وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    مساجد تجلی‌بخش قسمت مهمی از معماری و تاریخ اسلامی شهرها را تشکیل می‌دهند که آشنایی با این تاریخ، عامل بالندگی به فرهنگ، تاریخ و هنر اسلامی ایرانی است.

    به گزارش خبرنگار مسجد و کانون‌های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد تجلی‌بخش قسمت مهمی از معماری و تاریخ اسلامی شهرها را تشکیل میدهند که هر بیننده مسلمان و غیرمسلمانی را مجذوب خود میکنند، آشنایی با این تاریخ، عامل بالندگی به فرهنگ، تاریخ و هنر اسلامی ایرانی است.

     

    در این گزارش شش مسجد ماندگار و زیبای کشورمان معرفی میشوند:

     

    مسجد سپهسالار که با نام مسجد آیت الله مطهری نیز شناخته میشود یکی از مساجد بزرگ شهر تهران است، این مسجد که همراه مدرسهای به همین نام در تهران در کنار مجلس شورای ملی (ساختمان مشروطه در میدان بهارستان) واقع شده است.

     

    مسجد و مدرسه سپهسالار (شهید مطهری) نخستین و بزرگترین مسجد و مدرسه عالی در تهران محسوب میشود که معماری آن از نزدیکترین تلفیقها میان معماری ایرانی و معماری مساجد استانبول است.

     

    مسجد سپهسالار گنبد ویژهای دارد و تعداد منارههای آن بیش از ۱۰ مناره است.

     

     

    مسجد امام خمینی (ره) یا مسجد شاه اصفهان یکی از مساجد میدان نقش جهان است که در دوران صفوی ساخته شد و از بناهای مهم معماری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود این بنا شاهکاری جاویدان از معماری، کاشی‌کاری و نجاری در قرن یازدهم هجری است، مسجد شاه در تاریخ ۱۵ دی ۱۳۱۰ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.

     

    ساخت این مسجد که در ضلع جنوبی میدان نقش جهان قرار دارد، در سال ۱۰۲۰ هجری به فرمان شاه عباس بزرگ، در بیست و چهارمین سال سلطنت وی شروع شد و تزئینات و الحاقات آن در دوره جانشینان او به اتمام رسید، شاه عباس این مسجد را برای شادی روح جدش، شاه طهماسب بنا کرد.

     

     

    مسجد جَمْکَران قم، مسجدی منسوب به امام زمان (عج) در محدوده شهر قم است که گفته می‌شود، حسن بن مثله جمکرانی به دستور امام زمان (عج) آن را ساخته است.

     

    مسجد جمکران تا دهه پنجاه شمسی، ساختمان کوچک و ساده‌ای داشت، اما پس از انقلاب اسلامی ایران نوسازی و بر فضای آن افزوده و تاسیسات و بناهای متعددی پیرامون آن ساخته شده است.

     

    این مسجد هم‌اکنون با واحدهای گوناگونی مانند واحد مراسم و تبلیغات، روابط عمومی، کتابخانه، انتشارات و تحقیقات، ثبت کرامات، نذورات و هدایا، اداره می‌شود و سالانه پذیرای حدود پانزده میلیون زائر است.

     

     

    مسجد نصیرالملک شیراز از نظر کاشیکاری و مقرنس کاری از زیباترین مساجد ایران است، بازی نور و رنگ آن زیبایی بینظیری به آن میبخشد.

     

    این مسجد زیباترین مسجد شیراز به شمار میآید که از دیدگاه کاشیکاری، ارزندهترین مسجد ایران و از دیدگاه ساختمانسازی به ویژه کاشیکاری و مقرنس بیمانند است، از لحاظ رنگ آمیزی فقط با مسجدالاقصی و مسجد آبی استانبول برابری میکند.

     

    ساخت و ساز این مسجد در سال ۱۸۷۶ آغاز شد و در سال ۱۸۸۸ میلادی به اتمام رسید.

     

     

     

    مسجد دارالاحسان سنندج یکی از زیباترین بناهای تاریخی در این شهر است که معماری و تزئینات کاشی‌کاری آن، بسیار زیبا، تماشایی و مثال‌زدنی است.

     

     

     

    مسجد گوهرشاد مشهد یکی از مهمترین آثار باستانی مشهد و صنعت معماری ایران اسلامی است که مورد علاقه زائران و مجاوران حرم رضوی است و به عنوان یکی از جاذبه های مذهبی تاریخی و فرهنگی مورد توجه و بازدید باستان شناسان، جهانگردان و دیگر علاقه مندان است.

     

    عملیات احداث این بنا به همت گوهرشاد آغا، دختر «امیر غیاث الدین ترخان» همسر «شاهرخ بن تیمور گورکانی» و در دوران استانداری پسرش «بایسنقر میرزا» به سال ۸۱۸ ق / ۷۹۴ ش در ضلع جنوبی حرم رضوی آغاز شد.

     

    نظرات  (۴)

    ۳۱ مرداد ۹۷ ، ۱۸:۲۷ گرافیک مستر
    بسیار عالی
    دوست داشتید وبلاگ ما رو هم دنبال کنید
    ۳۱ مرداد ۹۷ ، ۱۹:۰۴ http://gameakharr.blog.ir
    مسجد نصیر الملک شیراز عجب مسجدیه
    عالی بود مرسی :)
    ۱۵ آذر ۹۸ ، ۱۲:۲۷ فاطمه گشتاسبی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی