وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    اختتامیه مسابقه طراحی معماری موکب اربعین برگزار شد و مرکز هنری جوایزی به برگزیدگان داد.

    به گزارش خبرنگار مهر، آئین اختتامیه مسابقه طراحی معماری موکب عصر روزگذشته سه‌شنبه ۲۸ آذرماه در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

    در این برنامه پس از پخش فیلم مستند «معبر»، تاجیک یکی از طراحان پروژه موکب امام رضا(ع) در عراق توضیحاتی پیرامون طراحی این موکب ارائه کرد و گفت: این پروژه سال ۹۲ شروع شد. یکی از دوستان ما نیت کرده بود در مسیر پیاده روی اربعین خدمات رفاهی ایجاد کند. این کار به یک اقدام گروهی تبدیل شد و برنامه کلانی برای آن طراحی کردیم. قرار شد سایر زائرانی که در طول سال به زیارت می آیند نیز از خدمات این موکب بهره مند شوند. زمینی به ابعاد ۴۵۰ متر طول و ۵۰ متر عرض برای اسکان و خدمات دهی به ۲ هزار نفر پیش‌بینی شد که در این موکب از پذیرایی های ساده تا اقامت های چند روزه خدمات فرهنگی ورزشی و ... در نظر گرفته شد.

    وی گفت: استفاده از فرم های ایرانی در این موکب رعایت شد. همچنین به اقلیم و محیط منطقه و مصالح آجری با ترکیبی از کاشی‌های سرمه‌ای و فیروزه‌ای توجه کردیم.

    همچنین این مسئله را رعایت کردیم که در حریم خیابان قرار نگیریم چون بیشتر موکب هایی که در این مسیر ساخته شده بودند ۹ متر تخلف داشته و وارد خیابان شده بودند.

    در ادامه این برنامه حیدر جهانبخش از داوران این مسابقه بیان کرد: یکی از موضوعاتی که در انتخاب موکب‌ها برای ما مهم بود این بود که بیشتر موکب‌ها فلسفه وجودی‌شان، خودنمایی و جذب زائران بود. در حقیقت، آنها امکاناتی فراهم می‌کردند که افراد در آن مکان متوقف شوند اما اگر قرار باشد که در این مسیر، کسی خدمات بدهد می‌بایست اتفاق دیگری می افتاد و این توقف به منزله رفع خستگی باشد. بدین ترتیب باید این ویژگی را رعایت می‌کردند که حکم توقف دائم را نداشته باشند.

    وی افزود: در طراحی ساختمان‌ها این موضوع مدنظر بود که افراد به اندازه یک یا دو ساعت استراحت بتوانند وارد ساختمان شوند. همچنین اگر کسی بخواهد از انرژی پاک استفاده کند و هزینه‌ها کم شود مد نظر قرار بدهیم. در برخی از موکب ها نیز از ترکیب نخل به عنوان نماد ویژه در مسیر پیاده روی استفاده کرده بودند.

    در ادامه این برنامه فروزان‌فر مدیر مرکز معماری اسلامی حوزه هنری نیز بیانیه هیئت داوران را قرائت کرد و گفت: داوران بر اساس معیارهای ذیل، آثار را انتخاب کردند. اینکه موکب منزلگاه در نظر گرفته شود. تفکیک شرعی آقایان و خانم‌ها در آن رعایت شده باشد. رعایت سلسله مراتب اسکان برای سه گروه مد نظر بود. کسانی که می‌خواستند مدت کوتاهی توقف کنند یا کسانی که می خواستند مدت چند ساعت در موکب اقامت داشته باشند و یا کسانی که در طول روز حرکت کرده و به استراحت شبانه نیاز داشتند و یا برعکس. در دسترس بودن آب، سرویس بهداشتی و محلی برای رفع خستگی معیارهای دیگر بود. استفاده از تکنولوژی، انرژی نو نیز مد نظر قرار گرفت. توجه به آثار هویت بخش، پرهیز از تجمل‌گرایی‌هایی بیهوده نیز یکی دیگر از معیارهای هیئت داوران بود.

    فروزان فر درباره چرایی مسابقه طراحی موکب ادامه داد: انقلاب جهانی اربعین نیازمند این است که مجموعه هنرمندان در شاخه های مختلف عکس العمل های متفاوتی را نشان دهند. ما سلسله مراتب و سطوح مختلفی از موکب ها را در مسیر پیاده روی مشاهده می کنیم. از موکب هایی که به اندازه یک کانکس هستند تا خیلی بزرگتر.

    وی گفت: قصد داریم که سالیانه این مسابقه را برگزار کنیم.

    اختتامیه مسابقه طراحی معماری موکب

    در پایان این برنامه از برندگان این مسابقه تقدیر شد.

    امین لک، فائزه احدی، گروهی به سرپرستی احمد باغبانی، گروه فاطمه تقی پور به عنوان افرادی که شایسته تقدیر شناخته شدند لوح تقدیر و ۲ میلیون ریال وجه نقد دریافت کردند. ۳ گروه دیگر نیز به عنوان نفرات برگزیده این مسابقه شناخته شدند.

    امین خاکسار، رضا نوری زاده، فریما اخوان فر، الهام مظفری، فرناز پیکان پور، سرمدی، عربشاهی و شکرانی افرادی بودند که دیپلم افتخار، تندیس مسابقه و جایزه ۱۵ میلیون ریالی را دریافت کردند.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی