وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

     به گفته یکی از استادان معماری دانشگاه تهران معماری، آینه تمام نمای جامعه است و از آن سو جامعه آینه معماری است، پس این هردو رو در روی همدیگر  قرار می‌گیرند و یکدیگر را کامل می‌کنند. اگر معماری تمیز و زیبا باشد روح جامعه را تلطیف می‌کند و باعث سرزندگی و نشاط می‌شود.

    به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از تجارت محمد مهدی محمودی دانش آموخته دانشگاه تولوز فرانسه و استاد دانشگاه تهران، دارای فهرست بالا بلندی از انواع سوابق و فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی و آموزشی در مجامع داخلی و خارجی در حوزه معماری و شهرسازی است  و همین امر به همراه قریحه ذاتی و توان تحلیلی به وی صلاحیت علمی و افق دید وسیعی بخشیده است.

    محمدمهدی محمودی

    بر این اساس با وی در مورد اظهارات روز شنبه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم معارفه محمدسعید ایزدی به عنوان معاون مسکن و ساختمان وزیر، مبنی بر لزوم ایجاد تحول در حوزه معماری و شهرسازی گفتگویی ترتیب داده‌ایم که از نظر می گذرانید.

    استاد دانشگاه تهران در این باره اعلام می‌کند: اشاره آقای دکتر آخوندی درخصوص ایجاد تحول در معماری شهری، اشاره درستی است، سخنان ایشان گویای این حقیقت است که ما دارای یک سنت معماری و شهرسازی ارزشمند بوده و هستیم و حالا میخواهیم یک نگاه دوباره به این معماری داشته باشیم. ما در مرکز شهرهایمان بافت‌های باارزشی داریم که با گسترش ماشین و ساخت و سازهای بی‌ضابطه دستخوش فراموشی شده‌اند.

    عضو انجمن مفاخر معماری ادامه داد: این بافت‌های ارزشمند و تاریخی به یک معنا هویت ما هستند و اتفاقا الان دانشگاهیان و معماران و مشاوران حوزه شهرسازی برای بازآفرینی این هویت به آن رجوع کرده‌اند و بنا دارند که دستی به سر و روی این بافت‌ها بکشند.

    محمودی تاکید کرد: بازآفرینی بافت‌های قدیمی تنها ارزش تاریخی و هویتی ندارد، بلکه می‌تواند جنبه اقتصادی و اجتماعی هم داشته باشد. به عنوان مثال بزرگترین محدوده تاریخی تهران در منطقه ۱۲ قرار دارد که از قدیم الایام یک منطقه تاریخی، سیاسی و مذهبی بوده و تاپیش از این به این دلیل که خالی از سکنه شده بود، به پاتوقی برای جمع شدن و زندگی افراد بزهکار تبدیل شده؛ اما در حال حاضر این منطقه در حال بازآ فرینی است و هویت آن در حال احیا است و اتفاقا رونق و سرزندگی اقتصادی هم به این محدوده بازگشته است.

    وی افزود: هویت یک روزه به دست نمی‌آید اما یک روزه می‌تواند نابود شود. شخصا اعتقاد دارم که معماری، آینه تمام نمای جامعه است و از آن سو جامعه آینه معماری است، پس این هردو رو در روی همدیگر  قرار می‌گیرند و یکدیگر را کامل می‌کنند. اگر معماری تمیز و زیبا باشد روح جامعه را تلطیف می‌کند و باعث سرزندگی و نشاط می‌شود.

    از این استاد معماری سئوال شد که آیا بحث وزیر راه و شهرسازی دائر بر ضرورت ایجاد رستاخیز در معماری و شهرسازی تنها جنبه شعاری دارد یا  امکان تحقق پیدا می‌کند بیان کرد: اعتقاد من این است که رستاخیز معماری شعار است اما یک شعار واقعی است که هم آقای آخوندی و هم آقای حناچی و هم آقای ایزدی به دنبال تحقق آن هستند، اما این افراد، خود به دنبال اجرا نیستند بلکه می‌خواهند در مقیاس کلان چشم‌انداز را ترسیم  کنند و بحث اجرا را به مجریان بسپارند.

    وی ادامه داد: موضوع ایجاد رستاخیز در بازآفرینی معماری قبلا در اروپا هم اتفاق افتاده است و در آن سوی دنیا روح جدیدی در معماری و بناها دمیده‌اند و باعث جذب گردشگر داخلی و خارجی شدند. 

    این استاد دانشگاه تهران در پاسخ به این پرسش که بازآفرینی بافت تاریخی چگونه می‌تواند به کاهش بزه و جرم کمک کند پاسخ داد: جایی که خانواده نباشد خلاف کار جمع می‌شود الان رسما در اطراف بازار تهران مسکن داریم اما عملا این مسکن‌ها به انبار کالا و اجناس تولیدی تبدیل شده است، ولی وقتی این خانه‌ها مسکونی باشند و خانواده‌ها در آنجا زندگی کنند قاعدتا بزهکار و معتاد و خلافکار کمتری حضور پیدا خواهند کرد.

    در پایان نظر دکتر محمودی را در باره مرمت و بازآفرینی بازارچه صنایع دستی عودلاجان واقع در منطقه ۱۲ جویا شدیم، وی در این باره توضیح داد: بازار عودلاجان و محدوده قبرآقا بازار صنایع دستی راه‌اندازی و افتتاح شده اما الزاما نبایستی با شنیدن صنایع دستی به یاد دیزی و یک مقدار کالای دست دوز و دست باف سنتی بیفتیم، بلکه بایستی موبایل و کامپیوتر هم در چنین بازاری وجود داشته باشد تا اگر جوانی نیاز پیدا کرد بتواند از همین بازار تهیه کند  و ضمن آن بتواند بافت‌های ارزشمند قدیمی را هم از نزدیک ببیند؛ مثل کاری که آن طرف دنیا کرده اند و الان هم ادامه دارد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی