وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی

    معاون سابق شهرسازی شهرداری تهران اظهار داشت: صنایع دستی همواره در کشور ما یک امر درآمدزا و معیشت ساز بوده است و تنوع صنایع دستی در ایران فرصت بسیار مناسبی برای توسعه این صنعت و ایجاد اشتغال و درآمدزایی است.

    به گزارش خبرگزاری تهران پرس؛ مهدی حجت، معاون سابق شهرسازی شهرداری تهران در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تهران پرس اظهار داشت: صنایع دستی همواره در کشور ما یک امری بوده که به زندگی کمک می کرده است و از طرفی ما در سراسر ایران با تنوعات بسیاری در صنایع دستی روبرو هستیم. به عنوان مثال صنایع دستی آذربایجان با خوزستان متفاوت است زیرا هر منطقه ای از امکاناتی که داشت برای تسهیل زندگی خود وسایل تهیه می کرد.

    معاون سابق شهرسازی شهرداری تهران در ارتباط با روندی که صنایع دستی طی می کند خاطرنشان کرد: امروز باید به این فکر باشیم که صنایع دستی به چه سمتی برود که در زندگی ما کاربرد داشته باشد و تنها جنبه تزئینی نداشته باشد. صنایع دستی نباید وجه تجملاتی یابد، بلکه باید کاربردی باشند. تفاوت صنایع دستی با هنرهای زیبا این است که جزء هنرهای کاربردی است.
    حجت در مورد استفاده از صنایع دستی تصریح کرد: مثلا در گذشته هنرمند گلیم می بافت یا از خاک رس و با هنرمندی تمام، کوزه می ساخت و در زندگی افراد استفاده می شد حالا باید به این فکر باشیم که اکنون که دیگر افراد گلیم زیر پای خود نمی اندازند یا در سفال آب نمی خورند، چگونه از صنایع دستی در زندگی استفاده کنیم.

    باید فکری کنیم که از صنایع دستی در زندگی روزمره استفاده کنیم مثلا ببینیم ژاپنی ها با سفال یا چوب بامبو خود چه کرده اند و از آنها می توانیم الگو برداری کنیم.
    وی در پایان و درخصوص آینده صنایع دستی تاکید کرد: صنایع دستی یا باید کاربردی شوند و یا به سمت هنر محض بروند، اکنون در حالتی بین این دو وضعیت قرار دارد که اصلا شرایط خوبی نیست. صنایع دستی قبلا واقعا صنعت بود اما امروزه صرفا به کالاهای تجملاتی تبدیل شده است.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی