وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    عضو کمیسیون معماری‌وشهرسازی شورا شهر تهران در نشست جامعه شهرسازان اجرا نقش نظارتی، مانیتورینگ، ارتقا جایگاه ماموریت‌های شهرسازی‌ومعماری و اجرای طرح‌های توسعه شهر در کل کشور را از پیامدهای مدیریت پیروز حناچی دانست و گفت: برای رفع هر مشکل و چالشی، تنها راه، ایجاد دغدغه عمومی در سطح مسئولان و دیده‌بان‌های شهری و رسانه‌ای است.

    سالاری با اشاره طرح جامع، طرح راهبردی مصوبات سال 86، طرح تفصیلی ذیل آن و مواردی از این دست، اظهار کرد: برنامه‌ها و اسناد فرادستی بسیاری هنوز به مرحله اجرا نرسیده و این در حالیست که تنها بین 6 ماه تا یک سال زمان برای انتصابات شهرداری نیاز است.

    عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این‌که وجود نیروی انسانی متورم در همه لایه‌های مدیریتی، گرفتاری در روزمرگی و وجود مصوبات بدون اجرا از جمله مهمترین دغدغه‌های مدیریت شهری است، گفت: گرچه در دوره محمدباقر قالیباف در بخش سخت‌افزاری، ایجاد تونل‌ها و بزرگراه‌ها خوب عمل شده و به سند چشم‌انداز رسیدیم ولی واقعیت این است که بیش از 70 درصد اعتبارات شهر تهران در این حوزه هزینه شد وحال سئوال این است که چه چیزی نصیب شهرداری شد؟

    به گفته عضو کمیسیون معماری‌وشهرسازی شورای شهر تهران، در حال حاضر شهر تهران 20 هزار میلیارد تومان به اشخاص حقیقی‌و‌حقوقی و حدود سی‌و‌چند هزار میلیارد تومان بابت پروژه‌های نیمه تمام بدهی دارد.

    سالاری فروش املاک و اراضی شهر تهران را بزرگترین انحراف و تخلف برشمردو اذعان کرد: این تخلف در تاریخ باقی‌می‌ماند و باید از آن به عنوان شهر سوخته یاد کرد، چرا که شهرداری تهران می‌توانست از محل بهینه کردن املاک و اراضی که بهترین دارایی شهرداری در کشور است، استفاده کند. ملک در ایران دارای ارزش افزوده بوده و مدیریت شهری از همین طریق می‌توانست برای همیشه، تهران را با درآمد پایدار اداره کند و هیچ نیازی به یک متر مربع فروش تراکم نداشته باشد.

    با پروژه‌ای همانند هزارویک‌شب، می‌توان یک منطقه را اداره کرد

    گفتنی است که پروژه مشارکتی هزارویک‌شب در منطقه 22 علی‌رغم برخی نواقص یک نمونه کاملا مناسب برای درآمد پایدار است به این شکل که تنها کاربری تجاری که بخش کوچکی از مجموعه کاربری‌های این پروژه بوده و سهم شهرداری از آن حدود 22 درصد است که پس از تکیمل و اجاره به قیمت سال 92 چیزی حدود 35 میلیارد تومان اجاره آن می‌شد و این در حالیست که کل بودجه این منطقه 185 میلیارد تومان بود.

    عضو شورای شهر تهران در ادامه افزود: با پروژ‌ه‌ای همانند هزارویک‌شب می‌توان یک منطقه را برای همیشه به صورت پایدار اداره کرد، اما تمامی این موقعیت‌ها از دست رفته است.

    سالاری بلندمرتبه‌سازی را یکی از 39 تکلیف طرح تفصیلی شهر تهران برشمرد و گفت: با پیگیری‌ها کمیسیون شهرسازی شورا شهر تهران و معاونت معماری‌شهرسازی وزارت راه‌وشهرسازی نقاط کور مطالعات ناقص این مهم برطرف شد. همچنین بر اساس تکالیف طرح تفصیلی قرار بود که شهرداری مجموعه کاربری‌های هر منطقه را بر اساس نیاز محلی، منطقه‌ای و شهری اصلاح و در زمان صدور پروانه نوع بهره‌برداری را هم قید کند؛ همه این‌ها می‌تواند نوعی فرصت برای شهر باشد.

    مدیریت حریم، چالشی جدی در شهر تهران

    در ادامه عضو کمیسیون معماری‌وشهرسازی شورای شهر تهران کاهش سرانه‌های خدماتی‌و‌زیستی، آلودگی هوا، ترافیک، موضوعات و چالش‌های حوزه ایمنی و عدم رعایت استانداردهای ایمنی ساختمان را که اساسا به یک فرهنگ تبدیل نشده از دیگر مشکلات شهری دانست. علاوه بر آن مدیریت حریم دارای اهمیت فراوان بوده که می‌توان از آن به عنوان مهمترین چالش شهری نام‌برد.

    وی شورای شهر را یک نهاد قانون‌گذاری و نظارتی معرفی کرد و گفت: شوراهای شهر با ادامه روال فعلی قطعا به بن‌بست می‌خورند، اختیارات شوراها در قبال شهرداری تنها در حد دادن تذکر و نهایتا پرسش سئوال است. برای رسیدگی به مواردی همچون پلاسکو، تخلفات معماری، حوزه عمران، واگذاری املاک، قراردادها و... باید هرهفته دوبار جلسه استیضاح برگزار کرد.

    سالاری با تاکید بر این‌که مدل شورا و شهرداری باید همانند مدل مجلس و دولت باشد، تاکید کرد: مجلس به راحتی وزرا را زیر سئوال می‌برد و هیچ اعتراضی هم وجود ندارد و حتی رئیس جمهور هم از مجلس حمایت می‌کند.

    مشارکت دیده‌بان‌های شهری در امور شهر

    عضو شورای شهر با اعتقاد به این‌که مجموع بنگاه‌های اقتصادی که در شهری همانند تهران، مالیات می‌دهند باید در اختیار توسعه شهر قرار بگیرند، تصریح کرد: در این صورت شهر تهران به سمت بارگذاری و فروش املاک و اراضی نمی‌رود. 70درصد امکانات سازمان همیاری‌های شهرداری‌ها وزارت کشور به روستاها داده می‌شود در صورتی که روستاهای شهر تهران نباید ساخته بشوند و توسعه پیدا کنند.

    عضو کمیسیون معماری‌وشهرسازی شورای شهر تهران حضور شهردار تهران در کابینه دولت و قرابت بین پارلمان محلی، پارلمان ملی و دولت ملی را یک فرصت مناسب دانست و اظهار کرد: پیگیری و تحقق مدیریت یکپارچه شهری، تعیین تکلیف درآمدهای پایدار شهری و تعیین تکلیف مجموعه شهری از مهمترین اولویت‌های این دوره محسوب می‌شود.

    سالاری همچنین گفت : باید مشارکت‌دهی همه دیده‌بان‌های شهری و تشکل‌های حرفه‌ای و صنفی در فرایند تصمیم‌گیری به مفهوم واقعی صورت پذیرد

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی