وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    پور سیدآقایی: حال حمل و نقل عمومی تهران خوب است/ معابر ترافیکی جایگزین محدوده های ترافیکی می شود!
    ظهر امروز، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تصمیم گرفت درباره آخرین ایرادات وارد شده به  طرح ترافیک جدید شهر تهران و تاخیر آن در اجرا توضیح دهد. حتی پورسیدآقایی تصمیم گرفته بود که به صورت پخش زنده تلویزیونی یک بار دیگر تاکیدی بر اجرای طرح ترافیک جدید شهر تهران داشته باشد. ای ندر حالی است که خبرنگاران حاضر در این نشست اعتقاد داشتند که بیشتر از آنکه معاون حمل و نقل تصمیم به رفع ابهامات این طرح داشته باشد؛ به فرافکنی خود در مورد یک طرح مبهم ادامه می داد.

    به گزارش تیتر شهر: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعتقاد دارد که هدف اصلی اجرای طرح ترافیک جدید شهر تهران و بالا بردن هزینه های ورود به این محدوده ها فرهنگ سازی استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودرو شخصی است. اما آنچه از کلیات این طرح بر آورد می شود، این است که کسب درآمد بیشتر از این طرح برای معانت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برای پیش برد اهداف و برنامه های سازمانی اولویت بر استفاده از حمل و نقل عمومی دارد.

    به رغم انکه محسن پور سیدآقایی بر این باور است که حال حمل و نقل عمومی شهر تهران خوب است و با کاهش سرفاصله قطارهای مترو در خطوط پر مسافر امکان خدمات رسانی بیشتر به شهروندان میسر شده است، اما واقعیت این است که در ساعات اوج سفر با افزایش مسافر و کمبود واگن ها و قطارهای مترو هنوز مترو برای پایتخت نشینان جاذب سفر نیست. حداقل برای آن دسته از افرادی که تا به امروز خودرو شخصی را مقدم بر استفاده از حمل و نقل عمومی می دانستند.

    از سوی دیگر به غیر از مترو وضعیت ناوگان فرسوده اتوبوسرانی شهر تهران و همچنین ناوگان تاکسیرانی نیز چندان خوب نیست. همچنین با افزایش کرایه سایر مدهای حمل و نقلی این جاذبه ها در میان شهروندان کمتر شده است.

    برخی از تحلیلگران بر این باورند که شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل با افزایش هزینه ورود به محدوده های مرکزی، افزایش کرایه مترو، اتوبوس و تاکسی سعی دارد تا با ایجاد یک جزیره درآمد خود را بیشتر کند. البته به این جزیره قرار است هزینه پارک خودرو و سایر موارد قابل تعریف در حوزه ترافیک و حمل و نقل عمومی نیز افزوده خواهد شد.

    به عبارت ساده تر چندگانه های معاون فعلی شهردار تهران که به شدت نیز اعتقاد دارد حرف و تصمیمات وی وحی مُنزل و کاملا درست است؛ بیشتر جاذبه برای کسب درآمد بیشتر برای مدیران شهری دارد تا شهروندان.

    این در حالی است که شهروندان نیز مجبور هستند تا جای دولت را در یارانه بلیت مترو و اتوبوس و سایر حوزه هایی که باید به صورت مستقیم ورود و پرداخت مالی و تامین بودجه داشت هباشد را نیز باید پر کنند.


    امروز معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران قول داد تا خطوط 6 و 7 مترو تهران به زودی وارد مدار خدمات رسانی شود تا شهروندانی که در مسیر این خطوط قرار دارند نیز به جای استفاده از خودروهای شخصی و پرداخت هزینه بالای طرح ترافیک از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. این وعده در حالی داده شد که هنوز تکلیف تامین بودجه تکمیل این خطوط و یا فازهای تکمیل شده نیز مبهم است. از سوی دیگر حداقل در این شرایط که شهر بدو نشهردار اداره می شود نمی توان انتظار یک معجزه را از سرپرست شهردار داشت.

    آنطور که معاون شهرداری در حوزه حمل و نقل عنوان کرد طرح ترافیک سال گذشته تا 15 اردیبهشت نیز اعتبار دارد. این تمدیدها نشان می دهد که هنوز در تامین زیرساخت های مورد نیاز اجرای این طرح مشکلات و کمبود هایی وجود دارد که شهرداری تهران حاضر است ضررهای مالی این حوزه را از عدم اجرای به موقع طرح ترافیک تحمل کند تا این زیر ساخت ها تامین شود.

    البته پور سیدآقایی دلیل این تمدید را درخواست سازمان ها و ارگان های خاص  دانست که هنوز موفق به تکمیل مراحل ثبت نام خود در سامانه طرح ترافیک نشده اند.

    بررسی طرح ترافیک جدید شهر تهران در دیوان عدالت اداری مساله دیگری است که معاون شهردار سابق تهران به آن اشاره کرد. به اعتقاد وی ورود این ارگان قضائی به این طرح به مغنای لغو آن نیست. حق هر شهروند است که اگر ایرادی در مورد مسائل می‌بیند به دیوان عدالت اداری شکایت کند و چون حدس می‌زدیم که این اتفاق می‌افتد از قبل اطلاعات و مستندات را در اختیار دیوان عدالت اداری گذاشته بودیم اما مجددا خواهان توضیحات بیشتر بودند که برای آنها ارسال شد.

    پور سیدآقایی: حال حمل و نقل عمومی تهران خوب است/ معابر ترافیکی جایگزین محدوده های ترافیکی می شود!

    پور سیدآقایی اعتقاد دارد که در بیان این اخبار برخی از رسانه ها تنها بزرگ نمایی می کنند در حالی که اتفاق خاصی در این زمینه نیفتاده است. این شکایت از مصوبات شورای شهر است که رسیدگی به آن پیچیده و مشکل است و حتی کمیته تخصصی متشکل از قضات و ... تشکیل می‌شود ولی به نظر می‌رسد جوسازی شده است و حتی شاید بخشی از ثبت نام دیرهنگام نیز به این دلیل بود که صبر کنیم ببینیم چه می‌شود.

    به گفته وی در حال حاضر زیرساخت های لازم برای اجرای این طرح مانند تامین نرم افزارهای  مورد نیاز، دوربین ها و ... انجام شده است و حتی کدگذاری های جریمه نیز روی دوربین ها انجام شده است .

    طبق آمارهای وی تا کنون 90 هزار خودرو در سامانه ثبت نام کرده اند اما  با توجه به کاهش 40 درصدی سهمیه سازمان ها هنوز مسئولان این مراک نتوانسته اند در مورد تخصیص این سهمیه ها به نتیجه مرخصی برسند در نتیجه ثبت نام های سهمیه بگیران این بخش به تعویق افتاده است.
    پور سیدآقایی بر این باور است که با اجرای این طرح به سمتی پیش خواهد رفت که به طور کامل سهمیه ها حذف شود.

    شارژ ابتدایی کارت های شهروندی مورد استفاده متقاضیان طرح ترافیک موضوع دیگری بود که معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به آن پرداخت و یادآور شد که سهمیه بگیران برای ثبت سهمیه خود و بهای خدمات سهمیه باید 100 هزار تومان در ابتدا پرداخت کنند و شارژ یک میلیون تومانی حساب شهروندی تنها متعلق به خودروهای دستگاه‌های اجرایی است. چرا که خودروهای دستگاه‌های اجرایی در طول روز تردد می‌کند و باید لااقل یک میلیون تومان در حساب کاربری‌شان شارژ داشته باشند زیرا اگر عوارض خود را ندهند نمی‌توانیم که خودروی یک دستگاه اجرایی را بخوابانیم.

     یکی از برنامه های شهرداری تهران در آینده این است که به جای محدوده های ترافیکی، معابر ترافیکی داشته باشد. اجرای این طرح مستلزم این است که سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بتواند فاز نخست این طرح را به خوبی اجرایی کند.

    معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران بر این باور است که تمام راه های تخلف و زیر آبی رفتن شهروندان در پرداخت هزینه ورود به محدوده طرح ترافیک بسته شده است چرا که اگر شهروندی با نیت اینکه به جای هزینه ورود به محدوده طرح، جریمه ورود  غیر قانونی هود را خواهد پرداخت سخت در اشتباه است چرا که علاوه بر پرداخت جریمه 20 هزار تومانی، هزینه ورود به این محدوده نیز در قالب عوارض شهری مانند عوارض خودرو و در بزنگاه های خاص مانند فروش خودرو و یا در زمان دریافت برگه معاینه فنی گرفته خواهد شد.


     از مردم به خاطر تصویب طرح ترافیک جدید عذرخواهی می کنم!

    در حالی که امروز معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سعی کرد تا با فرافکنی تضویحاتی را به سوالات رسانه ها داشته باشد؛ اما رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران رسما از مردم بابت تصویب چنین طرحی در شورای پنجم شهر تهران عذرخواهی کرد.


    محمد علیخانی  اعتقاد دارد که تمامی صحبت های امروز محسن پور سیدآقایی بیشتر فرافکنی است تا جواب دادن به سوالان رسانه ها و شهروندان در مورد ابهامات این طرح! در واقع وی به جای شفاف سازی تنها از جواب درست دادن به این ابهامات طفره می رود.

     رئیس کمیسیون مربوطه درباره شیوه جواب دادن آقای معاون به رسانه ها در مورد ابهامات طرح ترافیک جدید شهر تهران نیز تاکید کرد: متاسفانه شنیده ام طی چند روز اخیر هر کس به طرح جدید انتقاد می کند ایشان به جای پاسخگویی درباره طرح جدید می گوید به شورا اعتراض کنید. این کار بسیار ناشایست است و ما تذکرات لازم را خواهیم داد. من از روز اول انتقادهای بسیاری به طرح جدید داشتم و معتقد بودم طرحی که عجله ای باشد و این حجم تغییرات داشته باشد نمی تواند نتایج خوبی داشته باشد اما چون ایشان محکم ایستادند و دلالیل بسیار آوردند ما نیز اعلام آمادگی کردیم.

    علیخانی درباره شیوه نرخ گذاری در طرح ترافیک جدید شهر تهران نیز تاکید کرد: نرخ گذاری بر اساس فرمول های پیشنهادی ایشان صورت گرفت و البته ما آنها را تعدیل کردیم. مثلا طرح ویژه جانبازان را رایگان کردیم، تعرفه های وانت بارها و آژانس ها به ۵۰ درصد رسید در حالی که ایشان روی بهای ۱۰۰ درصدی تاکید می کرد. با وجود تعدیل های ما این اعتراضات پیش آمد و اگر پیشنهادهای ایشان عملی می شد دامنه اعتراضات و مشکلات به مراتب بیش از اینها بود.

    به گفته این عضو شورای شهر تهران؛از اول اردیبهشت، هر روزی که اجرای طرح به تاخیر بیفتد شهرداری متضرر می‌شود و ما در واقع با این طرح شهرداری را از درآمد خودش محروم کردیم.

    حال باید منتظر بمانیم تا مشخص شود با وجود افزایش دامنه اعتراضات مردمی و حتی اعضای شورای شهر تهران به این طرح؛ فرصت اجرایی شدن پیدا می کند یا این طرح نیز عاملی برای قهر کردن و رفتن معاون حمل و نقل و ترافیک از شهرداری تهران می شود!

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی