آشنایی با فرانک لوید رایت ...
فرانک لوید رایت (به انگلیسی: Frank Lloyd Wright) (زادهٔ ۸ ژوئن ۱۸۶۷ - درگذشتهٔ ۹ آوریل ۱۹۵۹)، مشهورترین معمار تاریخ آمریکا است. او معمار، طراح داخلی و نویسنده آمریکایی است که بیش از هزار بنا و سازمان طراحی و پانصد ساختمان را کامل کردهاست.
زندگینامه
فرانک لوید رایت فرزند یک کشیش ولزیتبار بود. در سال ۱۸۸۵ اختلافات خانوادگی سبب شد تا ویلیام پدر فرانک برای همیشه از آنجا برود و هرگز بازنگردد. رایت تحت سرپرستی مادرش رشد کرد.
پس از تحصیل مهندسی راه و ساختمان در دانشگاه (به انگلیسی: wisconsin) به شیکاگو، ایلینوی مهاجرت کرد سپس موفق به استخدام در دفتر مشهور (سولیوان و ادلر) شد با تماسهایی که استادش داشت او را با گرایشهای مکتب شیکاگو آگاه ساخت.
در سال ۱۸۹۱ وی شروع به اجرای طرحهایی به صورت مخفی کرد که در سال ۱۸۹۳ استادش متوجه پنهانکاری وی شد و او را اخراج کرد و این شروع فعالیتهای مستقل رایت بود. در سال ۱۹۱۰ زندگی رایت پر از فراز و نشیبهایی است اما رایت جسورانه مقاومت میکند. در همین سال زمینی در ویسکونسین میخرد و شروع به ساخت خانه جدید برای خودش میکند. در توکیو ژاپنیها از رایت میخواهند هتل امپریال را طراحی کند. زمین پروژه فوقالعاده سست است و توکیو نیز زلزله خیز. رایت از دست گارسون که سینی را با دست میگیرد الهام میگیرد. او تا آخر اجرای هتل در توکیو میماند و در این زمان خود را از لحاظ فکری بازسازی میکند.
سال ۱۹۲۲ اوج حملات به رایت بود که قرار است در توکیو زلزله بیاید و ظاهراً آمریکاییها منتظر بودند که تیر خلاص رایت را بزنند اما تلگرافی از توکیو میآید «جناب آقای رایت شهر در زلزله ویران شد و باید به شما مژده دهیم که تنها ساختمان شما پابرجاست و امروز جایگاه زلزله زدگان است». در سال ۱۹۵۹ در نهم آوریل رایت در فونیکس آریزونا از دنیا رفت و جسد او در ویسکونسین به خواب ابدی فرورفت.
کاخ مروارید واقع در مهرشهر در کرج ساخته شاگردان و همکاران او (در بنیادی که او تأسیس کرد) است.
ویژگی کار او برقراری هماهنگی و توازن بین عادتهای انسانی و طبیعت در کارهایش بود. او اسم این فلسفه را «معماری اُرگانیک» یا «طبیعتوار» گذاشت تا هماهنگی را بین انسان و طبیعت به حدی رساند که ساختمان و محیط با هم ترکیب شوند. یکی از نمونههایی که او براساس این فلسفه ساخته، خانه تابستانی تلییزن وست در آریزوناست که لوید رایت در سال ۱۹۳۷ طراحی کردهاست.
فرانک لوید رایت به عقیدهٔ بسیاری بزرگترین معمار آمریکایی و یکی از سه یا چهار استاد معمار قرن بیستم محسوب میشود. رایت در پروندهٔ کاری خود طراحی حدود ۸۰۰ ساختمان و شمار زیادی مقاله و کتاب دارد که نظریات وی دربارهٔ معماری ارگانیک در فضای دموکراتیک آمریکا را باز مینماید. رایت آدم ساکتی نبود و نوشتههای او نیز مانند کارهایش، دربارهٔ معماری ارگانیک بازتاب میکند. این ارگانیک بودن در کارهای رایت به سختی قابل تشخیص است.
رایت در زندگینامهٔ خود میگوید که مزرعهٔ پدربزرگش نقش مهمی را در عشق وی به روستا و رابطهاش با طبیعت و سرشت مصالح بازی کردهاست. رایت مسکن را از سالیوان فرا گرفت. وی در خانهسازی تحت تأثیر معماران ساحل شرقی مانند ریچاردسُن، پرایس و مک کین است. نخستین ساختمانهایش خانههایی هستند که در میان بیابان ساخته شدهاند.
رایت در جایگاه یک هنرمند، هنرستیزی متداول روزگار خویش را ناپسند میانگارد و زوال آشکار فرهنگ تودهٔ آمریکایی را به اوباش سالاری و بانکداران و سیاستمداران نامتعهدی نسبت میدهد که تنها به دنبال سود خود هستند. در خلال سالهای دههٔ ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰، رایت بدون پیوستن به سوسیالیستهای چپگرا به شخصیتی انقلابی-اجتماعی بدل میگردد.
آثار
رایت آثار فراوانی از خود بر جای گذاشته. از مشهورترین آثار وی میتوان به موارد زیر اشاره نمود: