین نشست این برنامه با موضوع "همگام با معماری جهان همزمانی امور ناهمزمان"،۳ مهر از ساعت ۱۹ الی ۲۱ برگزار می‌شود.

    جلسه‌ چهارم این نشست‌ها با موضوع " معماری تألیفی غرب‌ساز و کارهای مدرن معرفت"، ۱۷ مهر از ساعت ۱۹ الی ۲۱ برگزار می‌شود.

    پنجمین نشست از سلسله برنامه‌های تألیف در معماری نیز با موضوع "ضرورت یک پرسش : چگونه معماری در منطق مناسبات جدید “ممکن” است؟"، ۱ آبان از ساعت ۱۹ الی ۲۱ برگزار می‌شود.

    در کلیه این نشست‌ها بهارک کشانی، معمار و پژوهشگر حوزه طراحی معماری،امیر محمد اخوان، معمار و پژوهشگر حوزه منظر شهری و خشایار حضرتی وند،معمار و پژوهشگر حوزه فلسفه معماری به عنوان سخنران حضور خواهند داشت.

    علاقه‌مندان به حضور در این سلسله نشست‌ها می‌توانند جهت ثبت نام به سایت https://evand.com/events/ivan3 مراجعه کنند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تماس ۰۹۱۳۸۰۳۹۲۹۵تماس حاصل نمایند.

    شایان ذکر است، این سلسله نشست‌ها با حمایت زنجیره‌ فرهنگی ایوان در خانه صفوی واقع در خیابان خاقانی،حد فاصل وحید و خواجه پطرس، جنب کوچه 31 برگزار می‌شود.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۲:۴۰

    فراخوان مسابقه ایستگاه راه‌آهن مرودشت به سفارش شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران منتشر شد.

    شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، فراخوانی را جهت طراحی ایستگاه راه‌آهن مرودشت منتشر کرده که طی آن از کلیه معماران و شهرسازان برای ارائه اثر دعوت به عمل آمده است.

    هزینه شرکت در این مسابقه بر اساس فراخوان منتشر شده 500 هزار تومان است. مبلغ جایزه برای نفر نخست این مسابقه 700 میلیون ریال، نفر دوم 500 میلیون ریال و نفر سوم 350 میلیون ریال تعیین شده است.

    آثار ارسالی به این مسابقه باید بیانگر هویت ممتاز ایستگاه‌های راه‌آهن کشور باشند. توجه به خلاقیت و نوآوری در جهت خلق اثری ماندگار،شاخص و هماهنگ بودن با ویژگی ساختمان‌های ایستگاه راه‌آهن نیز، دیگر ویژگی مورد نظر داوران برای انتخاب اثر در این مسابقه است. همچنین استفاده از احجام متناسب با حال و هوای و قدمت آثار باستانی منطقه نیز باید در آثار ارسالی به این مسابقه مد نظر قرار گیرد.

    شایان ذکر است، در این مسابقه دکتر مهدی حجت،دکتر اسکندر مختاری، مهندس علی اکبر سعیدی، دکتر سید محسن موسوی، مهندس ثریا بیرشک و دکتر پیام انصافیان به عنوان اعضای هیئت داوران مسابقه حضور دارند.

    علاقه‌مندان به شرکت در این مسابقه می‌توانند تا 26 آبان ماه آثار خود را به دبیرخانه مسابقه واقع در خیابان کریم‌خان،خیابان حافظ،پلاک533،مهندسین مشاور پروژه‌های ساختمانی ایران و کد پستی:1598715717 ارسال کنند و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های تلفن:51-88923448 تماس حاصل نمایند.

    کلیه آثار ارسالی به این مسابقه 30 آبان ماه داوری شده و 3 آذرماه سال جاری نتایج اعلام خواهد شد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۲:۳۷

    رحمان‌زاده مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اینکه احیا و باز زنده‌سازی خانه مشاهیر، نخبگان و ترویج ارزش‌ها و اندیشه‌های نخبگان هنر و ادبیات از اهداف شهرداری تهران است، گفت: خانه اخوان ثالث از سوی شهرداری منطقه شش برای مرمت و احیا در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران قرار گرفته و در حال حاضر نیز مرحله مطالعات و طراحی این خانه آغاز شده است.

    به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران، مهندس جعفر رحمان‌زاده ضمن اعلام این خبر و با اشاره به ضرورت تملک و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی شهر تهران، بیان داشت: شهرداری خانه اخوان ثالث را خریداری کرده و به زودی عملیات مرمت و احیای این مجموعه فرهنگی آغاز می‌شود.

    به گفته مهندس رحمان‌زاده احیا و باز زنده‌سازی خانه مشاهیر و نخبگان؛ تهران را به پایتخت فرهنگی قابل توجه تبدیل خواهد کرد چرا که توجه به هنرمندان و بزرگان عرصه ادب و هنر به‌عنوان بخشی از مالکان فکری جامعه؛ اهمیت بسیار زیادی در تقویت فرهنگ و هنر اصیل ایرانی دارد.

    وی با تاکید بر اینکه این خانه با حفظ هویت این بنای فرهنگی و مطابق با اصول علمی مرمت ابنیه تاریخی انجام خواهد شد، تصریح کرد: هدف اصلی ما حفظ اصول مرمت و احیا، براساس مداخله حداقلی است.

    DSC_2367

    رحمان‌زاده با اشاره به اینکه برگزاری جلسات راهبردی با اقوام، خویشاوندان و علاقمندان به اخوان ثالث ادامه دارد، گفت: تلاش خواهیم کرد تا ماهیت معماری و روح حاکم بر بافت این مجموعه با همان حس و حال گذشته بازسازی شود.

    گفتنی است منزل مهدی اخوان ثالث در خیابان دکتر فاطمی، خیابان ششم، کوچه خجسته، پلاک ۳۱ قرار دارد و این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۱۰۴۰۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۲:۳۶

    مرکز معماری اسلامی به مناسبت تاسوعا و عاشورای حسینی و هم‌زمان با دومین فراخوان مسابقه معماری طراحی موکب تجمع بزرگ معماران و شهرسازان حسینی را برگزار می‌کند.

    تجمع بزرگ معماران و شهرسازان حسینی با موضوع موکب و سبک زندگی اربعین، هم‌زمان با ایام شهادات سالار شهیدان برگزار می‌شود.

    مرکز معماری اسلامی جهت ارتقاء سطح آگاهی معماران و شهرسازان از موضوع موکب و همچنین آشنایی بیشتر جامعه متخصصین با سبک زندگی اربعین، ارتقا طرح‌های متقاضی شرکت در مسابقه و هم‌خوانی بیشتر آن‌ها با فرهنگ  و سبک زندگی اربعین، هم‌زمان با اعلام دومین فراخوان "طراحی موکب" در نظر دارد، نشستی ترویجی جهت  درک بهتر معماران و دانشجویان این رشته فراهم کند.

    بر اساس این گزارش، در این نشست که همزمان با ایام سوگواری سالار شهیدان برگزار می‌شود، حجت الاسلام علیرضا پناهیان به تعریف "جایگاه موکب و سبک زندگی اربعین" پرداخته و ابعاد معرفتی و معنایی جایگاه موکب را تبیین خواهند کرد.

    در ادامه دکتر حیدر جهانبخش، مدیر نظام سازمان مهندسی ساختمان تهران به "بایدها و نبایدهای فضایی در موکب اربعین" خواهد پرداخت. همچنین در این مراسم حاج امیرعباسی مداح اهل بیت دقایقی به ذکر مناقب اهل بیت (ع) پرداخته و مرثیه‌سرایی خواهند کرد.

    علاقه‌مندان به شرکت در این گردهمایی می‌توانند جمعه ۶ مهرماه از ساعت 15 به تالار سوره واقع در خیابان سمیه بین نجات‌الهی و حافظ حوزه هنری مراجعه کنند.

    ۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۲:۳۴

    ظهر عاشورا و ماجرای غم انگیز کربلا، همان چیزی است که در معماری بی‌نظیر تکیه معاون‌الملک به تصویر کشیده شده است.

     هنرآنلاین، تکیه معاون‌الملک از آن دست بناهایی است که به جرات می‌توان گفت معماری در آن روایتی متفاوت از هنر ساخته است. این تکیه در دوران قاجار یعنی سال ۱۲۸۲ در شهر کرمانشاه ساخته شد. این بنا توسط حسین‌خان معین‌الرعایا بنا و سپس به همت حسن‌خان معین‌الملک تکمیل شد. اصغر معمارباشی، هنرمند سازنده این بنا بود که نام وی نیز روی سردر بنا ذکر شده است.

    این تکیه بی‌همتا از سه بخش اصلی حسینیه، زینبیه و عباسیه تشکیل شده است. کاشی کاری‌های بی‌نظیر و معماری خاص این بنا البته در طول تاریخ به سختی از بلایای مختلف جان سالم به در برد. در سال ۱۲۸۸ شمسی مشروطه خواهان این بنای نفیس را به توپ بستند و به آتش کشیدند. بعد از این حوادث و همچنین به دنبال ترور حسین‌خان معین‌الرعایا، بازسازی تکیه، مدت‌ها به تعویق افتاد. بالاخره در سال ۱۳۲۰ شمسی، میرزا حسن‌خان معاون‌الملک حسینیه را از برادرانش خریداری و شروع به مرمت آن کرد.

    حسن خان در سال ۱۳۲۶ شمسی ساختمان مجاور حسینیه را خرید و بخش‌های زینبیه و عباسیه را بنا کرد تا تکیه بتواند جوابگوی عزاداران باشد.

    اواخر عمر حسن‌خان با تغییر حکومت قاجار به پهلوی و همین‌طور وضع مالی وی، دوران ویرانی بنا آغاز ‌شد. به این ترتیب سید محمد میبدی و آقا شیخ محمدهادی جلیلی پیشنهاد کردند برای جلوگیری از تخریب بنا، بخش عباسیه به مدرسه علوم اسلامی تبدیل شود تا فواید آن را صرف تعمیر بنا کنند. از آن زمان به بعد، عباسیه به مدت ۳۰ سال به صورت مدرسه باقی ماند.

    در سال ۱۳۵۲ تکیه معاون‌الملک به اداره فرهنگ و هنر آن زمان تحویل داده شد و در تاریخ ۱۰ آذر ۱۳۵۴ با شماره ثبت ۹۴۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد.

    تکیه معاون الملک

     

    معماری و کاشی‌کاری بنا

    عمارت تکیه معاون‌الملک شش متر از سطح زمین پایین‌تر است و بعد از ورود از در اصلی باید ۱۷ پله را طی کرد تا بتوان وارد صحن ورودی مجموعه شد. مجموعه‌ تکیه معاون‌الملک سه در ورودی دارد که معمولاً در قدیم برای برگزاری بهتر مراسم مذهبی، ورود دسته‌ها و هیئت‌های عزاداری و جلوگیری از تداخل آن‌ها با یکدیگر بوده است.

    کاشی‌کاری‌های تکیه معاون‌الملک، یکی از عمده دلایل شهرت این بنای بی‌نظیر است. کاشی‌های زیبای این مجموعه، جلوه‌ای بی‌مانند از پیوند معماری و کاشی‌کاری است. غنای تصویری در کاشی‌های به کار رفته، تنوع رنگ‌های آن‌ها و تنوع در نوع ساخت و ابعاد کاشی‌ها، تکیه معاون‌الملک را به یکی از نفیس‌ترین و تماشایی‌ترین بناهای به یادگار مانده از دوران قاجار تبدیل کرده است.

    به باور عده‌ای، این کاشی‌های کم‌نظیر که از رنگ‌های صد درصد طبیعی در ساخت آن‌ها استفاده شده است، بیانگر ارزش هنری تکیه معاون‌الملک هستند. اما باید گفت معماری زیبا و قابل تحسین بنا را نمی‌توان نادیده گرفت.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۲:۳۳
    ما مهندسان باید بپذیریم که مدتی است که اعتبار و حیثیت اجتماعی ما در جامعه ایران لطمه خورده‌است. نام مهندسان با امضا فروشی قرین شده، بحث بی‌مبالاتی مالی و گاهی فساد درون سازمان‌های نظام مهندسی نه تنها موقعیت عمومی سازمان‌های نظام مهندسی را در اذهان عمومی مخدوش که اعتبار مدیریت سازمان‌ها در میانِ اعضای خود نیز دچار آسیب ساخته‌است.

    سخنی با مهندسان؛ همه باهم حرکت به سوی اصلاح نظام مهندسی ساختمان

    جامعه هیچ نشانی از سازمان‌ها نظام مهندسی در شناخت مسائل بنیادین ایران چون تنزل قابلیت زیستی بسیاری از شهرهای ایران و از دست دادن هویتشان، ترافیک کشنده‌ی کلان‌شهرها، فرسوده‌شدن بافت‌های میانی و تاریخی شهرها، رشد حاشیه‌نشینی، گسترش معماری نازل و ناساز در ایران، ضعف پایداری ساختمان‌ها، رشد مصرف انرژی و اتلاف گسترده انرژی در ایران، ضعف توسعه فناوری مهندسی، تغییرات اقلیمی، تخریب محیط زیست، و مساله‌هایی از این دست و ارائه راه‌کار نمی‌بیند. در برابر، اکثر تلاش تعدادی از سازمان‌ها به کسب منافع بیشتر در برابر کارِ انجام‌ نداده‌است. حال آنکه هدف بنیادین از قانون و تاسیس سازمان‌های نظام مهندسی اعتلای امر مهندسی ساختمان در ایران و تنسیق امور مهندسان به منظور ارتقای کیفیت فعالیت حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری آنان در برابر جامعه بود.

    بسیار مهم است که بدانیم چرا این گونه شد؟ چون بدون آن امکان اصلاح وجود ندارد. به گمان من آغاز انحراف باز می‌گردد به آیین اجرایی ماده (۳۳) قانون در تیرماه ۱۳۸۳ که طی آن اختیار انتخاب مهندس ناظر توسط مالک و یا کارفرما را از وی سلب کرد و ارجاع کار را به سازمان‌های نظام مهندسی احاله کرد.

    بدین ترتیب سازمان‌های نظام مهندسی تبدیل شدند به مراکز توزیع کار به‌جای سازمان‌های اعتلایی و ارتقای فعالیت‌های حرفه‌ای. ترکیب پیش‌بینی این اختیار برای سازمان‌ها نظام مهندسی و محدودیت ظرفیت کاری هر یک از مهندسان باعث شد که در مورد ساختمان‌های با قدری پیچیدگی و سطح زیر بنای زیاد لیستی از مهندسان به عنوان ناظر به مالک و شهرداری معرفی گردد. گاهی تعداد نام مهندسان یک لیست به بیش از ۲۰۰ مهندس می‌رسید. شکل ارجاع داد می‌زد که موضوع امضافروشی است و نظارتی به‌طور واقعی وجود ندارد. از این تعداد اگر معدود مهندسانی ساختمان را برای یکبار در طول دروه‌ی ساخت می‌دیدند. مالک و کارفرمای کار نیز پرواضح است که اختیارِ مال و سرمایه خود را به این سازوکار بی‌حاصل و پرفساد ندهد. او مهندس مطلوب خود را انتخاب می‌کند و از او خدمت مهندسی دریافت می‌نماید و این مبلغ را به عنوان پولِ زور می‌دهد و کارِ خود را از این مهلکه نجات می‌دهد.

    مشکل جدی‌تر پس از ابلاغ دستورالعمل اجرایی این آیین‌نامه در اردی‌بهشت سال ۱۳۸۴ پیش آمد که ماده ۱۶ آن مالکان را موظف کرد تا حق‌الزحمه مهندسان را به سازمان‌های نظام مهندسی استان بپردازند و سازمان‌ها پس از کسر ۵% مابقی را متناسب با پیشرفت کار به روشی که به تصویب خودشان خواهد رسید به مهندس ناظر پرداخت کنند. بدین‌ترتیب سازمان‌ها افزون بر مرکز ارجاع کار تبدیل به خزانه‌دار کل فعالیت‌های مهندسی در کشور گشتند. موضوعی که با روح قانون در مباینت کلی قرار داشت و دارد و با هیچ‌یک از اهداف پیش‌گفته انطباقی ندارد. آنچه در قانون اصل است مهندس است. حال که این دستورالعمل اصالت را به سازمان‌ها می‌دهد و مهندسان را تابعی از سازمان‌ها به‌حساب می‌آورد.

    در ماده ۱۷ این دستورالعمل مفهومی تحت عنوان بازبینی طرح‌ها، نقشه‌ها و مدارک فنی ساختمان توسط سازمان استان در قبال دریافت ۵% از حق‌‌‌الزحمه مهندس پیش‌بینی شده‌است. با این ماده، این‌بار سازمان‌ها یک مرحله پیشتر رفتند و تبدیل شدند به ارائه‌کننده خدمت مهندسی در رقابت با مهندسان عضوِ خود. این اقدام آشکارا با قانون مغایرت دارد چرا که عرضه‌ی کار مهندسی مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‌ای است و این مهندسان هستند که دارای صلاحیتند، نه سازمان‌ها! سازمان‌ها صرفا یک نهاد حرفه‌ای هستند و صلاحیت عرضه خدمات مهندسی ندارند.

    ممکن است در پاسخ گفته شود که سازمان‌ها در عمل این‌کار را به مهندسان عضو خود ارجاع می‌کنند. ولی باید بدانیم که پذیرش مسئولیت مستلزم داشتن صلاحیت است و سازمان‌ها نمی‌توانند این مسئولیت را قبول کنند. اگر این چنین باشد، مفهوم منع مداخله غیر مهندسان در امور مهندسی بی‌معنی می‌شود. چون شخصیت‌های حقوقی غیر مهندسی می‌توانند کار مهندسی را تقبل کنند و در عمل به مهندسان ارجاع نمایند. امری که مهندسان آن را در مغایرت با صلاحیت حرفه‌ای خود می‌دانند.

    بعدها سازمان‌ها در موافقت با شهرداری‌ها مسئولیت ظاهری امر کنترل ساختمان را بر عهده گرفتند. هرچند هیچ‌گاه این ماموریت را انجام ندادند و زیر بار تعهد‌های سنگین ناشی از این پذیرش مسئولیت نرفتند. چگونه ممکن است هیات مدیره سازمان تهران و یا سایر استان‌ها مسئولیت میلیون‌ها متر مربع ساختمانی که در طی سال در محدوده‌ی تحت ماموریتشان ساخته می‌شود بپذیرند؟ آنها حتی روحشان هم از کارها خبر ندارد. لیکن همین موضوع موجب خلط مبحث شد تا جایی که شهرداری‌ها در اینکه مسئولیت کنترل ساختمان بر عهده آنان است تردید کردند و من مجبور شدم تا از معاونت حقوقی ریاست جمهور در باره این امر واضح و بدیهی استعلام کنم.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۲۶

    باشگاه خبرنگاران جوان: ابوالفضل موسوی بیوکی ،نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد:طبق آمار وزارت راه و شهرسازی نسبت به میزان ساخت و ساز در سال 1395،حدود 2.5 میلیون خانه خالی وجود دارد.

    این وزارت خانه درصدد طراحی سامانه ای است که در شناسایی تمام واحد های مسکونی، ممیزی ومشخصات مربوط و نوع مالکیت مسکن اعم از خالی و اجاره ای بودن آن توانمند باشد.

    نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی گفت:طرح مالیات بر خانه های خالی از کسب درآمد مازاد مالکان جلوگیری کرده و آنها را به اجاره ملک تشویق می کند.

    وی اجاره دادن خانه طی مدت یک ماه را از جزئیات طرح مالیات بر خانه های خالی دانست و گفت:این مدت زمان می تواند با توجه به شرایط فصلی جابجایی تعیین شود اما در حوزه قیمت گذاری ،مجلس امکان ورود و دخالت ندارد چرا که قوه مقننه طبق قانون حق مالکیت، نمی تواند مالک را به اجبار به فروش یا اجاره خانه وادار کند بعبارتی مجلس فقط به صورت کلی قوانین نظارتی وضع می کند.از اینرو بنگاه های مسکن ،مالکان و مستاجران باید در این زمینه باهم به توافق برسند.

    موسوی در پایان ازطرح دیگری به نام املاک استیجاری که در دست بررسی است خبر داد و گفت: این طرح به ساخت مسکن اجاره ای توسط اشخاص حقیقی و حمایت های دولتی اشاره داشته و در تامین منابع استیجاره ای آینده تاثیر بسزایی خواهد داشت.دولت با اجرای این طرح توانایی ورود به قیمت اجاره ها را بدست آورده وبا سیاست های تشویقی و تنبیهی قیمت ها را تا حدودی کاهش خواهد داد.امیدواریم با تصویب طرح ها وتنظیم رابطه عرضه و تقاضا شاهد تعدیل قیمت ها باشیم.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۲۴

    رضایی کوچی با بیان اینکه طبق طرح جامع مسکن باید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شد گفت: درحال حاضر بیش از سه میلیون کمبود واحد مسکونی در کشور داریم. این موضوع عرضه و تقاضای مسکن را نامتعادل کرده و منجر به افزایش قیمت مسکن ملکی و استیجاری شده است. به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی هرچه سریع‌تر باید نسبت به تولید و ساخت مسکن اقدام کند.

    به گزارش عیارآنلاین، در سال‌های اخیر صنعت ساختمان با رکود بسیار سنگینی مواجه بوده است. آمار تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده توسط شهرداری‌ها نشان از افت ۵۰ درصدی میزان تولید مسکن در سال های ۹۲ تا ۹۶ نسبت به چهار سال قبل از آن دارد.

    ازجمله دلایل اصلی رکود مسکن در کشور، عدم توجه وزارت راه و شهرسازی دولت‌های یازدهم و دوازدهم به تولید و ساخت مسکن است. موضوعی که آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ضمن تائید آن معتقد بود پاشنه آشیل برنامه‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی، ورود به حوزه ساخت و تولید مسکن است.

    درحالی عدم برنامه‌ریزی برای تولید مسکن و توجه ویژه به تحریک تقاضا از طریق پرداخت وام و تسهیلات بانکی به مهم‌ترین اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی تبدیل شده است که به اعتقاد بسیاری از کارشناس پرداخت وام مدل مناسبی برای خانه‌دار کردن مردم نیست و باید هرچه سریع‌تر نسبت تولید و افزایش عرضه مسکن اقدام شود.

    در همین راستا، پایگاه خبری-تحلیلی عیارآنلاین، گفتگویی با رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی داشته که متن آن به شرح زیر است.

    رضایی کوچی، درخصوص عدم ورود دولت به حوزه ساخت و تولید مسکن گفت: درحال حاضر سیاست تولید و ساخت مسکن مورد نظر وزارت راه و شهرسازی نیست و این موضوع منجر به عدم تعادل بین عرضه و تقاضای مسکن شده است.

    وی ادامه داد: افزایش قیمت مسکن ملکی و استیجاری نتیجه عدم ورود وزارت راه و شهرسازی به حوزه ساخت و تولید مسکن است. در همین راستا، بارها به وزارت راه و شهرسازی تذکر داده‌ایم.

    نماینده مردم جهرم با بیان اینکه تولید مسکن باید با جدیت توسط وزارت راه و شهرسازی پیگیری شود گفت: در شرایط فعلی با کمبود سه میلیونی واحدهای مسکونی در کشور روبه‌رو هستیم. این موضوع ایراد و انتقادی وارد به وزارت راه و شهرسازی است.

    وی ادامه داد: به علت کم‌کاری‌های انجام شده در بخش تولید مسکن پیش‌بینی می‌کنیم روند افزایشی قیمت مسکن همچنان ادامه داشته باشد.

    رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه طبق طرح جامع مسکن باید سالیانه یک میلیون واحد مسکونی در کشور ساخته می‌شد گفت: علی رغم این تکلیف قانونی، طبق آمار پروانه‌های ساختمانی سالانه کمتر از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده است.

    نماینده مردم جهرم درخصوص اقدامات مجلس شورای اسلامی برای بهبود وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: درحال تهیه نامه‌ای برای ارسال به رئیس جمهور هستیم. ازجمله مهم‌ترین محورهای نامه، درخواست از دولت برای ورود به حوزه ساخت مسکن است. امیدواریم دولت لایحه‌ای برای ساخت مسکن به مجلس آورد.

    ۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۳۱ شهریور ۹۷ ، ۲۱:۲۳