وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    پایگاه خبری-تحلیلی ایربان- طراحی مجموعه  NAUTILUS ECO-RESORT ، طوری است که علم و معماری برای بهینه سازی و احیا و حفاظت از محیط زیست و اکوسیستم رو به زوالی مانند فلیپین، با هم در نظر گرفته شده اند.


    فیلیپین با وجود آلودگی های آبی شدیدی که دارد، دارای ۷۶۴۱ جزیره و شبه جزیره است و یکی از نواحی اساسی دریایی از لحاظ تنوع زیستی است و دارای تنوع مرجانی و جلبکی بالا و منحصر به فردی است. با توجه به این که گردشگری یکی از صنایع اصلی و رو به رشد در جهان است، با اعمال معماری پایدار و انعطاف پذیر می توان به طور موثری بر روی روند نامطلوب آلودگی جهانی آب ها و تغییرات غیر طبیعی محیطی تاثیر گذاشت.

    وینسنت کالوبات(Vincent Callebaut)  فرانسوی که  طراح این مجموعه است می گوید تصمیم دارد با این پروژه کاری کند تا به محیط زیست و سواحل این جزیره کمک کند تا آسیب کمتری ببینند. میهمانان حتی برای گشتن روی آبها باید از قایق های الکتریکی استفاده کنند.

     

    این ریزورت سازگار با محیط زیست دارای هتل هایی شبیه به صدف و برج های آپارتمانی چرخان است که طرح مارپیچی آن بر اساس دنباله فیبوناتچی طراحی شده است تا این ریزورت ظاهری منحصر به فرد و یکدست در عین حال زیبا نیز داشته باشد.

    ساختمان ها طوری طراحی خواهند شد که کاملا از مواد بازیافت شده این جزیره ساخته شوند. همچنین برخی از افرادی که در این آپارتمان های چرخنده اقامت می کنند می توانند در طول روز همیشه نور آفتاب را در اتاقشان داشته باشند چرا که این ساختمان ها طوری طراحی می شوند که کاملا در طول روز بدون این که متوجه شوید بچرخند و حتما هر بار که از پنجره به بیرون نگاه کنید چشم اندازی متفاوت خواهید دید.

    ایده ساخت چنین مجموعه ای از اینجا الهام گرفت که با بالاتر رفتن تعداد گردشگران در فیلیپین روز به روز ترس نابود شدن و آلوده شدن این جزیره بیشتر می شود ، ماهیگیری بیش از حد به اکوسیستم منطقه آسیب می رساند و تغییرات زیست محیطی نیز دلیل دیگری برای بوجود آمدن محیطی کاملا سازگار با محیط زیست خواهد بود. در ساخت این ریزورت هیچ چیز دور انداخته نمی شود ، هیچ آلودگی ایجاد نمی شود و هیچ آشغالی نیز در اثر ساخت و ساز ایجاد نخواهد شد.

    حتی افرادی که بعدها در این ریزورت اقامت خواهند کرد هم در این پروژه نقش خواهند داشت ، آنها می توانند با جمع آوری آشغال هایی که در جزیره و کنار سواحل ریخته شده است به نوبه خودشان در پاکسازی جزیره کمک کنند. این پروژه نه تنها تفریحاتی متفاوت و منحصر به فرد به میهمانان خود ارائه می دهد بلکه در حفاظت از جزیره نیز کمک خواهد کرد ، میهمانان این ریزورت درک خواهند کرد چقدر طبیعت و محیط زیست مهم است و چطور می توانند  از آن محافظت کنند.

     

    در برنامه لازم الاجرا برای ساکنان و تازه واردان به این مجمع الجزایر، پاک سازی دریا از زباله های پلاستیکی،محافظت از مرجان ها و پاک سازی سواحل نیز قرار دارد.

    در راستای طرح بازیافتی، کلیه مواد زائد به عنوان ماده اولیه ای برای ساخت اشیا و یا مواد قابل مصرف اولیه اند. بنابراین، مفهوم زباله در چرخه این پروژه گردشگری-مسکونی، به معنای عنصر کاربردی اصلی و غیر زائد است.

    گیاهان در قلب این پروژه قرار دارند  راهکارهایی که برای احیای پوشش گیاهی در این پروژه انجام می شوند شامل تقویت ارتباط  بصری با طبیعت، تمرکز بر تنوع زیستی و تهویه هوا، استفاده حداکثری از نور طبیعی موجود، استفاده از پوشش های سازگار و متنوع گیاهی و بهینه سازی ارتباط با محیط زیست است.

    عمده منبع انرژی، انرژی جنبشی ناشی از جزر و مد طبیعی و بهره گیری از اختلاف دمای بین سطح با آب اقیانوس است. با استفاده از توربین های هیدرولیکی، هوای خنک و انرژی پاک برقی برای استفاه  ساکنان، فراهم می شود.

    تمامی نماها و سقف ها و دیوار هل دارای ساختاری اند که به بهینه سازی مصرف انرژی و کاهش اتلاف انرژی کمک می کنند.

    در نتیجه تولید بیشتر انرژی نسبت به مصرف آن، NAUTILUS ECO-RESORT خود نیز به عنوان مرکز تولید انرژی شناخته خواهند شد. آب باران و آب موجود در چرخه زیستی این پروژه، از طریق زیست شناسی اصولی و علوم جدید، در حوضچه های مخصوص پاک سازی خواهد شد و آب پاکیزه و پسماند های آن نیز دوباره به چرخه زیستی این مجموعه باز خواهد گشت.

     

    نمای منحصر به فرد سه برج مسکونی موجود ، تصویری ۳۶۰ درجه و کامل از محیط اطراف را ارائه می دهد و با دیوار ای سبز پوسانده شده است.در بالای سقف ها نیز لوله هایی به منظور استفاده از انرژی گرمایی و تابشی خورشید، برای گرم کردن آب مورد نیاز ساکنین تعبیه شده است.این پروژه دارای جزئیات خیره کننده و منحصر به فرد زیادی است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی