وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    معاون برنامه‌ریزی، توسعه و بازار شرکت ایاک گفت: شعار استراتژیک ما ساخت ساختمان‌های ماندگار با معماری ایرانی اسلامی است که امیدواریم گام‌های کوچکی که برمی‌داریم ما را به هدفمان برساند.

    به گزارش گروه بازرگانی خبرگزاری فارس استان تهران، کشور ایران دارای فرهنگ و تمدن دیرینه‌ای است که بعد از ورود اسلام به غنای آن بیش از پیش افزوده شد، یکی از آثار تمدن ایرانیان در تمام اعصار سبک ساخت و ساز آنهاست که همیشه جزء پیشروترین‌ها در دنیا بوده است.

    امروز نیز یکی از مهم‌ترین ضروریات ایرانیان و البته تمام مردم دنیا ساخت ساختمان‌های مختلف است که دارای جنبه‌های مختلف مسکونی، تجاری، اداری، تفریحی و ... هستند، البته اگر به ابنیه ساخته‌شده در ایران طی سنوات اخیر بنگریم شاهد ساختمان‌هایی هستیم که نه‌تنها با فرهنگ ایرانی اسلامی، بلکه با اقلیم ایران نیز مغایرت دارد و از دوران درخشان گذشته فاصله زیادی گرفته است.

    این امر ورود شرکت‌های بزرگ ساخت و ساز را در عرصه فرهنگ‌سازی و ساخت ساختمان‌هایی بر مبنای معماری ایرانی اسلامی ضروری ساخته است تا بتوانیم با این امر علاوه بر صیانت از فرهنگمان، این ظرفیت عظیم را به دنیا نمایان کنیم.

    علاوه بر سبک و سیاق ساخت و ساز باید نسبت به اهمیت استحکام و عمر مفید ساختمان‌ها نیز پرداخته شود تا بتوانیم در این زمینه مانند دوران باشکوه گذشته بار دیگر در جهان بدرخشیم.

    برای بررسی الزامات ساخت و ساز بر مبنای معماری فرهنگ ایرانی اسلامی و همچنین ضرورت استفاده از پیوست‌های فرهنگی در ساختمان‌سازی به سراغ یکی از شرکت‌های فعال در این امر به نام «ایاک» رفتیم و با کامران بیرامی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه و بازار این شرکت هم‌کلام شدیم تا آشنایی بیشتری در این زمینه پیدا کنیم.

    *فارس: آقای بیرامی، شرکت «ایاک» در چه بخشی از صنعت ساخت و ساز فعال است و در این زمینه چه فعالیت‌هایی انجام می‌دهد؟

    ایاک، شرکت فروش و بهره‌برداری پروژه‌های تجاری، اداری و مسکونی‌ است که در شرکت‌های هم‌گروه ما طراحی و ساخته می‌شود، البته به دلیل گستردگی کار و نوع مأموریت تاکنون از دیگر شرکت‌ها پروژه‌ای پذیرفته نشده است اما در آینده برای خدمات‌دهی بهتر به جامعه و با تغییر سیاست کلان شرکت احتمالا این امر صورت می‌گیرد.

    این شرکت اقدام به انجام پروژه‌های متعددی در سراسر کشور می‌کند، به طور مثال ایاک در شهرستان بم که به دلیل زلزله ویران شده بود پروژه‌ای تجاری را اجرا کرد تا به این شهرستان رونق ببخشد و با رونق بخشیدن به کسب و کار مردم آن باعث شود در این شهرستان بمانند و امیدی در دل آنها زنده شود.

    همچنین در شهرهای یاسوج، مشهد، چالوس، نمک‌آبرود و ... اقدام به انجام پروژه‌های مختلفی می‌کنیم.

    *فارس: تمرکز اصلی شرکت «ایاک» بیشتر بر روی چه پروژه‌هایی است؟

    ایاک در تمام امور ساخت و ساز شامل مسکونی، اداری و تجاری فعالیت می‌کند اما با توجه به نیاز جامعه بیشتر به سمت پروژه‌های اداری و تجاری متمرکز شده‌ایم، البته در زمینه ساخت هتل نیز فعالیت کرده‌ایم و یکی از مدرن‌ترین هتل‌های کشور را در مشهد و فاصله 500 متری حرم مطهر ساخته‌ایم و با در نظر گرفتن نیازهای زائران، مرکز خرید مجهزی را نیز در نزدیکی این هتل ایجاد کردیم تا زائران مایحتاج خود از این مرکز خرید تهیه کنند.

    *فارس: یکی از عوامل موفقیت‌های شرکت‌های بزرگ دنیا بهره‌گیری از نیروهای جوان و در عین حال باتجربه است، «ایاک» در این زمینه چه اقداماتی انجام داده است؟

    این شرکت سعی در استفاده از تلفیقی از نیروهای جوان و باتجربه دارد، مثلاً در بحث مشاوره از افراد شناخته‌شده، صا‌حب‌نظر و خبره استفاده می‌کنیم اما در بخش بهره‌گیری از نیروها بخش اعظم پرسنل این شرکت نیروهای جوان و تحصیل‌کرده‌اند که قسمی از آنها دارای تجربه کار هستند.

    برای دیگر پرسنل نیز آموزش مستمر نیروی انسانی را در دستور کار قرار داده‌ایم، بدین صورت که سعی کردیم تا فارغ‌التحصیلان نخبه را جذب کرده و با آموزش و مهارت‌افزایی آنها بتوانیم از توانایی‌هایشان استفاده کنیم.

    با انجام سیاست‌های اشتغال‌زایی و جوان‌گرایی و بهره‌گیری از جوانان در امور ستادی و عملیاتی امروز میانگین سنی پرسنل شرکت ایاک با وجود داشتن نیروهایی باتجربه و توانمند حدود 30 سال است، البته در برخی پست‌ها به ویژه مدیریت‌ها که نیازمند تجربه‌ بیشتری است نیروهای مسن‌تر به ‌کار گرفته شده‌اند.

    *فارس: سیاست‌های «ایاک» در بحث سرمایه‌گذاری چگونه بودهو بحث سودآوری چقدر در این شرکت مد نظر است؟

    سرمایه‌گذاری‌های این شرکت داخلی بوده و سعی بر استفاده از منابع مالی ایرانی برای ایرانیان داریم که با توجه به دیدگاه ایاک بر اهمیت سراسر کشور بیشتر این سرمایه‌گذاری‌ها در بیرون از شهر تهران انجام شده است، به طور مثال آخرین پروژه‌ خود را در شهرک واوان اسلامشهر افتتاح کردیم.

    با اینکه سودآوری برای ما به عنوان یک شرکت انتفاعی مهم است اما از امور اجتماعی غافل نشده‌ایم و این امروز را نیز به صورت گسترده در نظر داریم.

    *فارس: یکی از مشکلات صنعت ساخت و ساز کشور مربوط به نبود برند است، «ایاک» به عنوان شرکتی فعال در حوزه ساخت و ساز چقدر به سمت برندسازی پیش رفته است؟

    در حوزه ساخت و ساز کشور تقریباً برند خاص و شناخته‌شده‌ای وجود ندارد و با اینکه شرکت‌های قدیمی در این زمینه فعالیت می‌کنند به دلیل اینکه اکثراً لاین مشخصی از ساخت و ساز را که عموماً هم در بخش مسکونی است پیش گرفته‌اند در زمینه برندسازی ورود پیدا نکرده‌اند.

    برندسازی بیشتر در بخش تجاری صورت می‌گیرد و در این راستا ایاک پروژه‌های خود را با برند اطلس می‌سازد و سعی در معرفی این نام دارد.

    با توجه به اهمیت موضوع نسبت به‌کارگیری مشاوران زبده در زمینه برندسازی اقدام کردیم و گام‌های مهمی در این راستا برداشتیم، البته ایجاد یک برند در مدت‌زمان کوتاهی صورت نمی‌گیرد و اگر اقداماتی را به صورت پیوسته انجام دهیم سالیان متمادی می‌گذرد تا یک برند خلق شود، با این چشم‌انداز گام‌های ابتدایی را برداشته‌ایم تا به برند مهمی در زمینه امور ساختمان‌سازی تبدیل شویم.

    *فارس: یکی از مشکلات بخش ساخت و ساز کشور کم‌بودن عمر مفید و نبود استحکام بالای ساختمان‌هاست، به طور مثال برخی ابنیه در ایران یک‌پنجم کشورهای اروپایی عمر می‌کنند، بر همین اساس «ایاک» برای رفع این نقیصه چه اقداماتی را در دستور کار دارد؟

    کیفیت ساختمان بستگی به چند عامل دارد، نخستین بخش مربوط به طراحی است، به طور مثال باید در طراحی به گونه‌ای پوشش دهیم تا فرسودگی آسیب‌پذیرترین قسمت‌های بنا را به حداقل برسانیم، دومین فاکتور استفاده از مصالح باکیفیت بوده و مهم‌ترین بخش نحوه اجرای پروژه است، چراکه اجرای غلط به ساختمانی دارای مصالح و طراحی خوب نیز ضربه وارد می‌کند، در این راستا ایاک با برنامه‌ریزی منسجم و منظم تمام این مراحل را مدیریت کرده و سعی در ارائه گارانتی ساختمان دارد که نشان‌دهنده کیفیت بناست.

    اخیراً مطالعه‌ای انجام دادیم و جلسه‌ای را در زمینه گارانتی ساختمان‌ها برگزار کردیم، بدین صورت که به ساخت و ساز‌هایمان گارانتی ارائه کنیم، این مباحث در حال جمع‌بندی است، البته بخشی از این امر بر عهده شرکت و بخشی بر عهده بیمه‌ها که دارای ضوابط ایمنی خاصی هستند، خواهد بود، امیدواریم بعد از آماده کردن آیین‌نامه‌ها این تحول صورت بگیرد.

    *فارس: شرکت «ایاک» در ساخت و سازها تا چه حد به پیوست فرهنگی توجه کرده و شرایط بومی محلی را مورد نظر قرار می‌دهد؟

    سعی شده است تا بخشی از این امر را در نماسازی‌ها انجام دهیم، به طور مثال معماری مناطق مرکزی کشور کاملاً ایرانی بوده و عمدتاً بعد از دوران اسلام شکل گرفته و مطابق با ضروریات محیط اطراف است، به همین دلیل در پروژه‌ای مثل مجتمع تجاری اطلس بم گرچه طراحی داخلی بر اساس الزاماتی مطابق با معماری مدرن است اما در نمای بیرونی از بافت بومی و تپه‌های شنی استفاده کردیم که انشعابی از فرهنگ و بافت منطقه است.

    به خاطر اینکه مراکز خرید را نقطه‌ای برای اجتماع مردم می‌دانیم و آن را تنها به عنوان محل خرید نمی‌بینیم از این فرصت به بهترین نحو استفاده می‌کنیم تا به تعهدات فرهنگی و اخلاقی خود عمل کنیم، به طور مثال در افتتاح مجتمع مهستان در شهرک واوان با برگزاری جشنواره درخشش ولایت و تقدیر از خانواده مدافعان حرم به وسع خود از این قشر والای جامعه سپاسگزاری کردیم.

    معتقد هستیم که یک مجتمع تجاری نباید به سودآوری صرف فکر کند، بلکه در این راه باید به وظایف اجتماعی خود نیز جامه عمل بپوشاند، در این راستا اقدامات مختلفی را انجام دادیم البته سعی کردیم از شعارزدگی پرهیز کنیم و تنها اقداماتی را که به آنها باور و ایمان داریم انجام دهیم.

    *فارس: شرکت‌های بزرگ در تمام دنیا به عنوان وظیفه، فعالیت‌های اجتماعی و عام‌المنفعه انجام می‌دهند و در کنار آن بحث فرهنگ‌سازی را نیز در نظر دارند، «ایاک» در این زمینه چه اقداماتی را انجام داده است؟

    شرکت ایاک در این زمینه وارد میدان شده و با تشکیل جلسات مختلف برای انجام مسؤولیت‌های اجتماعی در کشور آیین‌نامه‌ای تدوین کرده و از تجربه موفق شرکت‌های بین‌المللی بهره است.

    در این راستا همکارانمان در مسؤولیت‌های اجتماعی ایفای نقش کردند، سعی شد در این زمینه تنها به کمک مقطعی به خیریه‌ای خاص بسنده نکنیم و عمده وظیفه خود را در پروژه‌هایمان انجام دهیم تا کارها بنا بر مسؤولیت‌های فرهنگی و اجتماعیمان صورت گیرد.

    مثلاً با توجه به لزوم حفظ محیط زیست به ویژه جنگل‌های شمال در منطقه نمک‌‌‌آبرود به ازای هر واحد، یک درخت به نام خریدار کاشته می‌شود تا علاوه بر حفظ محیط زیست مردم را نیز ترغیب به این امور کنیم، این اقدام علاوه بر اینکه عمل مثبت اجتماعی است فرهنگسازی مطلوبی را در دل خود جای داده است.

    *فارس: یکی از گام‌ها در راستای شکوفایی اقتصاد و به تناسب تحقق اقتصاد مقاومتی جذب گردشگر است، «ایاک» به عنوان شرکتی فعال در حوزه ساخت و ساز در این راستا چه اقداماتی انجام داده است؟

    ایاک جذب گردشگر خارجی و داخلی را به عنوان یک موضوع مهم در دستور کار دارد، به طور مثال هتل آرمان مشهد پذیرای میهمانان خارجی زیادی به ویژه اعراب حاشیه خلیج فارس است یا در بم با وجود قابلیت‌های تاریخی و توریستی بالا به دلیل نبود امکانات گردشگران یا به این محل نمی‌آیند یا تنها به بازدید کوتاهی بسنده می‌کنند، بنابراین سعی کردیم در مجتمع تجاریمان در این شهر فودکورتی ایجاد کنیم که با دارابودن شرایط خاص گردشگران را جذب کند.

    اعتقاد داریم گردشگران حتی اگر چند ساعت بیشتر در محلی اقامت داشته باشند به اقتصاد آن منطقه کمک شایانی خواهد شد، بنابراین خدمات‌دهی به گردشگران را در دستور کار داریم، چراکه کمک به شهرهای کوچک باعث ایجاد امید در دل مردم منطقه خواهد شد و از مهاجرت آنها به شهرهای بزرگ جلوگیری می‌شود.

    *فارس: شرکت «ایاک» چه اقداماتی برای هویت‌سازی در راستای سبک زندگی ایرانی اسلامی انجام داده است؟

    برای سوق به سبک زندگی ایرانی اسلامی سعی کردیم تا فضاهایی که ایجاد می‌کنیم با محوریت خانواده‌محوری، جذب‌کننده همه خانواده باشد، مثلاً در مراکز خرید امکاناتی مانند سینما، شهربازی، رستوران و ... را پیش‌بینی می‌کنیم تا تمام خانواده از آن بهره ببرند و زمان بیشتری را با هم بگذرانند.

    نظر ما این است که مراکز خرید عرضه‌شده توسط ایاک محلی برای جمع‌شدن خانواده بیرون از خانه باشد و این امر با در نظر گرفتن سلایق مختلف صورت می‌گیرد.

    *سخن آخر...

    شعار استراتژیک هلدینگ ما «ساخت ساختمان‌های ماندگار با معماری ایرانی اسلامی» است که امیدواریم گام‌های کوچکی که برمی‌داریم ما را به هدفمان برساند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی