وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان کشور با انتقاد از نقش کمرنگ معماران و طراحان شهری در تعیین موقعیت و محل یک طرح در بافت های شهری گفت: نتیجه این روند این بوده که در ایران به مسائل مرتبط با انرژی بسیار کم توجه شده است.

    طاهره نصر در گفت و گو با «صما» درباره نقش معماری و طراحی ساختمان در کاهش مصرف انرژی گفت: قطعا معماری و ساختمان و نحوه طراحی ساختمان در کاهش مصرف انرژی نقش بسزایی دارد.

    نصر با بیان اینکه در این زمینه نکات بسیاری قابل ذکر است، تشریح کرد: برای مثال با توجه به گسترش لطمات زیست محیطی در سال های اخیر و بحران انرژی، دیدگاه معماری همساز با محیط طبیعی رواج پیدا می‌کند.

    وی افزود: در این راستا تجزیه و تحلیل زیست محیطی ساختمان از دیدگاه‌های گوناگونی قابل توجه است که می توان مسائل داخلی ساختمان، استفاده از نور، کنترل حرارتی و... را برشمرد. ترفندهای عملی همساز کردن معماری با طبیعت و یا محیط زیست که اکثراً از ذهن خلاق معماران علاقه‌مند نشأت گرفته است، اهدافی را دنبال می کنند.

    نصر با اشاره به برخی از این اهداف عنوان کرد: صرفه جویی در مصرف انرژی و استفاده از منابع تجدیدپذیر و پاک، صرفه‌جویی در منابع و مصالح تجدیدناپذیر، محترم شمردن بستر طرح، استفاده مناسب از شرایط اقلیمی هر منطقه، استفاده از مصالح بومی و... ازجمله این اهداف است.

    این مسئول همچنین در پاسخ به اینکه در ایران چقدر به این موضوع توجه می شود، گفت: در ایران به مسائل مرتبط با انرژی بسیار کم توجه می‌شود. چون معماران و طراحان شهری به ‌ندرت در مراحل انتخاب برای تعیین موقعیت و محل یک طرح در بافت شهری در مقام تصمیم‌گیری قرار می‌گیرند.

    رئیس گروه تخصصی معماری شورای مرکزی نظام مهندسی کشور افزود: در اکثر موارد، محل ساختگاه بنا چه در محل شهر، حومه و یا محدوده کشاورزی، پیش از انتخاب معمار و طراح شهر در نظر گرفته شده است. اگرچه در مقیاس یک بلوک شهری، معماران بیشتر با فرایند برنامه‌ریزی بنا در ساختگاه سر و کار دارند، ولی تصمیم هایی که آنها جهت طراحی اتخاذ می‌کنند، نتایج مهمی بر پایداری محیط و شهر از مقیاس کلان تا ریز خواهد داشت.

    نائب رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست شورای مرکزی نظام مهندسی ساختمان در عین حال در پاسخ به اینکه در این زمینه چه مدل هایی وجود دارد که در جهان مورد استفاده قرار می گیرد، گفت: در جهان مدل های متفاوتی برای مسأله انرژی مورد استفاده قرار می گیرد. اگر بتوان برچسب انرژی را برای تمام ساختمان های ایران هم در نظر گرفت، بسیار شایسته و بجا است.

    وی خاطرنشان کرد: همچنین اگر بتوان الگوسازی را برای مناطق مختلف کشور که دارای گونه‌های مختلف اقلیمی هستند، در نظر گرفت، بسیار در کاهش مصرف انرژی تأثیرگذار خواهد بود. به طور مثال در نظر گرفتن الگوهای طراحی پایدار برای پهنه های مختلف اقلیمی ضروری است.

    نظرات  (۱)

    مرسی عالی بود

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی