وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

وبلاگ معمار شهر

اخبار و مطالب معماری و شهرسازی ایران و جهان

مطالب و مباحث تخصصی معماری و شهرسازی و دیگر علوم وابسته را با ما مطالعه نمایید...




در اين وب
در كل اينترنت
  • قالب وبلاگ
  • تبلیغات

    طبقه بندی موضوعی
    سال 90 بود که محمد باقر قالیباف، شهردار پانزدهم شهر تهران بنا به تاکیدات مقام معظم رهبری با خرید پادگان قلعه مرغی از ارتش رینگ بیرونی این مجموعه بزرگ را که قرار بود تنفسگاه جنوب تهران بوده و منطقه 19 را از یک بن بست تاریخی خارج کند به یک بوستان شهری تبدیل کرد. در همان سال ها شهردار وقت مصمم بود تا بعد از رفع مشکلات مربوط به زمین های تحت اختیار نیروی انتظامی در پادگان قلعه مرغی فازهای بعدی این مجموعه بزرگ فرهنگی، تفریحی و ورزشی را تکمیل کند. اما مخالفت شورای عالی شهرسازی و معماری و همچنین شورای چهارم شهر تهران با طرح های ارائه شده از سوی شهردار اسبق تهران این زمین ها بلاتکلیف رها شدند.

    300 هکتار زمین بلا استفاده پادگان قلعه مرغی در کشاکش تصمیمات مدیریت شهری/ بوستان ولایت کانون ریزگردهای جنوب تهران

    به گزارش تیتر شهر: هر چند با فروریختن دیوارهای بلند و قدیمی پادگان قلعه مرغی ساکنان  محله های اطراف این مجموعه نظامی که سال های کودکی تا پیری خود را  پشت این دیوارهای سپری کرده بودند، خوشحال از خروج محله از یک بن بست تاریخی سر از پا نمی شناختنند، اما طولانی شدن اجرای فازهای بعدی این زمین شهری باعث شد تا مشکلات دیگری برای مردم منطقه 19  ایجاد شود.
    طبق طرح تفصیلی شهر تهران قرار بود تا زمین پادگان قلعه مرغی به صورت 30 درصد ایجاد ساختمان های تفریحی، فرهنگی و اجتماعی و 70 درصد بوستان مورد استفاده شهرداری تهران قرار گیرد، اما در اوج  کنش هایی که بین پیروز حناچی به عنوان معاون شهرسازی وزیر راه و عضو شورای عالی شهرسازی و معماری و محمد باق قالیباف به عنوان شهردار تهران وجود داشت، اجرای هر گونه طرحی در این زمین ها متوقف شد.
    در آن زمان اعلام شد که فاز دوم پروژه بوستان ولایت براساس طرح تفصیلی تهران در دست مطالعه است اما مطالعه فازهای بعدی این مجموعه نزدیک به 7 سال طول کشید.
    این در حالی بود که در سال 94 طبق توافقی که بین وزارتبهداشت، سازمان انژی اتمی و شهرداری تهران انجام شد قرار بود تا بزرگترین بیمارستان هسته ای خاورمیانه با حفظ  فضای سبزی که در این مجموعه در نظر گرفته شده بود، ساخته شود.
    به رغم آنکه مراسم امضای این تفاهم نامه سه جانبه نیز با حضور مسئولان و رسانه ها در سالن آمفی تئاتر این مجموعه برگزار شد اما با مخالفت سر سخت اعضای شورای شهر روبه رو شد.
    از آن سال به بعد همچنان 300 هکتار زمین بایر این مجموعه بلاتکلیف مانده است و با وزش باد در تهران این مجموعه به کانون ریزگردها در جنوب تهران تبدیل شده است.

    300 هکتار زمین بلا استفاده پادگان قلعه مرغی در کشاکش تصمیمات مدیریت شهری/ بوستان ولایت کانون ریزگردهای جنوب تهران

    آنطور که رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اعلام کرده، در مجموع شورای شهر  با انجام مطالعات بوستان ولایت از نقطه  صفر  مخالف است چرا که نباید با پروژه های شهری به صورت سلیقه ای برخورد شود.
    در دور هاصلاحات شهرداری تهران یک بار دیگر موضوع فازهای بعدی بوستان ولایت بر سر زبان ها افتاد و متعاقب آن معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران باید با ارائه طرحی وضعیت زمین های بایر این مجموعه روشن می کرد.
    اما در سال 96  مهدی حجت معاون وقت شهرسازی و معماری شهرداری تهران با طرح هایی که در دوره گذشته مدیریت شهری برای فازهای بعدی بوستان ولایت داده بودند مخالفت جدی کرده بود و اعتقاد داشت که کارهای مطالعاتی این مجموعه شهری دوباره از صفر آغاز شود.
    اما محمد سالاری بر این باور است که در گذشته با صرف هزینه هایی کارهای مطالعاتی این مجموعه توسط مدیریت شهری اسبق انجام شده است و نیازی به دوباره کاری نیست.
    این عضو شورای شهر تهران بر این باور است که نباید با پروژه های شهری به صورت سلیقه ای برخورد شود و مدیران ارشد باید نگاه واقع بینانه ای به این موضوع داشته باشند.
    آنچه در مورد بوستان ولایت و زمین های پادگان قلعه مرغی حائز اهمیت است، صیانت از این زمین ها با رویکرد توسعه فضای سبز در جنوب تهران است. در گذشته نیز مطالعات مروبط به این بوستان بزرگ شهری با همکاری کارشناسان شورا و کمیسیون ماده 5 انجام شده است و تنها نیاز به اصلاح دارد.

    با انتقال پیروز حناچی از معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران به معاونت معماری و شهرسازی باید دید فردی که در گذشته با اجرای هرگونه طرح شهری در زمین های پادگان قلعه مرغی مخالف بود و حتی طی بخشنامه ای ساخت و ساز در این زمین ها را از سوی شهرداری تهران متوقف کرده بود، چه رویکردی در تکمیل این طرح بزرگ شهری دارد.

    نظرات  (۰)

    هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی