مساجد دانشگاهی نماد دینگرایی است
با تشکر از جنابعالی برای شروع گفتگویمان ، اگر مبحثی را لازم میدانید در مقدمه مصاحبه برای مخاطبین بفرمایید.
امروزه در تمام دنیا، هنر معماری تحت تاثیر کنشهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی-سازمانی است. با این نگرش، طرح مسجد دانشگاه به عنوان پایگاه توحیدی و شعائر دینی-انقلابی، مورد توجه مسئولین دانشگاه قرار گرفت و طراحیِ آن، بدون هیچگونه مسابقه ی طراحی و تشریفات؛ به اینجانب واگذارگردید که این اعتماد مدیران دانشگاه، مسئولیت سنگینی بدوشِ من گذاشت.
رمز ماندگاری و استواری مسجد، قدرت معنوی و فرهنگ سازمانی دانشگاه میباشد. بدون شک مسجد دانشگاه برای برگزاری مراسم و مناسبهای مذهبی، ملی و سازمانی، با درون مایهای برای بیرونی سازی و عینی سازی ویژگی های بصری و احساسی کالبدی و فرم های مسجد، توسط فرهنگ، معارف و احکام اسلامی در ذات خود محقق میشود و علاوه بر تعظیم شعائر مذهبی، ارزشهایی همچون عزت، وحدت ملی و روح مشارکت را به ارمغان میآورد و از طرفی نشانگر دلبستگی دانشگاهیان به نمادها و آموزههای دینی و الهی است تا بتوانند آرمانها و رفتارهایشان را مبتنی بر رضایت خداوند، الگو سازی کنند و نقشی و مدلی معمارانه در اشاعه فرهنگ غنی اسلامی و نمودهای معنوی را، در محیطِ دانشگاهی به منصه ظهور رسانند.
- اولین سوالی که مطرح است؛ نگاه جنابعالی به طرح مسجد دانشگاه، چگونه بوده است؟
- مسجد در محیطهای دانشگاهی با چه رویکردی جایگاه خود را پیدا میکند؟
- با اینکه حدود سه دهه از شکلگیریی دانشگاه گذشته است طرح و ساخت مسجد را در این مقطع زمانی چگونه ارزیابی میکنید؟
- ایده پردازی طرح مسجد دانشگاه با چه تفکری آغاز گردید؟
- عناصر فضایی و المانهای رایج در مسجد سازی چگونه در مسجد دانشگاه رعایت شده است؟
- تشابهسازی سنتی همراه با معاصر سازی و استفاده از تکنولوژیها، چگونه در فضاهای کاربردی مسجد رعایت شده است؟
- با توجه به این نوع نگرش و اندیشه جنابعالی، پیشینهی فرهنگ معماری مسجدسازی در طرح، چگونه رعایت شده است؟
- اینکه گفته میشود طرحی فاخر در سطح دانشگاهها و سطح ملی در سطح کشور ایجاد شده است چیست؟
- خصوصیات معماری فضاها و المانهای مسجد شامل شبستان، ورودیها، ایوان اصلی، معماری و محوطه مسجد چگونه میدانید؟
در ارتباط با ورودی ایوان؛ الهام گرفته شده از ایوان سه دهانه حرم حضرت زینب(س) و هندسه قوسهای الگو گرفته از ایوان بارگاه حضرت سیدالشهدا علیهالسلام میباشد.
معماری و محوطه مسجد؛ - از عناصر مونومان و نمادین معماری ایرانی- اسلامی استفاده شده است. - طرح لندسکیپ به منظور جهت گیری به سمت دید و منظر و تاکید بر جهت قبله، طراحی شده است- دسترسی سهلالوصل از اطراف مسجد به سمت حضور در محل عبادت و تذکر با توجه به شرایط توپوگرافی انجام شده است- ترکیب دسترسیها به سمت یادمان شهدا گمنام و مسجد برای حس سلسله مراتب وگذار معنوی و مذهبی جهت افزایش حس معنویت فضایی انجام گرفته شده است.
- ویژگیهای هنرآفرینی در کالبد و جدارهها و تاق نماهای معماری مسجد با چه ملاک عملی تعریف شده است؟
- بلندی گنبد از روی سقف بام به ارتفاع دوازده متر میباشد به نیت دوازده حضرات امامان شیعه (علیها سلام) طراحی شده است.
بلندی منارهها از پامنار به ارتفاع چهارده متر میباشد که به نیت چهارده حضرات معصوم(علیها سلام) طراحی شده است.
شمسههای سنگی سبز رنگ روی پوسته ی پنجره ها، به تعداد چهارده تا، به نیت چهارده حضرات معصوم(علیها سلام) طراحی شده است.
تاق نماها همراه با کتیبهی اذکار به تعداد پنج قاب، به نیت حضرات پنج تن آل عبا (علیها سلام) طراحی شده است.
مکعب برجسته از نمای رو به قبله، نمادی از کعبه خانهی خداست که سمبل وحدانیت و یگانگی و الوهیت طراحی شده است.
دهانههای داخلی اصلی ورود به شبستانها، نمادی از محراب مسجد کوفه به تعداد سه دروازه ورود میباشد
اذکار کتبیهای مدرن بکار رفته در تاق نماهای پنجگانه شامل «الله» که تکرار در پنج تاق نما همراه با «الله اکبر»، «لا اله الا الله»، «محمدرسول الله»، «علی ولی الله» و «حسین ثارالله» با تکنولوژی روز طراحی و ساخته شده است.
طراحی خط در جداره فضای هشتی ورودی با نوشتن جملات شهادتین( لا اله الا الله و محمد رسول الله)نماد پرچم اسلام در بدو ورودی برافراشته میگردد.