وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین طی مکاتبه با استاندار قزوین از تهیه و تدوین شاخص‌های 19گانه ارتقای کیفیت زیست‌محیطی و حفظ حقوق شهروندی در شهرهای استان خبر داد.

    مسعود حق‌لطفی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین اظهار داشت: تهیه طرح و برنامه‌ریزی شهری در شهرهای توسعه یافته مبتنی بر شهروندمداری، حاصل یک فرایند مستمر و مداوم در راستای نیل به نیازهای مادی و معنوی و هدف‌های متعالی از اقدامات مهم و ضروری است تا بتواند به نیازهای مادی و جسمانی و معنوی شهروندان پاسخی در خور شأن آن‌ها بدهد.

    وی ادامه داد: شهرهای امروزی نیازمند برنامه‌ها و سیاست‌هایی است که با هم‌افزایی همگان و جاری ساختن اندیشه‌های سازنده در میان شهروندان به وجود می‌آید و در دستیابی به این مهم داشتن برنامه دقیق و جامع برای مدیریت شهری در تحقق اهداف توسعه شهر نقشی بی‌مانند دارد.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین در ادامه با اشاره به نقش اجتناب‌ناپذیر مدیریت شهری در توسعه رفاه و آسایش مجموعه شهری خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای کیفیت زندگی و تحقق خدمات هفت‌گانه و افزایش کیفیت زیست محیطی، شهرداری تهران با هدف توسعه مبتنی بر شهروندمداری و به دنبال توقف روند شهرفروشی و فسادهای مربوط به ساخت و ساز، اقدام به تهیه برنامه انحراف‌گیری از رشد کالبدی و فیزیکی شهر تهران در سال 97 کرده است.

    حق‌لطفی تصریح کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی استان هم با توجه به نقش تأثیرگذار پایتخت بر سایر کلان‌شهرها و مراکز استان‌ها ضمن انطباق دیدگاه‌های فعلی آن با رویکردهای کلی دولت تدبیر و امید، نسبت به بررسی و تطبیق آن اصول با شرایط شهرهای استان اقدام و در چارچوبی ویژه به منظور ارتقای کیفیت زیست محیطی و حفظ حقوق شهروندی در شهرهای استان، شاخص‌هایی را تهیه کرده است.

    این مسؤول یادآور شد: این شاخص‌ها در 19 بند شامل هدایت ساخت و سازها به سمت ضوابط مصوب طرح جامع و تفصیلی، آسیب‌شناسی طرح‌های مصوب پیشین، آسیب‌شناسی، تهیه و اجرای طرح‌های موضعی و موضوعی در چارچوب طرحهای مصوب، کاهش زمان ارائه خدمات به شهروندان از طریق هوشمندسازی و ارائه خدمات الکترونیکی، تقویت و اجرای برنامه‌های ضد شهرفروشی است.

    دبیر کمیسیون ماده پنج استان قزوین عنوان کرد: از دیگر این شاخص‌ها می‌توان به احیای هسته‌های تاریخی مرکزی شهر از طریق ارتقای کیفیت سکونتی و پیاده‌مداری و غیره، تغییر نظام مالی شهرداری با رهاسازی بودجه شهر از درآمد ناپایدار وابسته به ساخت و ساز، همکاری و هماهنگی با اداره‌کل راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان در راستای نظارت دقیق بر ساخت و ساز( افزایش کیفیت ساخت و ضوابط مصوب مربوطه)، نوسازی بافت فرسوده ضمن نظارت بر کیفیت ساخت، تهیه طرح‌های ویژه در بافت فرسوده با رویکرد گردشگری اشاره کرد.

    حق‌لطفی گفت: ساماندهی سکونتگاه‌های ناکارآمد و غیررسمی شهرها، ممانعت از گسترش ساخت و ساز در حریم شهرها، بررسی اقدامات صورت گرفته در خارج از محدوده و حریم شهرها و تدوین برنامه جامع،  ارائه برنامه های اجرایی در راستای مناسب سازی فضای شهری جهت ناتوانان جسمی و حرکتی،  ارائه برنامه و اولویت‌بندی زمانی در راستای احیای فضاهای سبز به منظور افزایش کیفیت زیست محیطی، استفاده از ظرفیت‌های توسعه گردشگری و سرمایه‌گذاری در راستای کمک به نظام مالی شهرداری، أخذ عوارض از واحدهای تجاری و اداری و بهره‌برداران معابر شهری و همچنین املاکی که بر اثر اجرای طرح تفصیلی به نحوی منتفع شده و ملک آن‌ها دارای ارزش افزوده بالایی شده، از دیگر شاخص‌ها است.

    وی مطرح کرد: تغییر رویه در عقد تفاهم‌نامه با مالکان زمین‌های برخوردار از ارزش افزوده از کمیسیون ماده پنج و یا طرح تفصیلی همانند تعیین اعتبار زمانی مصوبات برای اجرا به منظور جلوگیری از بورس زمین، أخذ عوارض ویژه بابت تعهدات زمینی، تعهد ساخت و یا مشارکت با شهرداری‌ها در پروژه‌های ناتمام و یا محقق نشده و تغییر در رویه توافقنامه‌های شهرداری در پروژه‌های بزرگ مقیاس از دیگر بندهای این شاخص‌ها است.

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قزوین اضافه کرد: با توجه به ضرورت و اهمیت موضوع در دستیابی به اهداف توسعه و تحقق طرح‌های مصوب شهری، پیشنهاد می‌شود هیأتی مرکب از نمایندگان استانداری، شهرداری، اساتید و متخصصین امور و نماینده دستگاه‌های نظارتی و متولی به جهت تدوین برنامه‌های اجرایی سازنده و کارآمد نسبت به تدوین چشم‌انداز و برنامه زمان‌بندی شده برای شهرهای استان اقدام کند.

    حق‌لطفی توضیح داد: در همین راستا اداره‌کل راه و شهرسازی استان، آمادگی خود را به جهت همکاری در راستای تدوین برنامه‌های اجرایی سالانه و پیشبرد اهداف اعلام می‌کند، مستدعی است استاندار قزوین دستورات عملیاتی لازم جهت تحقق مراتب صدرالذکر صادر کند.

    موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۱/۲۸

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی