وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    صما- پنجمین جلسه همایش «ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» شامگاه روز شنبه 4 آذر ماه با حضور مسئولان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و جمعی از فعالان بخش خصوصی در مرکز تحقیقات راه برگزار شد.

    سازندگان بی‌توجه به برچسب انرژی، در کمیسیون ماده 100 جریمه شوند/ تکنولوژی‌ستیزی نهادهای دولتی در برابر فناوری‌های نوینبه گزارش «صما» در این جلسه ضمن بررسی پنل های همایش «ساختمان پایدار، مصرف بهینه انرژی» نقش بخش خصوصی و تولیدکنندگان مصالح و تجهیزات ساختمانی موثر در کاهش و بهینه سازی مصرف انرژی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

    بخش خصوصی تجارب موفق خود را به صورت کتاب منتشر کند

    بر اساس این گزارش محمد شکرچی زاده، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه بحث کاهش مصرف انرژی در ارتباط با اقتصاد مقاومتی و از مصالح ملی کشور است گفت: باید برنامه های آموزشی درخصوص فرهنگ سازی برای بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان ها، برای صدا و سیما پیش بینی کنیم تا این مهم در جامعه استمرار پیدا کند.

    وی با بیان اینکه تکنولوژی های زیادی در دنیا وجود دارد که در ایران هنوز تولید نشده است گفت: بعدها می توان روی خروجی این همایش برنامه ریزی و سپس در بخش توسعه آموزش ها بیشتر کار کنیم.

    این مسئول به کمبود نیروی متخصص در بخش عملیات اجرایی انرژی اشاره کرد و گفت: بهتر است کارگروهی از حاضران در جلسه برای تدوین برنامه سرفصل های آموزشی تشکیل شود. چون یکی از جذابیت های این جلسه، حضور و درگیر بودن بخش خصوصی با مسئله انرژی است و باید نیروی کارآزموده در بخش انرژی تربیت شود.

    وی با انتقاد از ناآگاهی مهندسان با مباحث انرژی گفت: مهندسان عمران در طول دوره تحصیل در دانشگاه ها اصلا با مباحث انرژی آشنا نمی شوند و فرا نمیگیرند و تنها مهندسان معمار و مکانیک تا حدودی با این مباحث آشنایی پیدا می کنند.

    غفلت از برچسب انرژی، در کمیسیون ماده 100 جریمه شود/ تکنولوژی‌ستیزی نهادهای دولتی در برابر فناوری‌های نوین

    شکرچی زاده ادامه داد: در کشورهای اروپایی، ساکنان اگر به بحث کاهش مصرف انرژی در ساختمان های خود توجه نکنند، باید هزینه کلانی را برای این منظور بپردازند. اما در ایران به دلیل پایین بودن نرخ انرژی، انگیزه ای برای کاهش مصرف وجود ندارد.

    وی با اشاره به مکاتبات انجام شده با رییس جمهوری در بخش انرژی گفت: در جلسه با حضور ریاست جمهوری مطرح کردیم که بین بخش های مختلف مصرف کننده انرژی، خرید و فروش انرژی انجام گیرد. یعنی اگر بخش مسکونی بتوانند در مصرف خود صرفه جویی کنند، باید آن را با قیمتی پایین تر از قیمت دولت به بخش صنعت بفروشد.

    شکرچی زاده پیشنهاد کرد: بخش خصوصی تجارب موفق خود در بخش پروژه های انرژی را در قالب مجموعه ای به عنوان خروجی این همایش آماده و منتشر کنند.

    الزامات حکومتی برای اصلاح وضعیت موتورخانه ها

    همچنین اعلایی از شرکت شوفاژ کار با انتقاد از وضعیت اسفبار موتورخانه ها در پایتخت گفت: نه تنها در مناطق جنوبی بلکه در مناطق میانی شمالی شهر هم موتورخانه ها وضعیت اسفباری دارند و به دلیل آنکه هزینه گاز مصرفی در ساختمان ها، رقم قابل توجهی نیست، ساکنان تلاشی برای اصلاح وضعیت موتورخانه ها ندارند.

    وی با اشاره به یک راهکار پیشنهادی در این زمینه گفت: ما طرحی به نام طرح بهینه سازی سبز موتورخانه ها را در دستور کار خود قرار داده ایم و انتظار داریم که دولت در اجرای چنین طرح هایی به بخش خصوصی کمک کند. چرا که اصلاح وضعیت موتورخانه ها می تواند تا حد زیادی در کاهش مصرف انرژی موثر باشد و در این راستا الزامات سازمانی و حکومتی می تواند به کاهش مصرف موتورخانه ها کمک کند.

    فقدان یک روش استاندارد برای اندازه گیری مصرف انرژی

    در ادامه حقیقت از شرکت تکوین رسانه، حلقه مفقوده در زمینه بهینه سازی مصرف انرژی را فقدان یک روش استاندارد و قابل اتکا برای پایش و اندازه گیری مصرف انرژی در ساختمان دانست و گفت: بسیاری از تولیدکنندگان ادعا دارند که تولیدات آنها تا حدی در مصرف انرژی کاهش ایجاد می کند، اما هیچ روش استانداردی برای صحه گذاشتن روی این ادعا وجود ندارد.

    وی تاکید کرد: بنابراین هیچ گاه این ادعا مستدل نشده است، چون هیچ الزامی برای دستگاه ها جهت استقرار سیستم پایش انرژی وجود ندارد.

    غفلت از برچسب انرژی، در کمیسیون ماده 100 جریمه شود/ تکنولوژی‌ستیزی نهادهای دولتی در برابر فناوری‌های نوین

    بحث ساختمان های پایدار از بهینه سازی انرژی تفکیک شود

    همچنین عباس اکبری از شرکت زیمنس در این جلسه گفت: پیشنهاد می کنم که ساختمان های پایدار را با مقوله ای به نام مصرف انرژی از هم تفکیک کنیم زیرا مصرف بهینه انرژی می تواند هدفمند باشد و در دسترس است و می تواند بسیار سریع هدف مورد نظر را برآورده سازد.

    وی با اشاره به قابلیت های بالای سیستم BMS در بخش هوشمندسازی ساختمان ها تصریح کرد: اگر ساختمان های پایدار یا سبز را از بحث بهینه سازی مصرف انرژی تفکیک کنیم و صرفا به سمت و سوی بهینه سازی حرکت کنیم، بسیار موفقتر خواهیم بود.

    اکبری تاکید کرد: باید در ساختمان سازی از حضور تکنولوژیست های ساختمان استفاده کنیم که از دیدگاه کاهش مصرف انرژی به ساختمان ها توجه کند.

    وی همچنین با اشاره به اینکه ساختمان های بلند مانع از کوران هوای طبیعی شده اند، گفت: در مناطقی که این ساختمان ها احداث شده، به دلیل نبود جریان هوا محیط مناسبی برای رشد انواع قارچ ها فراهم و ساکنان به بیماری های پوستی دچار می شوند.

    غفلت شهرداری و نظام مهندسی از الزامات انرژی

    در ادامه مددی از شرکت ایرانیان اطلس با اشاره به اینکه تاکنون اقدامات انجام شده در بخش انرژی صرفا مربوط به ساختمان های مسکونی و تجاری بوده است گفت: در طراحی ساختمان ها عموما توجه به برخی مسائل مهم در الزامات شهرداری یا سازمان نظام مهندسی مورد غفلت قرار گرفته است.

    وی افزود: برای نمونه از مباحثی مثل ایجاد فضای سبز، استفاده از آب خاکستری یا کثیف و استفاده از انرژی خورشیدی غفلت شده است و این در حالی است که می توانیم در طرح های خود به میزان هرچند ناچیز از انرژی خورشیدی استفاده کنیم.

    مددی با اشاره به استفاده از راه های اجباری و تشویقی در این زمینه گفت: با کاهش هزینه ها می توانیم گام موثرتری در این راه برداریم، چون بسیاری از افراد حاضر به صرف هزینه برای طرح های نوین و هوشمندسازی ساختمان ها نیستند.

    غفلت از برچسب انرژی، در کمیسیون ماده 100 جریمه شود/ تکنولوژی‌ستیزی نهادهای دولتی در برابر فناوری‌های نوین

    قوانین انرژی از تکنولوژی های موجود عقبترند

    ذوالفقاری از شرکت مبنا نیز در این جلسه با انتقاد از ضعف نظارت بر اجرای قوانین گفت: علیرغم اینکه قوانین زیادی در بخش انرژی وجود دارد، اما قوانین فعلی ما از تکنولوژی های موجود عقبتر هستند.

    وی افزود: برای مثال در هیچ بخشی از مباحث مقررات ملی ساختمان چه در مبحث 14 یا مبحث 17 و 19 به این تکنولوژی ها یا روش های اجرایی آن پرداخته نشده است. ازجمله اینکه روش اجرای دودکش بویلرهای چگالشی دیده نشده و این در حالی است که این تجهیزات ده سال قبل وارد کشور شده است.

    وی در عین حال با انتقاد از تفاوت بالای قیمت انرژی در ایران و سایر کشورها گفت: قیمت گذاری حامل های انرژی در کشور ما بسیار جای بحث دارد. چون انرژی در کشور ما در مقایسه با کشورهای دیگر بسیار ارزان است.

    باید به دنبال تاثیرگذاری آنی در بخش انرژی باشیم

    معصومی از شرکت اکسیر آسا نیز در این نشست پیشنهاد کرد: بهتر است قوانینی در همایش داده شود که موجب تغییر نگاه مردم نسبت به موضوع انرژی شود و در این صورت است که می تواند تاثیر آنی در بخش کاهش مصرف انرژی داشته باشد.

    عضو کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در عین حال افزود: باید ابتدا با استفاده از تجهیزات و مصالحی که در کشور تولید می شود، در ساختمان های موجود تغییر ایجاد کنیم که موجب کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها شود. چون این اقدام بهتر از آن است که در ساخت و سازهای آینده به این فکر بیفتیم و در طولانی مدت بتوانیم به کاهش مصرف انرژی دست پیدا کنیم.

    جامعه به استاندارد بودن مصالح نیاز دارد

    عاشقان نژاد از شرکت گیتی پسند هم در این مراسم تاکید کرد: باید قبل از اینکه روی استفاده از فناوری های نوین مانور بدهیم، ضرورت استاندارد بودن مصالح را پیگیری کنیم و در کنار آن به فناوری های نوین بپردازیم. چون جامعه هنوز به استاندارد بودن مصالح نیاز دارد.

    وی ادامه داد: همچنین با وجود اینکه برخی از نهادهای دولتی آیین نامه های الزامی بهینه سازی را در اختیار دارند، اما در اجرای کامل این ضوابط حتی در ساختمان های دولتی موفق نبوده اند. بنابراین باید بررسی شود که آیا مشکل از قوانین موجود است یا مشکل در تامین اعتبار.

    برچسب انرژی ساختمان، صوری است

    علاوه بر این، برزگر از شرکت آدوپن پلاستیک پرشین در این جلسه گفت: برچسب انرژی ساختمان فقط به صورت صوری مطرح شده است و درواقع نکات فنی در حین ساختمان سازی همواره گم می شود. در حالی که این موضوع باید به طور واقعی در ساخت و سازها مورد توجه سازندگان قرار گیرد.

    وی با اشاره به اینکه حتی باوجود نصب پنجره های دوجداره در ساختمان ها، عملا بعد از اجرا این پنجره ها کیفیت خوبی ندارند و مانع از اتلاف انرژی نمی شوند، گفت: باید مصوبه های اجرایی در زمینه کاهش مصرف انرژی مورد لحاظ قرار گیرد.

    غفلت از برچسب انرژی، در کمیسیون ماده 100 جریمه شود/ تکنولوژی‌ستیزی نهادهای دولتی در برابر فناوری‌های نوین

    ضعف نظارت بر بهینه سازی انرژی

    در ادامه هاشمی، مدیرعامل شرکت سازه پایدار الهیه با انتقاد از ضعف نظارت بر پروژه های ساختمانی گفت: باید سیستم ساخت و سازها را به سمت و سویی سوق بدهیم که مهندسان ناظر و کنترل کننده، بر بهینه سازی انرژی در ساختمان ها توجه و سختگیری نشان دهند.

    وی با بیان اینکه اجباری کردن بهینه سازی در ساخت وسازها موجب جلوگیری از پرت انرژی در تمامی قسمت های ساختمان می شود افزود: با هماهنگی نهادهای مسئول می توان به صورت جدی تر روی این موضوع نظارت کرد.

    تکنولوژی ستیزی نهادهای دولتی در برابر فناوری های نوین

    همچنین کندی از شرکت جورج فیشر با انتقاد از مقاومت نهادهای دولتی در برابر فناوری های نوین گفت: در بسیاری از نهادهای دولتی این معضل وجود دارد و ما با یک نوع مقاومت و تکنولوژی ستیزی وجود دارد و به بهانه کالاهای خارجی ما را بلک لیست می کنند.

    وی افزود: امیدواریم با ارائه راهکارهای روز دنیا محصولات جدید و نوین را در ساختمان هایی که در حال بازسازی هستند، به کار ببریم.

    بی توجهی به برچسب انرژی در کمیسیون ماده 100 جریمه شود

    در پایان ظهوری از شرکت آپتوس ایران گفت: برای اجرایی شدن برچسب انرژی ساختمان به راهکارهایی در حوزه شهرداری تهران نیاز است.

    وی افزود: برای مثال اگر یک سازنده نتواند ساختمان خود را به گرید پایین تری از نظر مصرف انرژی برساند، باید در کمیسیون ماده 100 جریمه شود و این باعث می شود که سازندگان باهم رقابت کنند.

    یادآور می‌‍شود سومین همایش ملی ساختمان پایدار، مصرف بهینه‌سازی انرژی با همکاری سه‌جانبه مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان ،سازمان نظام‌مهندسی کشور و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در 20 و 21 آذرماه در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار خواهد شد .

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی