وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    تبریز - ایرنا - خانه تاریخی حیدرزاده تبریز، جلوه ای از معماری زیبای دوران گذشته با رنگ و لعابی از خاطرات این کهن شهر برای گردشگران و میهمانان نوروزی چشم نوازی می کند.

    به گزارش ایرنا، در بدو ورود به محوطه این خانه تاریخی، معماری خاص و زیبایی ایوان و پنجره های رنگارنگ آن چشم هر بیننده ای را به سوی خود می کشد و ناخودآگاه انسان را به تحسین این زیبایی وا می دارد و خانه های شلوغ دوران گذشته را در ذهن بیننده تداعی می کند.
    ستون های برافراشته در محوطه بیرونی و داخلی این خانه تاریخی که ریشه در دل خاک کهن شهر تبریز دارد و به پشت گرمی قهرمانان و تاریخ سازان این شهر قهرمان پرور، آن را در طول سالیان دراز در برابر حوادث روزگار و بالایای طبیعی پابرجا نگه داشته است.
    حوض لاجوردی و نیلگون حیاط این خانه که با کبودی این روزهای آسمان تبریز در هم آمیخته، احساس آرامش خیال را برای مسافران نوروزی و ماهیان داخل آن تداعی کرده و به آنان ارمغان می دهد.
    با نگاهی گذرا به هر گوشه خانه حیدرزاده، گردشگران و میهمانان نوروزی را مشاهده می کنی که دوربین و گوشی به دست در حال ثبت لحظات خوش عید خود و خانواده در کنار نقش و نگار و زیبایی های این خانه تاریخی هستند.
    این گنجینه گرانبها با نمایی چشم نواز و ایوانی بزرگ با در و پنجره های چوبی اروسی، نرده های فلزی، گچ بری ها، شیشه های رنگی و آجرکاری ها و سرستون های زیبا تزئین شده است.
    بخش زیرزمین این خانه تاریخی با طاق آجری منظم که روشنایی خود را از پنجره های رو به حیاط می گیرد، سرمایی دلنشین دارد و خنکی در تابستان گرم و حفاظت از مواد غذایی و خوراکی ها را در فصل گرم برای گردشگران و میهمانان نوروزی تداعی می کند.
    به گزارش ایرنا، اتاق شاه نشین اصلی ترین و زیباترین فضای خانه حیدرزاده بوده و در طرح مرمت و احیای این مجموعه از آن به عنوان فضایی چند منظوره از جمله برای برپایی نمایشگاه های صنایع دستی استفاده می شود.
    در بخش زیرین این مجموعه حوضخانه ای زیبا قرار دارد که با طاق های چهار بخشی کم نظیر، بند کشی برجسته و آجری رنگ شده تلالو خاصی دارد و فضاهای مختلف این بنا از طریق یک سرسرای مرکزی با ستون های گچ بری، پلکان عریض و باشکوه و نورگیر سقفی به یکدیگر مرتبط می شود.
    حیدرزاده از تجار سرشناس و خوش نام تبریز در افزون بر یک قرن قبل و از پیشروان و سرکردگان انقلاب مشروطه در آذربایجان و قیام شیخ محمد خیابانی بود.
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی به ایرنا گفت: این مجموعه در محله مقصودیه و در سمت جنوبی عمارت شهرداری تبریز و در نزدیکی چند خانه تاریخی دیگر مانند خانه های تاریخی سلماسی، بهنام، گنجه ای زاده و قدکی قرار گرفته است.
    مرتضی آبدار افزود: در خصوص تاریخ دقیق ساخت بنای این خانه تاریخی سند و زمان مشخصی وجود ندارد ولی براساس مطالعات میدانی، قدمت بنا را می توان در حدود 130 سال تخمین زد.
    وی با بیان اینکه براساس این اطلاعات معمار اصلی بنا موسوم به حاج حبیب لک است، اظهار کرد: این بنا در نقشه دارالسلطنه تبریز در سال 1297 هجری قمری به نام خانه حاج قلی خان سرتیپ آورده شده است.
    مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی یادآوری کرد: خانه حیدرزاده به دلیل ارزش های تاریخی و معماری آن در سال 1378 و تحت شماره 2524 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
    آبدار ادامه داد: این بنا در سال 1380 از سوی طرح پردیسان میراث فرهنگی کشور تملک و از آن تاریخ به عنوان مرکز اطلاع رسانی گردشگری تبریز و آذربایجان شرقی مرمت و احیا شد.
    وی گفت: این خانه در زمینی به مساحت 900 متر مربع در دو طبقه بنا شده و دارای دو حیاط مستقل بیرونی و اندرونی است که از طریق یک تالار با شکوه با پنجره های چوبی پر کار از هم جدا شده است.
    گفته می شود کهن شهر تبریز به دلیل موقعیت حاص جغرافیایی و سیاسی آن در دوره سلطنت قاجارها، افزون بر 500 خانه تاریخی دارد.

    موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۲۹

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی