وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    خانه مشروطیت اصفهان، موزه‌ای از دوران مشروطه است، خانه‌ای که متعلق به نورالله نجفی اصفهانی از مبارزین علیه استبداد بوده که اکنون با معماری زیبای خود پذیرای گردشگران است.

    اصفهان| خانه مشروطیت یادگاری از دوران قاجار در قلب نصف‌جهان + عکس

    به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، در ضلع شرقی میدان نقش جهان یک خانه تاریخی از دوران قاجار قرار دارد، خانه‌‌ای که در آن ازادی‌خواهان و علما و سیاسیون گرد هم آمده و جلسات ویژ‌ای را برگزار می‌کردند.

    این خانه که معماری زیبائی هم دارد، خانه نورالله نجفی اصفهانی است شخصی که در باره مشروطیت و مبارزه با استبداد اقدامات زیادی را انجام داد. وی با قیام تنباکو و جنبش مشروطیت هم صدا شد و مانند برادرش، از فتوای مراجع ثلاث، پشتیبانی کرد.

    وی زمانی که محمدعلی شاه قاجار، مجلس شورای ملی را به توپ بست و عده‌ای از آزادی خواهان را در باغ شاه تهران، کشت، وی سپاهی از جوانان مشروطه خواه را در اصفهان بسیج کرد و آنها را برای فتح تهران به یاری ایل بختیاری فرستاد و با صدور فتوایی، دولت مشروطه را واجب و مخالفت با آن را حرام اعلام کرد.

    موزه‌ای از مشروطه

    این خانه به عنوان یک موزه از دوران مشروطیت محسوب می‌شود در این خانه  با مطالعه اسناد و مدارک و تصاویر موجود در آن با فعالیت مشروطه ‌خواهان اصفهان و مباحث و اندیشه آنان می‌توان آشنا شد.

    علاوه بر وقایع مربوط به دوران مشروطه، جنگ اول جهانی و اوایل سلطنت رضاشاه پهلوی، این خانه محل زندگی و متعلق به آیت‌ الله نورالله نجفی اصفهانی است که از چهره‌‌های مهم آن دوره بوده ‌است.

    مهراب فتحی کارشناس تاریخ از معماری این بنا می‌گوید: این خانه تاریخی با معماری تاریخی، زیبا و چشم ‌نواز دارای دو شاه ‌نشین در جبهه شمالی و جنوبی، دو حیاط اندرونی و بیرونی و نیز 12 اتاق است.

    شیشه‌های رنگی خانه هر گردشگری را جذب می‌کند

    وی افزود:  اتاق 7 دری این خانه از دو طرف دارای شیشه‌کاری است که فقط در فصل گرم سال استفاده می‌شد شیشه کاری‌های زیبایی دارد که با تابش نور خورشید فضایی خیال انگیز را ایجاد می‌کند؛ این شیشه‌کاری‌ها روی 7 لنگه در که به آن اُرُسی گفته می‌‌شده قرار گرفته‌‌اند.

    این کارشناس بیان کرد: تالار به تزئینات گچبری و نقاشی‌های شیر و شکر مزین است؛ نقاشی‌ها به شیوه شیر و شکر، گچبری، بخاری گچبری شده، ارسی با شیشه‌های رنگی از تزئینات به کار رفته در این بنا که یاد‌آور شیوه زندگی و آداب و رسوم نیاکان ما است.

    وی افزود: تالار با گچ بری‌های استادانه و نقاشی‌های خیره کننده مزین شده و جلوه‌ای خاص گرفته، تمامی این نقاشی‌ها به سبک شیر و شکر کشیده شده‌اند که این سبک به آن‌ها ظاهری برجسته داده است.

    موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۲/۲۹

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی