وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    یک کارشناس عمران گفت: اگر چه رفتار زمین بسیار پیچیده و غیر قابل پیش‌بینی است اما وقوع زلزله‌های کوچک می‌تواند منجر به آزادسازی تدریجی انرژی زمین شود و همین امر در جلوگیری از وقوع زلزله بزرگ‌تر بسیار موثر است.

    عباس شوکتی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بر اساس اظهار نظر مسئولان زلزله ۵.۲ ریشتری شب گذشته ناشی از فعالیت گسل ماهدشت بوده است. این گسل پتانسیل زلزله‌های تا ۶ ریشتر را داراست اما باید امیدوار باشیم که گسل مذکور، منجر به فعال شدن گسل های دیگر مانند «اشتهارد» نشود زیرا این گسل پتانسیل ایجاد زلزله بیش از ۷ ریشتر را دارد.

    وی افزود: علیرغم اینکه بیش از ۸۵ درصد کشور ما در معرض زلزله قرار دارد، اقدامات لازم برای بهبود و افزایش ایستگاه‌های لرزه‌نگاری به کندی صورت می گیرد. با این وجود در شرایط کنونی آنچه بیش از هر نکته دیگری باید در دستور کار قرار گیرد، نحوه صحیح پناه گیری در زلزله هاست و بنده از مسوولان سازمان مدیریت بحران و دستگاه‌های دیگر نظیر هلال احمر در خواست می کنم در برنامه های تلویزیونی و سایر رسانه ها آموزش هایی مانند مثلث حیات را به مردم منتقل کنند.

    این کارشناس عمران خاطر نشان کرد: ساختمان هایی که بر اساس آیین نامه ۲۸۰۰ ساخته شده اند، قادر خواهند بود زلزله های بیش از ۶ ریشتر را به راحتی تاب بیاورند. با این وجود ساکنان این ساختمان ها باید نکات ایمنی مانند بررسی سیم کشی و تاسیسات گاز را مورد نظر قرار دهند.

    وی گفت: با تمام پیشرفت هایی که در علم زلزله شناسی اتفاق افتاده نمی توان زلزله را پیش بینی کرد اما رفتار سازه ها در برابر بار های وارده قابل بیش‌بینی است. بنابراین بنده از ساکنان ساختمان های قدیمی و فرسوده در خواست می کنم پیشگیری های لازم را در این خصوص مد نظر قرار دهند.

    شوکتی با بیان اینکه وقوع زلزله های اخیر هشداری برای همه مردم و مسوولان است، تصریح کرد: امیدوارم از همین امروز مسوولان شهرداری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور با همکاری تشکل هایی همچون انبوه سازان مسکن و سازمان نظام مهندسی ساختمان برنامه ای مدون و اجرایی را برای نوسازی بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری طراحی کنند.

    وی با بیان اینکه صنعت ساختمان ما بیمار است، ادامه داد: متاسفانه بعد از وقوع زلزله ها جو روانی ایجاد می شود و بعد از چند روز به فراموشی سپرده می شود.

    شوکتی تصریح کرد: اگر می خواهیم مانند کشور ژاپن مساله زلزله را حل کنیم، باید یک بار برای همیشه ساختار ها را از نو تعریف کنیم. امروز ما شاهدیم که ساختمان های بلند مرتبه و با درجه اهمیت بالایی بر روی گسل ها بدون توجه به شرایط زمین ساخته می شود و جالب اینکه صرفا به خاطر قرار گرفتن در مناطق بالای شهر، با بالاترین قیمت خرید و فروش می شوند.

    موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۹/۳۰

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی